Gå til innhold

Lukket adopsjon?

Anbefalte innlegg

Sørstjernen
Skrevet

Er alle innenlandsadopsjoner i Norge lukket?

Vil ikke bio-mor få noen oppdateringer om barnet velger hun å adoptere det bort?

skorpionfisken
Skrevet

Hvis en mor velger å adoptere bort sitt barn som er født i Norge kan hun velge å gjøre det som en åpen adopsjon.

Det er uhyre skjelden noen i Norge velger å adoptere bort barnet sitt. De aller fleste norskadopterte barn er enten stebarnsadopsjoner eller fosterbarnsadopsjoner.

Ved en åpen adopsjon samtykker mor (og evt far) å adoptere bort barnet og kan, men må ikke være med å velge hvem som skal adoptere barnet.

Når barnet er adoptert har ikke biologisk mor noen som helst rettigheter overfor barnet lenger. Hun kan kun få oppfølgingsrapporter/bilder eller hilsninger dersom adoptivforeldrene, som heretter er barnets foreldre i alle henseende, vil det. Hun kan heller ikke angre seg og få adopsjonen omgjort.

Barnet har når det fyller 18 år rett på å få vite hvem de biologiske foreldrene er. Barnet har ut over det ikke noen rettigheter overfor bioligiske foreldre. Barnet har ikke rett til å få møte sine biologiske foreldre med mindre de biologiske foreldrene ønsker det selv. Barnet har ikke krav på andre opplysninger om de biologiske foreldrene utenom hvem de er og barnet har ikke krav på arv fra de biologiske foreldrene.

Sørstjernen
Skrevet

Hvis en mor velger å adoptere bort sitt barn som er født i Norge kan hun velge å gjøre det som en åpen adopsjon.

Det er uhyre skjelden noen i Norge velger å adoptere bort barnet sitt. De aller fleste norskadopterte barn er enten stebarnsadopsjoner eller fosterbarnsadopsjoner.

Ved en åpen adopsjon samtykker mor (og evt far) å adoptere bort barnet og kan, men må ikke være med å velge hvem som skal adoptere barnet.

Når barnet er adoptert har ikke biologisk mor noen som helst rettigheter overfor barnet lenger. Hun kan kun få oppfølgingsrapporter/bilder eller hilsninger dersom adoptivforeldrene, som heretter er barnets foreldre i alle henseende, vil det. Hun kan heller ikke angre seg og få adopsjonen omgjort.

Barnet har når det fyller 18 år rett på å få vite hvem de biologiske foreldrene er. Barnet har ut over det ikke noen rettigheter overfor bioligiske foreldre. Barnet har ikke rett til å få møte sine biologiske foreldre med mindre de biologiske foreldrene ønsker det selv. Barnet har ikke krav på andre opplysninger om de biologiske foreldrene utenom hvem de er og barnet har ikke krav på arv fra de biologiske foreldrene.

Du sier at man KAN få oppdateringer om man ønsker det?

Er dette noe som man kan stille som et krav?

Jeg tror jeg nok vil adoptere bort dette barnet om det ikke ender i SA/MA, men å gjøre det uten å noensinne få bilder/brev fra foreldrene, vet jeg ikke om jeg kan.

Da må vel kanskje internasjonal adopsjon vurderes i stedet.

skorpionfisken
Skrevet

Du sier at man KAN få oppdateringer om man ønsker det?

Er dette noe som man kan stille som et krav?

Jeg tror jeg nok vil adoptere bort dette barnet om det ikke ender i SA/MA, men å gjøre det uten å noensinne få bilder/brev fra foreldrene, vet jeg ikke om jeg kan.

Da må vel kanskje internasjonal adopsjon vurderes i stedet.

Du kan ikke kreve oppfølging om du adopterer bort barnet. Du kan håpe på å få det, men ikke legge det inn som krav.

Når du adopterer bort et barn gir du barnet en ny familie og gir fra deg alle bånd til barnet.

Kanskje det vil være bedre for deg å plassere barnet i fosterhjem? Da får du ha kontakt med barnet hele oppveksten om du vil og du kan ha mulighet for å ombestemme deg, selv om det ikke er sikkert du får ombestemme deg, da blir det vurdert hva som er til barnets beste.

Poenget er at når du gir fra deg omsorget for barnet så gir du også fra deg kontrollen.

Internasjonal adopsjon er ikke et alternativ om du skal adoptere bort et barn. Det er ikke tilatt å adoptere et norsk barn til utlandet.

