Gå til innhold

Hvordan går man ned i vekt på en sikker måte?


Gjest Armada

Anbefalte innlegg

Gjest Armada

Jeg lurer på om det er noen som vet om en effektiv måte å gå ned i vekt. Problemet er at jeg kan egentlig ikke kutte ut noe mat, må jo ha litt næring. Jeg har alltid vært tyn, men de siste årene har jeg vært igjennom 6 kneoperasjoner....

Etter det har jeg ikke tørt å trene hardt. Hvis det er noen som kan hjelpe meg ville jeg sette stor pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nanneklump

Den eneste måten å gå varig ned i vekt på er å trene mer og spise mindre. Hvis ikke du er villig til å gjøre noen av tingene kan du heller ikke regne med å gå ned i vekt.

Du bør iallefall prøve å spise sunnere, selv om du ikke vil ned på mengden. Spis grovt brød istedetfor hvitt, lag sjysaus istedetfor brun saus, stek med olje istedetfor smør, drikk lettsaft/brus og bruk lett-syltetøy, drikk minst 3 liter vann for dagen og et stort glass foran hvert måltid. Planlegg måltidene og spis ofte, men mindre porsjoner, 4-5 måltider for dagen. La grønnsakene dominere middagen, ikke kjøttet. Spis frukt og yogurt som mellommåltider, ta krom-tabletter hvis du blir sjokoladesyk. Hvis du skal kose deg en lørdagskveld spis saltstengre, popcorn, Lo Go, Dietorelle, rosiner, Lacryl osv istedetfor vanlig chips.

Ikke overdriv med brødmat, ta avogtil egg til frokost eller salat til lunsj.

Ikke spis om kvelden når det er mindre enn tre timer til du skal legge deg.

Spis kylling og kalkun, spis fisk, søk på lette middagsretter på nettet, vet at Grete Roede har en side med oppskrifter.

Når det gjelder trening, prøv å gjøre det du orker. Om ikke du kan løpe eller gå så mye pga kneet, ta iallefall litt situps eller armhevinger e.l., tren de delene av kroppen du klarer. Prøv generellt å holde deg mer i bevegelse, kalorier forbrennes uansett hvilken kroppsdel du bruker.

Alt dette er er bare masse småtips som de fleste vet om på forhånd, sikkert du også. Men dette er den ENESTE måten du kan gå varig ned i vekt på, om du håpet på noen mirakelkur a`la "mist 20 kg på 10 dager" må jeg nok skuffe deg. Alt sånn er bare humbug. Spis mindre, tren mer. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei. Vektreduksjonen bør være gradvis for at du skal unngå å få et problematisk forhold til mat og klare å opprettholde den nye vekten. Den beste metoden for vektreduksjon er en kombinasjon av et redusert kaloriinntak fra mat (vanligvis vha redusert fettinntak) og et økt kaloriforbruk gjennom mer fysisk aktivitet. Vektreduksjonen bør ikke overstige 0,5 kg per uke, og da må du redusere ditt totale energiinntak med 500 kcal daglig. Hvis du har høyt fettinntak, må det som regel reduseres for at du skal klare å gå ned i vekt. Prøv å redusere forbruket av meieriprodukter og kjøtt med mye fett, typisk fløte, helmelk, fete oster, pølser og andre blandingsprodukter av kjøtt. Velg heller magre melk- og osteprodukter, fisk og kylling. Du kan spise en del av karbohydratrike matvarer som ikke inneholder fett, som potet, pasta og ris, men vær forsiktig med fete sauser til. Grønnsaker kan du nesten spise ubegrenset av, du kan også spise en del frukt om enn ikke ubegrenset. Hvis du har et lavt kaloriinntak (mindre enn 1500 kcal) bør du bruke kosttilskudd for å være sikker på at du får dekket ditt behov for vitaminer, mineralstoffer og flerumettede fettsyrer. Du bør i såfall bruke 1 multi vitaminmineral og 1 dagsdose tran daglig. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...