Gå til innhold

Blandet ekteskap - barneoppdragelse

Anbefalte innlegg

funnet kjærligheten
Skrevet

Hei!

Jeg er gift med en muslimsk mann og nå ønsker vi barn. Men problemer har dukket opp når vi diskuterer barneoppdragelse. Han er veldig troende muslim og sier at det er en plikt for muslimer å lære barna sine om islam.

Dette synes jeg blir feil, siden vi bor i norge vil det bli veldig forvirrende for et barn. Jeg respekterer mannen min og synes det er fint at han har en slik tro, men vil ikke at barna våre skal måtte ha denne troen. Islam har mange fine ting ved seg, men jeg synes den er veldig streng. Jeg vil for eksempel ikke at mine barn skal lære at hvis ikke de ber 5 ganger om dagen så kommer de til helvete.

Vi har det kjempefint sammen, alt fungerer mellom oss og vi ønsker oss så gjerne barn sammen! Men jeg vet ikke hvordan vi skal finne en løsning på akkurat dette....:(

Er det noen som vet om lignende situasjoner eller har noen gode råd til oss?

Blir veldig takknemlig

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

18

• Dorthe

4

• funnet kjærligheten

4

• jacob

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hei,

Nå er jeg ateist, men jeg kan ikke se at det skal være relevant at man bor i Norge om dere oppdrar dem som muslimer, kristne, humanister eller ei?

Det du beskriver er jo egentlig minst 3 sammensatte problemstillinger:

1) Skal de være muslimer eller kristne?

2) Hvor "strengt" skal dette praktiseres?

3) Hvem er det som skal bestemme hva? Du kan jo ikke forvente at din man skal akseptere at deres barn ikke skal ha hans tro, mer enn han kan forvente det motsatte.

Derimot kan dere fortelle barnene om begge religionene, og forklare at mamma og pappa tror på litt forskjellige ting, men på den samme guden (hvis du er kristen).

Tror han at du havner i helvete?

Hvis du er kristen - tror du han (som muslim) er "frelst"?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Tror ikke du kommer utenom nei. Så lenge faren er muslim, blir ungene muslimer. Og det går ikke an å melde seg ut heller som det gjør i statskirken.

Skrevet

Tror ikke du kommer utenom nei. Så lenge faren er muslim, blir ungene muslimer. Og det går ikke an å melde seg ut heller som det gjør i statskirken.

Du kan da melde deg inn/ut av hvilken som helst samfunn hvis du er over 15.

At muslimer anser barn som muslim, er som at flertallet av de kristne aldri kan bli "ikke-kristne". Engang døpt, alltid døpt. Du kan ikke melde deg ut av den katolske kirke (som flertallet av de kristne tilhører).

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du kan da melde deg inn/ut av hvilken som helst samfunn hvis du er over 15.

At muslimer anser barn som muslim, er som at flertallet av de kristne aldri kan bli "ikke-kristne". Engang døpt, alltid døpt. Du kan ikke melde deg ut av den katolske kirke (som flertallet av de kristne tilhører).

Med vennlig hilsen

Men hvis denne mannen er troende muslim vil han forlange at barnet blir muslimsk. Selvfølgelig er det noe annet hvis han er lunken og spiser svinekjøtt og blåser i ramadan. Troende muslimer pleier også å forlange at konene skal bli muslimer. Nå snakker jeg vanligvis, ikke statistikk.

Skrevet

Jeg er redd du er dømt til å tape denne problemstillingen.

Annonse

Skrevet

Det er noen ganger våre verdener er for forskjellige...og du har det her.

Om dere begge står fast på deres så har dere et problem.

Selv synes jeg at når dere oppdrar barna her i Norge så er det greit de er "norske".

Men det er bare min personlige mening.

Lykke til.

Hilsen...

funnet kjærligheten
Skrevet

Hei,

Nå er jeg ateist, men jeg kan ikke se at det skal være relevant at man bor i Norge om dere oppdrar dem som muslimer, kristne, humanister eller ei?

Det du beskriver er jo egentlig minst 3 sammensatte problemstillinger:

1) Skal de være muslimer eller kristne?

2) Hvor "strengt" skal dette praktiseres?

3) Hvem er det som skal bestemme hva? Du kan jo ikke forvente at din man skal akseptere at deres barn ikke skal ha hans tro, mer enn han kan forvente det motsatte.

Derimot kan dere fortelle barnene om begge religionene, og forklare at mamma og pappa tror på litt forskjellige ting, men på den samme guden (hvis du er kristen).

