Gjest undrende og usikker Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Har sett mange barn i adopsjonsbladene som er helt lyse som oss, ser ut som de er Øst Europeiske... Er dette i Bogota? Synes det er så enorm forskjell?? Er dette noe man kan velge eller er det slik at man får tildelt disse fra foreningene? Vi ønsker oss av flere grunner helst de lyse barna. Beveger jeg meg på tynn is nå, eller kan man si sin ærlige mening her? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143893-lurer-p%C3%A5-noe-om-colombia/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Selly Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Hei! Det finnes barn i alle farger i hele Colombia. Det er nok noen regioner i Colombia hvor det er prosentvis flere med europeisk utseende enn andre steder. Heldigvis kan vi ikke velge "farge" på barna. Dersom du ikke er åpen for et farget barn ville jeg heller valgt et annet adopsjonsland enn Colombia. Det er gjort flere undersøkelser hvor det fremkommer at barnets farge ikke er bestemmende for hvordan det vil gå med det i fremtiden.Innledningsvis i adopsjonsprosessen har man mange tanker omdette med rase/farge/alder osv. Dette er tanker som endrer seg og modner utover i prosessen. Jeg kan love deg at når du endelig får et barn i armene spiller det ingen rolle om det er hvitt, lysebrunt eller nesten svart. Lykke til med prosessen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143893-lurer-p%C3%A5-noe-om-colombia/#findComment-909247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kathinka Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Hei! Det finnes barn i alle farger i hele Colombia. Det er nok noen regioner i Colombia hvor det er prosentvis flere med europeisk utseende enn andre steder. Heldigvis kan vi ikke velge "farge" på barna. Dersom du ikke er åpen for et farget barn ville jeg heller valgt et annet adopsjonsland enn Colombia. Det er gjort flere undersøkelser hvor det fremkommer at barnets farge ikke er bestemmende for hvordan det vil gå med det i fremtiden.Innledningsvis i adopsjonsprosessen har man mange tanker omdette med rase/farge/alder osv. Dette er tanker som endrer seg og modner utover i prosessen. Jeg kan love deg at når du endelig får et barn i armene spiller det ingen rolle om det er hvitt, lysebrunt eller nesten svart. Lykke til med prosessen! Hei! Vi er i prosessen og adoptere fra Etiopia. Sjansen for at vi skal få et barn med afrikansk utseende er jo veldig stor. Og det synes vi er helt flott! Men det kommer barn fra Etiopia som er lysere også, og gjerne "blandede" barn. Men hudfargen på barnet vårt har ingenting å si, og jeg kna ikke komme på noen grunner hvorfor det skulle ha betydning. Jeg har to egenfødte barn fra før, og at nr. 3 har litt mørkere hud tviler jeg for vil ha noe og si dem som søsken i mellom. Et eksempel på var her en dag jeg snakket med 4 åringen og bet i meg hvor fordommsfulle vi voksne kan være; Jeg viste han et bilde av en baby fra Etiopia, med afrikansk utseende. Jeg spurte han "Skal vi få en sånn baby?", hvorpå han svarte "Med slik lue?". Det som lå bak det jeg sa var "En baby med slik fin, brun hud", mens det han mente var "En baby med en slik flott, fargerik lue". Det fikk meg til å tenke meg om to ganger. Ellers vil jeg si at 100% sikker på hudfarge/rase kan du ikke være uansett hvor du adopterer fra, for i alle land kan der forkomme at barn som ikke er av det landets opprinnelige rase blir satt til adopsjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143893-lurer-p%C3%A5-noe-om-colombia/#findComment-909622 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Querita Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Hei! Skjønner at man er usikker og lurer på hva som er riktig i en slik prosess. Vi skal også adoptere fra Colombia, og her om dagen satt vi å snakket om hva vi ønsket oss. Vår gutt på 5 år som skal bli storebror fikk da også spørsmål om hva han ønsket seg. "Jeg ønsker meg det jeg får, jeg" svarte han. Dette syntes jeg var så bra svart at det var verd å komme på trykk. Og absolutt til ettertanke for oss voksne. Lykke til med prosessen. Det er mange tanker som skal bearbeides. Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143893-lurer-p%C3%A5-noe-om-colombia/#findComment-909660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
momamma Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Når man sender inn søknadskjema skal man fylle ut sin mening om hudfarge. Dersom man er fremmed for å få et veldig mørkt barn skal man skrive det her. Dette fordi det er det beste for barnet. Det vil ikke bli tatt ille opp . