Gå til innhold

Om karakterer, movivasjon og belønning

Anbefalte innlegg

Jeg har fått høre av 8.-klassingen min at det er veldig vanlig at foreldrene belønner gode karakterer med kontanter. Og da ikke som en hyggelig overraskelse fordi tentamen gikk så bra, men etter en på forhånd fastsatt takst - X00 kr. for hver sekser og derfra en skala med 100 kr. mindre for hver femmer osv. På heldagsprøver eller på selve karakterkortet altså, ikke småsaker.

Jeg har én venninne som driver drevet med det der, men hun er karakterfiksert, de er relativt rike og de bor i et miljø preget av penger, så jeg har trodd at det var noe de holdt på med i "spesielle" strøk. Men der tok jeg altså feil - jeg innbiller meg ikke at alle gjør det, men det er tydeligvis ikke så uvanlig som jeg trodde.

Dere som har ungdomsskoleelever, har dere inntrykk av at dette er helt vanlig? Har dere en liknende ordning selv?

Jeg er ikke interessert i meningene til de som "bare" har småbarn og teoriene i orden, men vil gjerne høre fra de som har faktiske erfaringer.

Fortsetter under...

Det er ganske vanlig. Bare tull, spør du meg.

Jeg er også ganske karakterfiksert

*flau over det*

men har forklart ungene hvorfor det er viktig å få gode karakterer og det er viktig å gjøre lekser og at jeg er fornøyd med en god innsats. Det har virket som det skal det.

Sønnen min i 8. klasse sier det samme! Han sa det i forbifarten da han kom hjem med gode karakterer: "De andre får penger for 6'erne sine, de..". Jeg hadde da for en gangs skyld kontanter, og gav ham en to-hundrelapp, samtidig som jeg sa at det kom til å bli lenge til neste gang, og at vi tar det som en selvfølge at han gjør sitt beste. Dersom "hans beste" gjør at han kommer hjem med 5 og 6ere, er det flott, mens viss "hans beste" tilsier 4 og 3ere, gjør ikke det noe heller!

Han skal gjøre sitt beste, verken mer eller mindre, så får resultatene avspeile dette.

mener

Det er ganske vanlig. Bare tull, spør du meg.

Jeg er også ganske karakterfiksert

*flau over det*

men har forklart ungene hvorfor det er viktig å få gode karakterer og det er viktig å gjøre lekser og at jeg er fornøyd med en god innsats. Det har virket som det skal det.

Jeg har ogsåen 8-klassing men dette var nytt for meg. Hun prater mye om karrakterer men jeg har aldri hørt at noen av hennes venner får belønning for gode karrakterer, hun har heller aldri spurt om å få penger fro gode resultater.

Oj!!

Unnskyld at jeg blander meg inn, for jeg tilhører vel kategorien "de som "bare" har småbarn og teoriene i orden." Min førstefødte er bare 10.

Men jeg suger til meg av erfaringene fra dere som har litt eldre barn for å forberede meg på de fasene som snart kommer.

Gjest halogen

Har bare småbarn jeg, så praksisen har jeg ikke. Og meningene skal jeg spare deg for. :-)

Men jeg vet at et par naboer med barn i ungdomsskolen betaler for gode karakterer. Den ene tror jeg betaler en fast sum for alt over 4, og ingenting under. Den andre betaler økende for økende karakter.

Tror ikke det er helt uvanlig. Den ene naboen fortalte at det var litt "hysj-hysj" - for skolen likte det ikke, det var blitt tatt opp på noen møter og skolen ville ikke at elevene skulle betales for gode karakterer. Men hun sa også at de velger å gjøre det for å stimulere en "lat" ungdom til å gjøre leksene sine. Hun anså det som lønn for jevnlig lekselesing, ikke egentlig som lønn for karakteren. (Selv om det jo ble praktisert som lønn for store prøver).

Annonse

Jeg har ogsåen 8-klassing men dette var nytt for meg. Hun prater mye om karrakterer men jeg har aldri hørt at noen av hennes venner får belønning for gode karrakterer, hun har heller aldri spurt om å få penger fro gode resultater.

Jeg synes det er viktig at ungene forstår at de går på skolen for sin egen skyld, ikke for min skyld eller skolen sin skyld.

Og at de gjør sitt beste, utifra deres forutsetninger.

Oj!!

Unnskyld at jeg blander meg inn, for jeg tilhører vel kategorien "de som "bare" har småbarn og teoriene i orden." Min førstefødte er bare 10.

Men jeg suger til meg av erfaringene fra dere som har litt eldre barn for å forberede meg på de fasene som snart kommer.

Jeg mente ikke å være streng, men du forstår kanskje at dette er noe litt annet enn å forklare at godterier bare eksisterer på lørdager :-)

Idealer om å jobbe for sin egen framtid, ikke for et tall eller en pengeseddel, har jeg rikelig av selv...

Og jeg begynner neppe med noe sånt uansett, jeg lurer mest på om dette er mer utbredt enn jeg trodde.

Når jeg gikk på videregående i 87-89 var det flere av mine medelever som fikk økonomisk belønning for gode karakterer. Så fenomenet er ikke helt nytt. Jeg husker ikke hvor utbredt det var, men jeg tror flertallet ikke fikk noe, i alle fall var jeg ikke alene om det.

Jeg mente ikke å være streng, men du forstår kanskje at dette er noe litt annet enn å forklare at godterier bare eksisterer på lørdager :-)

Idealer om å jobbe for sin egen framtid, ikke for et tall eller en pengeseddel, har jeg rikelig av selv...

