Gå til innhold

Kvinner er kravstore

Anbefalte innlegg

petter smart
Skrevet

Ref. innlegget på samliv om hun med en mann som heller lager mat enn å mekke bil.

Det kommer fram i svarene at mange kvinner ikke liker menn som ikke er praktisk anlagt. De tenner rett og slett ikke på dem.

Det er ikke lett å være mann, en skal være myk, kunne vise følelser, hjelpe til med barn og hus, men ikke være for femi og huslig. Ikke enkelt det der.

Hvorfor skal kvinner så ofte ha i både pose og sekk?

Er det greit at menn krever at kvinner skal være flinke til og gjøre masse i huset og med barna? Er det greit at vi ikke tenner på dem som er praktisk anlagt og ikke huslige?

Eller er dette nok et eksempel på mange kvinners dobbeltmoral?

Fortsetter under...

Gjest neofix
Skrevet

Selvsagt er det dobbeltmoral. Samfunnet er fullt av dobbeltmoral.

Menn skal være myke, omsorgsfulle, kjærlige, glad i barn, dyr og eldre, ta sin del av husarbeidet med glede - og samtidig skal de være litt macho. Helter; sterke, nevenyttige, praktiske, tøffe - beskytte kvinnen i sitt liv, og gjerne slåss litt for å få henne og få beholde henne.

Kvinner skal være selvstendige, ha bein i nesa, kunne ta vare på seg selv, ikke være avhenig av noen, kunne skifte dekk på bilen sin selv, ha god utdanning og karriere. Og samtidg skal de være feminine. Kle seg pent, pynte seg litt, være myke, bake kaker og lage mat, være glade i barn og varte opp mannen sin.

Resultatet? Ingen er noen sinne fornøyd. Ikke klarer man selv å leve opp til idealet, og ikke klarer partneren det. Så skilsmissetallene fyker i været, folk sliter med depresjoner og dårlig selvbilde.

Gjest Omvendt her i gården
Skrevet

Har faktisk opplevd det motsatt også: Jeg er praktisk anlagt og har både skifta dekk, sikringer og satt opp panel, tapetsert og mala om leiligheten min helt alene. Derimot liker jeg ikke husarbeid. Dette tiltaler IKKE de fleste menn, virker det som (som om jeg bryr meg:-). Heldigvis er jeg gift med en fantastisk mann som er kjempeflink med husarbeid - og som lærer seg praktisk/teknisk arbeid når han trenger det. :-)

Gjest Pricilla
Skrevet

jeg synes det er greit at vi deler sånn nåen lunde likt jeg! : ) jeg kan bære og skru sammen møbler, spikre her og der og fikse ting og tang. Men det er som regel han som gjør det. Vi satt begge med hver våre (møkka)stoler fra IKEA i går og banna og skrudde. : )

Jeg lager alltid middag da, for det hater han - greit det, for jeg liker å lage mat. Når det kommer til vasking, støvtørk og sug så deler vi det. Selv om jeg er mer pirkete enn han da, ikke når han først vasker, men jeg vil gjerne ha det helt støvfritt og strøkent hele tida - han er ikke så nøye på det. jeg prøver å legge hysteriet litt bort da..: )

Så ellers deler vi likt på alle oppgaver som er fysisk mulig for begge. jeg kan f.eks ikke bære kjøleskap, for pinglete til det.. men i gjengjeld lager jeg en god middag!

Skrevet

Selvfølgelig er det greit om menn ikke tenner på ikke-huslige kvinner. Tenning er mere en instinkt-sak enn en viljessak, ikke så mye å gjøre noe med.

Jeg stiller for øvrig ingen krav om ferdigheter i matlagning. Det øvrige man gjør i huset kan enhver idiot klare. Altså vasking, støvsuging, rydding etc.

Vive la difference!

Gjest Pricilla
Skrevet

Selvsagt er det dobbeltmoral. Samfunnet er fullt av dobbeltmoral.

