Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vil bare komme med en erfaring jeg har gjort,men som jeg ikke visste om.

Jeg har jobbet full tid omtrent siden jeg var 19 år.

Jobbet faktisk ganske mye også. Som 26 åring ble jeg mor.Jeg fortsatte å jobbe fulltid. Var enslig mor,men ante ingenting om overgangsstønad.

Jeg jobbet fullt frem til jeg fikk mitt andre barn som 32 åring.Enslig ble jeg igjen,og denne gang søkte jeg overgangsstønad for å være mer hjemme. Etter endt svangerskapspermisjon,gikk jeg over til en 30% stilling.

Da yngste mann var ca.3 år hadde jeg planer om å gå over til full stilling igjen fordi jeg da mistet overgangstønaden.

Men så ble jeg syk. Fikk en prolaps i ryggen p.g.a. et tungt løft på jobben,og det ble godkjent som yrkesskade.Jeg slet også en del med angst. (Noe som har forverret seg de siste årene)

Jeg gikk sykemeldt et år,så over på rehabiliteringspenger.

Jeg fikk en ganske grei sum fordi det ble regnet ut hvor mye jeg hadde tjent helt fra jeg begynte å jobbe. Men så ble det forandringer,og jeg mistet plutselig over 10 000 kr. i mnd. Dette fordi dem nå skulle regne kun det jeg hadde tjent de siste tre årene før jeg ble syk,og det var jo akkurat da jeg jobbet lite,fordi jeg kunne motta overgangstønad. Overgangstønaden ble ikke regnet som lønn.Dermed var ikke min inntekt de siste tre år mye å skryte av. Så nå går jeg stort sett alltid blakk,er dårlig,men har fått innvilget attføring. Men det hjelper jo ikke stort på økonomien.

Hadde jeg ikke mottatt overgangsstønad de tre årene før jeg ble syk.så hadde jeg hatt et mye bedre utganspunkt når rehabiliteringpenger og attføringspenger skal regnes ut.

Altså er det lurere å jobbe livet av seg,ha ungene i barnehage og stresse seg i hjel.Eller at man er så heldig å ikke bli syk den dagen man mister overganstønaden.

Jeg synes det er litt surt at det er sånn,med tanke på alt jeg har jobbet gjennom livet.

men,men...får bare se lyst på det.Men pass opp dere andre som mottar slike stønader.

Det er en del ting man bør sette seg inn i.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144379-overgangst%C3%B8nad-er-ikke-l%C3%B8nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var nytt for meg. Jeg mottok kun overgangsstønad ca et år, da jeg jobbet deltid. Ettersom overgangsstønaden er en skattbar inntekt, trodde jeg den telte på lik linje med lønn.

Den telte iallfall med da jeg fikk arbeidsledighetstrygd.

Tidligere telte den som lønn,men fra 1/1-03 gjorde den ikke det mer. Iallefall slik jeg har fått det forklart.

Altså den er ikke pensjongivende inntekt.

Tidligere telte den som lønn,men fra 1/1-03 gjorde den ikke det mer. Iallefall slik jeg har fått det forklart.

Altså den er ikke pensjongivende inntekt.

Kanskje like bra det. Nå slipper vel enslige forsørgere skatt; de skatter verken av overgangsstønad eller bidrag...

Men det har altså bakdeler når man skal ha et økonomisk gode som tar utgangspunkt i skattbar inntekt.

Pensjonspoeng får hjemmeværende foreldre likevel, iallfall 3.

Kanskje like bra det. Nå slipper vel enslige forsørgere skatt; de skatter verken av overgangsstønad eller bidrag...

Men det har altså bakdeler når man skal ha et økonomisk gode som tar utgangspunkt i skattbar inntekt.

Pensjonspoeng får hjemmeværende foreldre likevel, iallfall 3.

Duh, det er regjeringen Bondevik.

Fordelene er borte, men man betaler fremdeles skatt.

Skremmende opplysninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...