Og jeg begynner neppe med noe sånt uansett, jeg lurer mest på om dette er mer utbredt enn jeg trodde.

Forstår deg veldig godt, jeg!

skorpionfisken

Vi praktiserte det i fjor på han som da var 8-klassing etter hans eget ønske og forslag, 100,- pr sekser og 50 pr 5-er. Det fløy mange 50 lapper for det gjalt alle prøver og slikt.

Nå er han i 9-ende og drittlei alt som har med skole å gjøre.

Hva gjør man da?

Det nytter ikke å lokke med penger for å få innsatsen opp. Det nytter ikke å true med straff. Det nytter ikke å snakke fornuft heller.

Vi (jeg) har vært kjemperestriktiv på dette med piersing som har vært et evig mas det siste året. Det har endt nå med at faren har lovet ham at han får en piersing i øyenbrynet dersom han forbedrer innsatsen på skolen. Han kom lykkelig hjem og fortalte om det, men det ser ikke ut til at innsatsen har økt selv for det lokkemidlet.

Hvordan i all verden få poden til å skjønne at det er faktisk hans eget ansvar hvor han havner på videregående, og hva han skal gjøre resten av livet.

Jeg gikk på ungdomsskolen på midten av 80-tallet og da var det flere i klassen min som fikk penger for gode karakterer da også. Husker jeg var veldig misunnelig fordi jeg ikek fikk, ingen som brydde seg om jeg gjorde noenting i det hele tatt da jeg gikk på undomsskolen...

Annonse

Gjest mother of three

Takk for en interessant tråd. Jo, personlig fikk jeg også penger for hver gode karakter. Både på prøver, karakterbok etc.

Men det het alltid at det var bra nok om jeg gjorde mitt beste.

Tror jeg blir å gjøre det samme med mine barn. Gjør det delvis allerede- uten karakterer da elsdte går i 7 ende. Belønner de når de har jobbet utover de vanlige leksene.

Joda, jeg vet det der rent pedagogiske... Om å lære for egen del og ikke for andre. Om å gjøre det for egen fremtid etc... Men når ungen ikke vil "høre" så trekker jeg frem gulroten.

Vi praktiserte det i fjor på han som da var 8-klassing etter hans eget ønske og forslag, 100,- pr sekser og 50 pr 5-er. Det fløy mange 50 lapper for det gjalt alle prøver og slikt.

Nå er han i 9-ende og drittlei alt som har med skole å gjøre.

Hva gjør man da?

Det nytter ikke å lokke med penger for å få innsatsen opp. Det nytter ikke å true med straff. Det nytter ikke å snakke fornuft heller.

Vi (jeg) har vært kjemperestriktiv på dette med piersing som har vært et evig mas det siste året. Det har endt nå med at faren har lovet ham at han får en piersing i øyenbrynet dersom han forbedrer innsatsen på skolen. Han kom lykkelig hjem og fortalte om det, men det ser ikke ut til at innsatsen har økt selv for det lokkemidlet.

Hvordan i all verden få poden til å skjønne at det er faktisk hans eget ansvar hvor han havner på videregående, og hva han skal gjøre resten av livet.

Jeg tenker på også på det - hvis det går inflasjon i belønnningene første året med karakterer, hva i all verden skal da motivere dem i 10.? Eller siste året på videregående?

Jeg kunne godt tenkt meg å _overraske_ datteren min med litt "feriepenger" hvis hun får bra resultater nå til sommeren (og det kommer uansett ikke til å gå _dårlig_ selv om hun skulle ha litt uflaks). Men det mister jo litt av glansen hvis hun måler dette mot en "takst" som tilsier at hun skulle hatt det dobbelte...

Gjest Dame52

I familien vår praktiserer vi at vi gir noen kroner for karakterene hver jul og vår, altså for karakterene på karakterkortet, ikke hver eneste prøve. Dette synes vi er greit og de to eldste som nå er voksne var veldig fornøyd med det, også attpåklatten som nå går i 9.kl. F.eks. 50 kr. for 6'er, 40 kr. for 5'er og 30 kr. for 3'er. Blir jo noen kroner ut av dette til jul og sommer. Selvsagt er karakterene forskjellige rundt omkring, hos oss har vi hatt unger med bra karakterer så synes ovennevnte sum pr. karakter er nok. Det blir en del tilsammen. Bare et tips dette her!

Gjest Dame52

Jeg synes det er viktig at ungene forstår at de går på skolen for sin egen skyld, ikke for min skyld eller skolen sin skyld.

Og at de gjør sitt beste, utifra deres forutsetninger.

Viktig, Dorthe, det du skriver om "ut fra deres forutsetninger". Ikke alle er like. Jeg var overlykkelig når min sønn fikk middels bra karakterer, han gjorde så godt han kunne. Begge døtrene får toppkarakterer, de har vel lettere for å lære. Det viktigste er som sagt at dem gjør så godt dem kan. Belønning eller ikke, strengt talt ikke nødvendig. Det er dem selv det gjelder, deres framtid.

Hørte om dette da 16 åringen gikk på u-skolen.

Jeg mener det er motivasjon godt nok når eleven selv ser at arbeid hjelper. Og at foreldre ikke leger et umennskelig press på barnet.

Jeg har alltid sagt at når du vet du har gjort ditt beste, så er det bra nok.

Men jeg kan likevel skjønne foreldre som benytter seg av metoden. Der ungdommen har mistet motivasjonen eller gått lei.

Men det må jo også være trist for de av søskene som aldri klarer å oppnå de beste karakterene og få minst penger i tillegg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...