Tror han at du havner i helvete?

Hvis du er kristen - tror du han (som muslim) er "frelst"?

Med vennlig hilsen

Takk for svar.

Ja, jeg synes faktisk det har litt å si hvor man bor. Barn legger fort merke til forskjeller mellom seg selv og andre, og ser kanskje at andre barn får gjøre andre ting enn han/hun ikke kan. Dette "problemet" tror jeg ikke vi ville hatt i et land hvor flertallet er muslimer.

Jeg er døpt og konfirmert, og har min tro, men min definisjon på "gud" er veldig forskjellig fra hans. Jeg tror ikke på "helvete" og "paradis" som han, og synes heller ikke at alle andre religioner enn min tro er ufullkommne. Jeg vil, som du foreslo, at mine barn skal få lære om de forskjellige religionene og bestemme dette selv.

Men min mann mener at et barn bør lære så tidlig som mulig om islam og lære å be i 7-års alderen.

Jeg sier ikke at barnet må bli kristen, men at barnet kan lære det som er felles og godt fra begge religioner.

Jeg vil så veldig finne en løsning som blir best for alle, min mann er også åpen for forslag. Vi må bare bli enige om dette før eventuelle barn så ikke problemene dukker opp senere.

Skrevet

Det er noen ganger våre verdener er for forskjellige...og du har det her.

Om dere begge står fast på deres så har dere et problem.

Selv synes jeg at når dere oppdrar barna her i Norge så er det greit de er "norske".

Men det er bare min personlige mening.

Lykke til.

Hilsen...

Hei,

Hva er "norske"?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men hvis denne mannen er troende muslim vil han forlange at barnet blir muslimsk. Selvfølgelig er det noe annet hvis han er lunken og spiser svinekjøtt og blåser i ramadan. Troende muslimer pleier også å forlange at konene skal bli muslimer. Nå snakker jeg vanligvis, ikke statistikk.

Joda - men like sterkt troende kristne tror jo at muslimer ikke blir frelst, og anser jo muslimer som vantro.

Man hadde hatt akkurat samme problemstillingen hvis f. eks. han var en like sterkt troende kristen, og hun var ateist/humanist.

Med vennlig hilsen

funnet kjærligheten
Skrevet

Takk for svar.

Ja, han er veldig troende og følger koranen. Har aldri smakt svinekjøtt og ber 5 ganger om dagen ++. Men forlanger ikke at jeg skal bli muslim(det hadde jeg aldri gått med på!). Jeg gjør mye som er "riktig" ifølge koranen og tror på en "gud", og han respekterer hva jeg tror selv om det ikke er helt likt hans tro.

Hadde vært lettere ja hvis han var mer "lunken"....

Skrevet

Takk for svar.

Ja, jeg synes faktisk det har litt å si hvor man bor. Barn legger fort merke til forskjeller mellom seg selv og andre, og ser kanskje at andre barn får gjøre andre ting enn han/hun ikke kan. Dette "problemet" tror jeg ikke vi ville hatt i et land hvor flertallet er muslimer.

Jeg er døpt og konfirmert, og har min tro, men min definisjon på "gud" er veldig forskjellig fra hans. Jeg tror ikke på "helvete" og "paradis" som han, og synes heller ikke at alle andre religioner enn min tro er ufullkommne. Jeg vil, som du foreslo, at mine barn skal få lære om de forskjellige religionene og bestemme dette selv.

Men min mann mener at et barn bør lære så tidlig som mulig om islam og lære å be i 7-års alderen.

Jeg sier ikke at barnet må bli kristen, men at barnet kan lære det som er felles og godt fra begge religioner.

Jeg vil så veldig finne en løsning som blir best for alle, min mann er også åpen for forslag. Vi må bare bli enige om dette før eventuelle barn så ikke problemene dukker opp senere.

Hei,

Det vil alltid være "forskjeller" uansett - enten de går på religion, hårfarge, eller "homofile foreldre". Man kan ikke oppfra ungene basert på hva "andre kanskje mener". Da er det bedre å gi ungene nok selvtillit til at de ikke blir mobbet.

Det er jo heller ikke uvanlig å tilhøre et annet livssyn enn kristendommen i Norge.

====

Det er jo meget bra at dere tenker på dette allerde nå, og det vil nok ta tid å løse problemet. At de lærer å be "på muslimsk" er ikke verre/bedre enn at mange lærer å be "på kristensk" - og en løsning *kan* være en kombinasjon: at de ber, men at du samtidig forklarer dem at andre mener noe annet.