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143893-lurer-p%C3%A5-noe-om-colombia/#findComment-909661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Hvis du synes at det er problematisk å adoptere et mørkt barn, så synes jeg du bør velge et barn fra et annet land enn Colombia. Fra Colombia kommer det barn i alle regnbuens farger, og i mitt hode blir det helt feil å velge bort noen av dem! Det kan det virke som Colombiansek myndigheter også synes, for så vidt jeg har sett på den svenske debattsiden adoptera.nu, så ønsker colombianske myndigheter å fjerne muligheten til å si at man ikke ønsker mørke barn. Momamma sier at det er til barnets beste, og det kan så være. Imidlertid har de ingen garanti for at colombianske myndigheter følger et ønske om et lyst barn, og det kan jo bli ganske traumatisk om dette paret får tildelt et mørkt barn, som i voksen alder får lese i sine adopsjonspapirer at foreldrene ba om å ikke få nettopp det... Nei, det er min ærlige og oppriktige mening at man ikke bør adoptere fra et land, hvor en stor del er mørke, om man ikke er klar for å få et mørkt barn. Og så vidt jeg forstår på "undrende og usikker", så ønsker de helst et helt lyst barn, og ikke et gyllent eller mørkebrunt. Da bør man velge et land hvor det i all hovedsak er lyse barn, selv om man ikke har garanti for å få et lyst barn fra feks Russland heller. Det finnes eksempler på det helt motsatte derfra også :-) Jeg synes at undrende og usikker burde ta kontakt med sin adopsjonsforening og spørre om de kan sette henne i kontakt med familier som har adoptert fra Colombia, gjerne familier med mørke barn, slik at hun kan få snakket med noen som har erfaring med å adoptere fra Colombia og få et gyllent eller mørkt barn, om usikkerheten sin mht hudfarge. Slike tanker mht hudfarge må det være lov til å ha i starten av en adopsjonsprosess, men jeg synes, helt ærlig at dere bør gå noen runder med dere selv, før dere adopterer, om det å få et mørkt barn representerer et problem for dere. Du skriver bare at det er flere grunner til at dere ønsker et lyst barn, og ikke noe om hvorfor, men uansett håper jeg at dere finner ut av dette, og at dere enten lander på at dere også kan bli glad i et mørkt barn, eller at dere velger et land hvor ikke det store flertallet av de barna som adopteres bort har den hudfargen som dere ikke ønsker... Beste hilsen til mamma til en gyllenbrun colombianer, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143893-lurer-p%C3%A5-noe-om-colombia/#findComment-910643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
momamma Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Hvis du synes at det er problematisk å adoptere et mørkt barn, så synes jeg du bør velge et barn fra et annet land enn Colombia. Fra Colombia kommer det barn i alle regnbuens farger, og i mitt hode blir det helt feil å velge bort noen av dem! Det kan det virke som Colombiansek myndigheter også synes, for så vidt jeg har sett på den svenske debattsiden adoptera.nu, så ønsker colombianske myndigheter å fjerne muligheten til å si at man ikke ønsker mørke barn. Momamma sier at det er til barnets beste, og det kan så være. Imidlertid har de ingen garanti for at colombianske myndigheter følger et ønske om et lyst barn, og det kan jo bli ganske traumatisk om dette paret får tildelt et mørkt barn, som i voksen alder får lese i sine adopsjonspapirer at foreldrene ba om å ikke få nettopp det... Nei, det er min ærlige og oppriktige mening at man ikke bør adoptere fra et land, hvor en stor del er mørke, om man ikke er klar for å få et mørkt barn. Og så vidt jeg forstår på "undrende og usikker", så ønsker de helst et helt lyst barn, og ikke et gyllent eller mørkebrunt. Da bør man velge et land hvor det i all hovedsak er lyse barn, selv om man ikke har garanti for å få et lyst barn fra feks Russland heller. Det finnes eksempler på det helt motsatte derfra også :-) Jeg synes at undrende og usikker burde ta kontakt med sin adopsjonsforening og spørre om de kan sette henne i kontakt med familier som har adoptert fra Colombia, gjerne familier med mørke barn, slik at hun kan få snakket med noen som har erfaring med å adoptere fra Colombia og få et gyllent eller mørkt barn, om usikkerheten sin mht hudfarge. Slike tanker mht hudfarge må det være lov til å ha i starten av en adopsjonsprosess, men jeg synes, helt ærlig at dere bør gå noen runder med dere selv, før dere adopterer, om det å få et mørkt barn representerer et problem for dere. Du skriver bare at det er flere grunner til at dere ønsker et lyst barn, og ikke noe om hvorfor, men uansett håper jeg at dere finner ut av dette, og at dere enten lander på at dere også kan bli glad i et mørkt barn, eller at dere velger et land hvor ikke det store flertallet av de barna som adopteres bort har den hudfargen som dere ikke ønsker... Beste hilsen til mamma til en gyllenbrun colombianer, Ville bare si at jeg ville elsket å fått et gyldenbrunt barn. For oss er ikke det et problem. Venter på telefon hver dag som helst og jeg blir kjempeglad uansett hudfarge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143893-lurer-p%C3%A5-noe-om-colombia/#findComment-911081 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 20. april 2004 Del Skrevet 20. april 2004 Ville bare si at jeg ville elsket å fått et gyldenbrunt barn. For oss er ikke det et problem. Venter på telefon hver dag som helst og jeg blir kjempeglad uansett hudfarge. Godt å høre :-)) Du er heldig som venter på telefonen, blir rent misunnelig! Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/143893-lurer-p%C3%A5-noe-om-colombia/#findComment-911555 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.