Menn skal være myke, omsorgsfulle, kjærlige, glad i barn, dyr og eldre, ta sin del av husarbeidet med glede - og samtidig skal de være litt macho. Helter; sterke, nevenyttige, praktiske, tøffe - beskytte kvinnen i sitt liv, og gjerne slåss litt for å få henne og få beholde henne.

Kvinner skal være selvstendige, ha bein i nesa, kunne ta vare på seg selv, ikke være avhenig av noen, kunne skifte dekk på bilen sin selv, ha god utdanning og karriere. Og samtidg skal de være feminine. Kle seg pent, pynte seg litt, være myke, bake kaker og lage mat, være glade i barn og varte opp mannen sin.

Resultatet? Ingen er noen sinne fornøyd. Ikke klarer man selv å leve opp til idealet, og ikke klarer partneren det. Så skilsmissetallene fyker i været, folk sliter med depresjoner og dårlig selvbilde.

Finnes jo en mellomting da?

Jeg er en ung kvinne (hehe.. merkelig kalles det gitt) som kan fikse ting og tang selv, husarbeid er kjedelig men greit, liker å lage mat, elsker barn, dyr og eldre ;) (Ikke alle så klart). Er feminin, men har også bein i nesa. Kn vel ikke kalles karrierekvinne men er fornøyd selv.

Samboern min er snill, følsom osv. Og tar sin del av husarbeid, "manne"oppgaver når jeg ikke klarer det. han er langt i fra macho, men heller ingen tøffel. Han er MANN. : ) Akkurat som de skal være spør du meg. men han hater å lage mat, så det tar jeg.. heller ikke særlig flink til å planlegge ting, som f.eks bursdager, fester, turer osv. men det tar jeg meg av. Greit for meg, for da får jeg bestemme. : )

Annonse

Skrevet

Vel, det er vel det litt ekstra eller ekstreme det er snakk om her vel.

Om mannen ikke er praktisk anlakt i hele tatt, men mer en husmor så får vi ikke i pose og sekk vel ?

For å "forsvare" mitt svar i den tråden der så var det akkurat hva den x var...veldig lite mann på den måten at han heller vasket opp, satt sammen med mine venninder og drakk kaffe ol enn å ta i et tak der det virkelig trengtes ute foreks.

Det går faktisk ann å være sitt eget kjønn med hovedvekt på di sider som følger det og fremdeles kunne gi av seg selv på andre måter.

Selv er jeg "mandig" på den måten at jeg ordner litt på bilen selv...pusler litt ute...sjauer og rydder...slakter kaniner...osv.osv.

Men jeg er også feminin på den måten jeg bærer meg på ellers, kler meg, hår, når jeg er ute osv.osv.

Så min fremtidige partner får i pose og sekk han da eller ?

Skrevet

Kvinner kan nok være kravstore, ja. (Men det er også mange menn) For eksempel teller sjelden ute-bil-repararasjons arbeid med når det klages over arbeidsfordeling i hjemmet - da er det mest oppvasken og støvsugingen man tenker på. Jeg trives med en mann som kan litt av hvert praktisk,- men jeg synes det er gøy å gjøre slike ting selv også. Men jeg innbiller meg at jeg trives med en slik mann fordi det er sånn han er - den jeg er glad i. Det kan nok også ha noe å gjøre med oppdragelsen vår,- de fleste er vel vant med en far som fikset de praktiske tingene, mekket bil osv. Det var jo flere før som kunne slikt enn dagens 20-30-åringer.

Skrevet

jeg synes det er greit at vi deler sånn nåen lunde likt jeg! : ) jeg kan bære og skru sammen møbler, spikre her og der og fikse ting og tang. Men det er som regel han som gjør det. Vi satt begge med hver våre (møkka)stoler fra IKEA i går og banna og skrudde. : )

Jeg lager alltid middag da, for det hater han - greit det, for jeg liker å lage mat. Når det kommer til vasking, støvtørk og sug så deler vi det. Selv om jeg er mer pirkete enn han da, ikke når han først vasker, men jeg vil gjerne ha det helt støvfritt og strøkent hele tida - han er ikke så nøye på det. jeg prøver å legge hysteriet litt bort da..: )

Så ellers deler vi likt på alle oppgaver som er fysisk mulig for begge. jeg kan f.eks ikke bære kjøleskap, for pinglete til det.. men i gjengjeld lager jeg en god middag!

så fint at dere deler sug, da! ;-))

petter smart
Skrevet

Vel, det er vel det litt ekstra eller ekstreme det er snakk om her vel.