Jeg tror også det er viktig å se på "det generelle" i denne konflikten - i prinsippet ville det ikke vært forskjellig hvis han var en dypt troende kristen, og du var ateist eller hindu. Dette er en helt regelmessig "konflikt om oppdragelse", som alle foreldre har. Jeg tror det er mer fruktbart å se konflikten på den måten, enn å fokusere på om han er muslim/kristen/ateist.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Hva er "norske"?

Med vennlig hilsen

Med "norsk" mener jeg sånn nogenlunde lik oppdragelse som de fleste barn får her i Norge.(du leser jo selv...han vil at barnet skal...hun ønsker valgfrihet for barnet)

Å være muslim er ganske forskjellig fra å være norsk etter som jeg har forstått.

Tror nok du skjønner hva jeg mener men kjenner deg godt nok til å anta at du er ute etter en diskusjon ;)

Nope, blikke no av...*ler*

Annonse

Skrevet

Barn her til lands bør selvsagt oppdras i samsvar med norske normer og verdier.

Vil de på død og liv bli muslimer, homser eller profesjonelle fotballspillere kan de ta det valget selv ved en senere anledning.

Skrevet

Med "norsk" mener jeg sånn nogenlunde lik oppdragelse som de fleste barn får her i Norge.(du leser jo selv...han vil at barnet skal...hun ønsker valgfrihet for barnet)

Å være muslim er ganske forskjellig fra å være norsk etter som jeg har forstått.

Tror nok du skjønner hva jeg mener men kjenner deg godt nok til å anta at du er ute etter en diskusjon ;)

Nope, blikke no av...*ler*

Du skriver: "Å være muslim er ganske forskjellig fra å være norsk etter som jeg har forstått."

Da har du misfortsått.

Å være muslim, kristen, humanist, osv er et livssyn.

Å være norsk, tysk, spansk går på statsborgerskap.

Det er ingen motsetning mellom å være muslim og å være like norsk som deg og meg. Jeg kjenner flere.

Derimot kan du bruke uttrykk som "ateist" som motstykke til kristen/muslim.

Med vennlig hilsen

Gjest tenk deg om
Skrevet

Takk for svar.

Jeg er rimelig sikker på at du taper den diskusjonen, og at han oppdrar barna til å bli strengt muslimske. Har du tatt stilling til om dine døtre skal måtte gå med hijab? Og hvis du ønsker skilsmisse tilhører barna ham i henhold til islam...

Skrevet

Barn her til lands bør selvsagt oppdras i samsvar med norske normer og verdier.

Vil de på død og liv bli muslimer, homser eller profesjonelle fotballspillere kan de ta det valget selv ved en senere anledning.

Du skriver: "Barn her til lands bør selvsagt oppdras i samsvar med norske normer og verdier."

Norske "normer og verdier" tilsier faktisk at det er religionsfrihet i Norge.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg er rimelig sikker på at du taper den diskusjonen, og at han oppdrar barna til å bli strengt muslimske. Har du tatt stilling til om dine døtre skal måtte gå med hijab? Og hvis du ønsker skilsmisse tilhører barna ham i henhold til islam...

Sett deg inn i saken før du uttaler deg. Slike ting kan du umulig vite noe som helst om så lenge du ikke engang aner hvor de er gift, eller hvordan.

Skrevet

Joda - men like sterkt troende kristne tror jo at muslimer ikke blir frelst, og anser jo muslimer som vantro.

Man hadde hatt akkurat samme problemstillingen hvis f. eks. han var en like sterkt troende kristen, og hun var ateist/humanist.

Med vennlig hilsen

Ja, jeg tviler ikke på det. Det er faktisk like ille i mine øyne.

Skrevet

Takk for svar.

Ja, han er veldig troende og følger koranen. Har aldri smakt svinekjøtt og ber 5 ganger om dagen ++. Men forlanger ikke at jeg skal bli muslim(det hadde jeg aldri gått med på!). Jeg gjør mye som er "riktig" ifølge koranen og tror på en "gud", og han respekterer hva jeg tror selv om det ikke er helt likt hans tro.

Hadde vært lettere ja hvis han var mer "lunken"....

Jeg tror du får et problem men det spørs jo hvor viktig det er. Og bare for å si det, hadde han vært Jehovas vitne eller en annen religiøs sekt, hadde jeg sagt akkurat det samme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...