Sørstjernen
Skrevet

Du kan ikke kreve oppfølging om du adopterer bort barnet. Du kan håpe på å få det, men ikke legge det inn som krav.

Når du adopterer bort et barn gir du barnet en ny familie og gir fra deg alle bånd til barnet.

Kanskje det vil være bedre for deg å plassere barnet i fosterhjem? Da får du ha kontakt med barnet hele oppveksten om du vil og du kan ha mulighet for å ombestemme deg, selv om det ikke er sikkert du får ombestemme deg, da blir det vurdert hva som er til barnets beste.

Poenget er at når du gir fra deg omsorget for barnet så gir du også fra deg kontrollen.

Internasjonal adopsjon er ikke et alternativ om du skal adoptere bort et barn. Det er ikke tilatt å adoptere et norsk barn til utlandet.

Det er da vel ingen som ville vite det, om man flytter utenlands pga adopsjonen.

Det er hvertfall ikke et alternativ å beholde barnet, det er helle rikke et alternativ å ta abort, det er heller ikke et alternativ med en lukket adopsjon og ingen oppdateringer.

Jeg gjør uansett hva som er det beste for meg, barnet og min psyke.

Men takk for svar, du gjorde meg litt klokere.

Skrevet

Det er da vel ingen som ville vite det, om man flytter utenlands pga adopsjonen.

Det er hvertfall ikke et alternativ å beholde barnet, det er helle rikke et alternativ å ta abort, det er heller ikke et alternativ med en lukket adopsjon og ingen oppdateringer.

Send en mail til BUFA og spør. De er kjempegreie og svarer på alle mail, selv om det kan ta noen dager. Du finner mailadresser på www.bufa.no

Lykke til.

skorpionfisken
Skrevet

Du har jo rett der. Ingen i Norge kan hindre deg i å flytte utenlands og der gjøre hva du vil med babyen din. Sørg bare for å oppdatere deg på lovgivningen i landet du velger.

Men skal et norsk par adoptere barnet må de godkjennes av norske myndigheter på vanlig måte. Og her er det norsk adopsjonslov som gjelder. De andre nordiske landene har tilsvarende lovgivning, og det har også mange andre land.

Du kan kreve så mye oppfølgingsrapporter du vil, og er adoptivfamilien normal så gir de deg det også, ikke minst av hensyn til barnet som bør vite om deg. Men etter at adopsjonen er gjennomført er det de som bestemmer. Om de ikke gir deg oppfølgingsrapporter så kan du ikke gjøre noe som helst for å få dem til å gjøre det.

Jeg skulle gjerne hatt noen i Kina å sende bilder og brev til jeg. Så ditt barn og adoptivforeldrene er i utgangspunktet veldig heldig som har denne muligheten. Jeg vil tro det betyr mye for barnet i ettertid.

Det er mulig "gi deg" ikke mener du skal høre på meg. Riktig det. Kontakt BUFA, det er det tryggeste. Du skal i allefall ikke høre på den som anonymt kaller seg for "gi deg" før BUFA har sagt sitt.

Sørstjernen
Skrevet

Send en mail til BUFA og spør. De er kjempegreie og svarer på alle mail, selv om det kan ta noen dager. Du finner mailadresser på www.bufa.no

Lykke til.

Det står jo ingenting noe sted om den som adopterer bort!

Alt og absolutt alt dreier seg om de som skal adoptere.

Fy fader for et system!

Gjest seriøst svar
Skrevet

Jeg vil på det sterkeste advare deg mot å kontakte "Gi deg" for å adoptere gjennom hans/hennes firma. Så vidt jeg vet er dette den samme personen som står bak svært destruktive innlegg her på adopsjonssiden, og som har måttet bli ekskludert flere ganger. Det er ingen seriøse personer her som har tillit til den personen.

Nei, var jeg deg ville jeg i første omgang kontakte BUFA, og hvis du ikke er fornøyd med deres svar, ville jeg i kontaktet tilsvarende kontorer (eller adopsjonsforeninger) i feks Danmark og Sverige, for å vurdere om du vil flytte dit for en stund.

Husk at du kan lage deg en anonym e-mail adresse på feks Hotmail.com eller Yahoo.com så du kan skrive trygt derfra.

Ellers så syns jeg det hørtes ut som et godt forslag det en her kom med, at du heller overlater barnet ditt til et langvarig fosterhjem, for da har du krav på både oppfølgingspapirer og besøk (dersom du ønsker det).

Ønsker deg all mulig lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...