Gå til innhold

Tennisalbue


Gjest Minoca

Anbefalte innlegg

Gjest Minoca

Jeg lurer på hva som kan hjelpe mot tennisalbue. Min mor har gått sykemeldt i flere mnd nå, p.g.a. betennelse i begge armene, noe hun har fått som følge av hennes yrke som servitør. Hun har gått til behandling hos fysioterapeut, og i tilleg prøvd akupunktur, og fått cortison, men det er ingen bedring. OG skal hun operere må hun vente i et år. Dette er en ganske fortvilt situasjon, så jeg lurer på om det finnes noen alternative behandlingsmetoder, eller noe, som vil ha noe virkning? Utenom operasjon??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sverre Mæhlum, Lege

Kjære Minoca

En tennisalbu er en tilstand der det er en såkalt degenerasjon av vev ved festet for underarmsmusklene i albuen.(det betyr at litt av vevet er dårlig fungerende og morkent) Det er IKKE en betennelse. Det som derfor hjelper best er trening. Din mor må rett og slett trene opp styrke i disse musklene igjen. Det tar lang tid -- minst 3 mnd -- og må gjøres forsiktig i starten. Det finnes mange treningsprogrammer for dette, og hun må snakke med fysioterapeuten og be om et treningsprogram der man bl.a. inkluderer såkalt eksentrisk trening (fysioterapeuten vet hva det er). Om hun NITID GJEOMMFØRER dette er sjansen for å bli bra stor, og hun behøver trolig ikke opereres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg har læst dit indlæg og svaret herpå.

jeg er denne gang ikke enig med Mæhlum.

tennisalbue er en slags overanstrengelse. og skal efter min mening aflastes eller opereres.

hvorfor skal hun vente i et år?

hernede i Danmark ville hun kunne opereres med ventetid på en uge hos en af os speciallæger.

man kan gipsbehandle en albue af gangen i 4 uger. nogle bruger NSAID. alle metoder har en succesgrad på ca. 70%.

efter tidligere mere konservativ attityde er jeg dog blevet mere "aggressiv" med årene, da jeg synes lidt flere bliver bedre efter operation.

mvh

jvbruun, ortopædkirurg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har læst dit indlæg og svaret herpå.

jeg er denne gang ikke enig med Mæhlum.

tennisalbue er en slags overanstrengelse. og skal efter min mening aflastes eller opereres.

hvorfor skal hun vente i et år?

hernede i Danmark ville hun kunne opereres med ventetid på en uge hos en af os speciallæger.

man kan gipsbehandle en albue af gangen i 4 uger. nogle bruger NSAID. alle metoder har en succesgrad på ca. 70%.

efter tidligere mere konservativ attityde er jeg dog blevet mere "aggressiv" med årene, da jeg synes lidt flere bliver bedre efter operation.

mvh

jvbruun, ortopædkirurg

Takk for svar.

Jeg ser det er stor uenighet i de to svarene jeg har fått. Noe jeg ser igjen hos de forskjellige legene min mor har prøvd og. De lærde strides. Tragisk synes jeg at det skal være sånn, det finnes jo faktisk et fasit svar! Men grunnen til at en må vente i et år, er vel at en skal først prøve om armen blir bedre av hvile og andre behandlingsmetoder, men som jeg har fått inntrykk av, blir de fleste bedre etter operasjon.... Så vi får vel vente å se....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...