Om mannen ikke er praktisk anlakt i hele tatt, men mer en husmor så får vi ikke i pose og sekk vel ?

For å "forsvare" mitt svar i den tråden der så var det akkurat hva den x var...veldig lite mann på den måten at han heller vasket opp, satt sammen med mine venninder og drakk kaffe ol enn å ta i et tak der det virkelig trengtes ute foreks.

Det går faktisk ann å være sitt eget kjønn med hovedvekt på di sider som følger det og fremdeles kunne gi av seg selv på andre måter.

Selv er jeg "mandig" på den måten at jeg ordner litt på bilen selv...pusler litt ute...sjauer og rydder...slakter kaniner...osv.osv.

Men jeg er også feminin på den måten jeg bærer meg på ellers, kler meg, hår, når jeg er ute osv.osv.

Så min fremtidige partner får i pose og sekk han da eller ?

Alle forventer at en mann skal være Mann og at en kvinne ikke er interessert dersom han er for feminin. Det er helt akseptabelt.

Men dersom en mann ønsker en kvinne som ikke gjør praktiske ting, men er mer huslig og tar seg av hus og barn, så er han en neandertalsk mannssjåvinist som ble født 50 år for sent.

Hvorfor denne dobbeltmoralen?

petter smart
Skrevet

Selvfølgelig er det greit om menn ikke tenner på ikke-huslige kvinner. Tenning er mere en instinkt-sak enn en viljessak, ikke så mye å gjøre noe med.

Jeg stiller for øvrig ingen krav om ferdigheter i matlagning. Det øvrige man gjør i huset kan enhver idiot klare. Altså vasking, støvsuging, rydding etc.

Vive la difference!

Menn som foretrekker feminine kvinner som gjør det meste av husarbeid og barnepass, og som ikke gjør noe særlig praktisk arbeid, blir framstillt som neandertalske mannssjåvinister. Det er med andre ord ikke greit.

Kvinner derimot har lov å stille de kravene som måtte passe dem. Selv om kravene ofte er motstridende.

Skrevet

Det sies at Otto i nr 19/TV2, opplever et sabla pes fra damer...

Kvinner tenner nok mer på håndverkere enn på kokker. Tror ikke Arne Brimi opplever det samme trøkket som Otto Robsahm...;-)

Skrevet

Alle forventer at en mann skal være Mann og at en kvinne ikke er interessert dersom han er for feminin. Det er helt akseptabelt.

Men dersom en mann ønsker en kvinne som ikke gjør praktiske ting, men er mer huslig og tar seg av hus og barn, så er han en neandertalsk mannssjåvinist som ble født 50 år for sent.

Jeg er neandertaler :)

Kan knapt bruke vaskemaskinen og får masse pes fordi jeg ikke er oppmerksom nok på støvlaget innerst i bokhyllen om jeg skulle støvsuge en gang i skuddåret.

Min kjære jaller og baller om hvor flink hun er til manneting, men det er selvfølgelig bare vrøvl. På samme måten som hun må vaske gulvet påny når jeg har prøvd, må jeg rive ned hennes forsøk på å snekre skap på øyemål og lette løsninger.

Vå prøver begge to, men det blir ikke like bra. Det kan sikkert læres, men for å være ærlig er jeg ikke interessert.

Annonse

Gjest Uglemor
Skrevet

Slik dobbeltmoral har jeg ingen sans for.

Kanskje det ikke reageres på slike uttalelser fra kvinner fordi menn fortsatt sliter litt med en kollektiv dårlig samvittighet for alle undertrykkelser kvinner tradisjonelt har måttet tåle gjennom tidligere (ikke så fjerne) tider? Slik at man holder kjeft og lar det passere.

