Gå til innhold

Mann 34 sengevæter ved alkoholinntak

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skriver på vegne av samboeren min som har et problem med sengevæting ved inntak av alkohol. Det kan skje etter 1 øl eller mange flere, eller så kan det ikke skje, varierer veldig. Men som oftes.

Ganske slitsomt å få våt seng, og å ikke kunne dra på hytteturer osv, og ikke kunne ta et glas vin engang.

Nå vil de fleste bare tenke og si: Så kutt ut alkoholen da vel!! Men men, det får jeg bare høre...

Det som er rart er at det skjer kun ved inntak av alkohol, i større eller også mindre grad som et glass vin... Og han er jo redd for at det skal bli verre også.

Noen som kan hjelpe med tips og råd? Kan man gjøre noe? (annet enn å slutte drikke alkohol i det hele tatt da)

Og om det er en spes. grunn til at dette skjer?

Håper på svar.

Mvh

camham

Fortsetter under...

Gjest Shira12

Skjer dette med alle typer alkohol? Øl er jo veldig vanndrivendes. Kanskje dere kunne teste ut om det er noe han kan drikke og noe han bør holde seg unna.

Men for og slippe våt seng, kan han kjøpe bleier til voksne og ta på seg når han legger seg etter alkoholinntak.

Dette får han kjøpt på apoteket. Det finnes mange typer, så han finner sikkert en som passer han og holder senga tørr.

Skjer dette med alle typer alkohol? Øl er jo veldig vanndrivendes. Kanskje dere kunne teste ut om det er noe han kan drikke og noe han bør holde seg unna.

Men for og slippe våt seng, kan han kjøpe bleier til voksne og ta på seg når han legger seg etter alkoholinntak.

Dette får han kjøpt på apoteket. Det finnes mange typer, så han finner sikkert en som passer han og holder senga tørr.

Ja, det gjelder egentlig alle typer alkohol. Har tenkt på det med at hjernen blir "sløv" og ikke klarer kontrollere blæren helt. Men det er så rart det skjer bare etter et par øl/glassvin, som når det er mer. Og ikke når han er edru.

Bleier er liksom litt "flaut" å bruke også da, og særlig å kjøpe. Har kjøpt "tisselaken" men det hjelper ikke stort...

Noen som har opplevd samme og vet hvorfor det skjer? Eller hva man kan gjøre? Hjelper medisin mot dette? Minirin? Er det noe som heter??

Gjest Shira12

Ja, det gjelder egentlig alle typer alkohol. Har tenkt på det med at hjernen blir "sløv" og ikke klarer kontrollere blæren helt. Men det er så rart det skjer bare etter et par øl/glassvin, som når det er mer. Og ikke når han er edru.

Bleier er liksom litt "flaut" å bruke også da, og særlig å kjøpe. Har kjøpt "tisselaken" men det hjelper ikke stort...

Noen som har opplevd samme og vet hvorfor det skjer? Eller hva man kan gjøre? Hjelper medisin mot dette? Minirin? Er det noe som heter??

Hei.

Det er noe som heter Minirin ja, det blir gitt til sengevætere, kjenner ikke så mye til den medisinen, men går ut ifra at en må ha resept fra legen.

Hjernen blir jo sløv av alkohol, men en skulle jo ha kontrollen etter bare litt alkohol. Jeg har faktisk ingen gode råd og komme med siden jeg ikke har erfaring selv med akkurat dette problemet. Men jeg har lest opp til flere innlegg om akkurat det samme, har du prøvd og søke her inne på DOL? Mener at det var her jeg leste det (i gamle innlegg).

Dette med bleier er jo en liten sperre da, det skjønner jeg kjempegodt!! Jeg var ikke mye høy i hatten første gangen jeg var på apoteket, men jeg fant fort ut at de som jobbet der, var der bare for og hjelpe. Dere kan jo eventuelt reise til en annen by og kjøpe?

Jeg ville nok ha foretrukket en bleie istedenfor for våt seng, men det er meg,iallefall om jeg var på besøk/hyttetur o.l, men dere må jo gjøre det som passer dere best.

Uansett, lykke til!

Mvh

• 2 måneder senere...

Hei.

Det er noe som heter Minirin ja, det blir gitt til sengevætere, kjenner ikke så mye til den medisinen, men går ut ifra at en må ha resept fra legen.

Hjernen blir jo sløv av alkohol, men en skulle jo ha kontrollen etter bare litt alkohol. Jeg har faktisk ingen gode råd og komme med siden jeg ikke har erfaring selv med akkurat dette problemet. Men jeg har lest opp til flere innlegg om akkurat det samme, har du prøvd og søke her inne på DOL? Mener at det var her jeg leste det (i gamle innlegg).

Dette med bleier er jo en liten sperre da, det skjønner jeg kjempegodt!! Jeg var ikke mye høy i hatten første gangen jeg var på apoteket, men jeg fant fort ut at de som jobbet der, var der bare for og hjelpe. Dere kan jo eventuelt reise til en annen by og kjøpe?

Jeg ville nok ha foretrukket en bleie istedenfor for våt seng, men det er meg,iallefall om jeg var på besøk/hyttetur o.l, men dere må jo gjøre det som passer dere best.

Uansett, lykke til!

Mvh

Enig med shira.Ta på bleier.Ikke se på bleier som noe negativt.For oss med urinveissydommer er bleiene våre "krykker".

Gå til legen å få hjelp der,kanskje en urolog vet svaret.Lykke til og GOD FERIE.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...