På samme måte som i USA: At få reagerer om en afro-amerikaner sier at han ikke vil menge seg med "hvitinger". Det er jo rasisme, men tidligere tiders slaveri puster fortsatt de hvite i nakken, så ingen sier noe.

Gjest Pricilla
Skrevet

så fint at dere deler sug, da! ;-))

ikke alle slags sug så klart.. Den er ikke SÅÅÅ lang. : ) Støvsug dler vi, men andre sug tar jeg meg av. : ) Det er vel en selvfølge! hehe..

laguna1365380434
Skrevet

Jeg ser ikke noe dobbeltmoral som slår noe særlig hardere i menns rettning enn i kvinners,

Det finnes holdninger og preferanser som ikke er så pk i begge leire spør du meg.

Menn båsetter kvinner,og kvinner båsetter menn(og andre kvinner!)

Fortsatt blir tradisjonelt maskuline egenskaper ansett som kledelige på menn og mindre kledelige på kvinner og såkalte feminine egenskaper ansett som kledelige på kvinner og ikke så veldig fine på menn.

Enten vi nå liker det eller ikke,politiserer det eller ikke politiserer det.

Jeg er enig i at mannsrollen etterhvert har blitt særdeles kompleks, men å si at menn alene blir utsatt for sosialkontroll og sterotypisering,det blir feil.

synes jeg.

Skrevet

Jeg er neandertaler :)

Kan knapt bruke vaskemaskinen og får masse pes fordi jeg ikke er oppmerksom nok på støvlaget innerst i bokhyllen om jeg skulle støvsuge en gang i skuddåret.

Min kjære jaller og baller om hvor flink hun er til manneting, men det er selvfølgelig bare vrøvl. På samme måten som hun må vaske gulvet påny når jeg har prøvd, må jeg rive ned hennes forsøk på å snekre skap på øyemål og lette løsninger.

Vå prøver begge to, men det blir ikke like bra. Det kan sikkert læres, men for å være ærlig er jeg ikke interessert.

Ja, det blir nok ofte bedre når mannen min fixer de praktiske tingene...men hvis jeg gjør det - litt sånn på øyemål som du sier det - så blir det i alle fall gjort. Synes det er bedre å gjøre det selv enn å mase og mase...

Skrevet

Ja, det blir nok ofte bedre når mannen min fixer de praktiske tingene...men hvis jeg gjør det - litt sånn på øyemål som du sier det - så blir det i alle fall gjort. Synes det er bedre å gjøre det selv enn å mase og mase...

Haha, ja klart det, det krever jo at det blir gjort.

Og mange damer er selvfølgelig veldig flinke til snekring og alt mulig, men min generelle observasjon heller mot at menn er noe nøyere på mål, soliditet og gjøre ting ordentlig der kvinner har litt mer 'ferdig fort' fokus.

Skrevet

Ja, si det...

Men for mitt vedkommende så gjerne det at noen ikke tenner på kvinner med olje i ansiktet.

Der har vi den "smaken er som baken" igjen...

Folk får ønske, drømme, ville ha...hva de vil for meg...

Jeg vil har en mann som er mann og som kan ta i et tak, sette meg litt på plass og være "trygg", men som også lager mat sammen med meg, hjelper til i huset osv.

Den som får meg ønsker seg en kvinne som kan hjelpe litt til med mekkinga på bilen, som tar aktiv del i planlegging og økonomi, som tar seg av barna og er en dame og kosepus til sist...

;)

Gjest Pricilla
Skrevet

Det er forskjll på å være feminin og å ikke være alt-mulig mann! (Klare masse praktiske ting).

Jeg kunne godt hatt en mann som var "husmor", bare ikke femi. Kvinner skal være feminine. Men bære og løfte tungt burde han klare, for det klarer ikke jeg! ; )

Jeg verken krever elle vil ha en mann som bare gjør "manne-ting", og jeg nekter å bare være husmor. En god blanding for begge kjønn synes jeg er best. Og sånn er det vel hos de fleste i min aldersgruppe vil jeg tro. Man ser oftere far som er ute å triller vogn nå enn tidligere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...