Gå til innhold

Kvinner er kravstore

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

Det var jeg som startet tråden på samliv - og jeg syntes at jeg har lært mye om kjønnsroller og forventniger.

Og hovedpoenget i det jeg har lært er at alle mennesker har forsjellig preferanser, og at man ikke blir lykkelig av å forvente at våre respektive menn/kvinner skal leve opp til hverken ideal- mannen eller kvinnen.

Respekt for hverandres egenskaper, og ærlighet på sine forventninger kan nok bremse mange potensielle konfliker.

Fortsetter under...

Gjest Pricilla
Skrevet

Ja, si det...

Men for mitt vedkommende så gjerne det at noen ikke tenner på kvinner med olje i ansiktet.

Der har vi den "smaken er som baken" igjen...

Folk får ønske, drømme, ville ha...hva de vil for meg...

Jeg vil har en mann som er mann og som kan ta i et tak, sette meg litt på plass og være "trygg", men som også lager mat sammen med meg, hjelper til i huset osv.

Den som får meg ønsker seg en kvinne som kan hjelpe litt til med mekkinga på bilen, som tar aktiv del i planlegging og økonomi, som tar seg av barna og er en dame og kosepus til sist...

;)

Så enig med deg der! Akkurat det jeg prøvde å si... : ) At man deler noen lunde likt på ting, men at man fortsatt er mann og kvinne i forholdet. Ikke to tvekjønna. :)

Skrevet

ikke alle slags sug så klart.. Den er ikke SÅÅÅ lang. : ) Støvsug dler vi, men andre sug tar jeg meg av. : ) Det er vel en selvfølge! hehe..

*s*

Skrevet

Den eventuelle dobbeltmoralen i dette tilfellet er vel kanskje en kortsiktig konsekvens av kvinnefrigjøringen? Gi det er par hundre år til, så er kanskje både moral og umoral i så henseende ganske annerledes enn nå.

".........................."

Skrevet

Selvfølgelig er det greit om menn ikke tenner på ikke-huslige kvinner. Tenning er mere en instinkt-sak enn en viljessak, ikke så mye å gjøre noe med.

Jeg stiller for øvrig ingen krav om ferdigheter i matlagning. Det øvrige man gjør i huset kan enhver idiot klare. Altså vasking, støvsuging, rydding etc.

Vive la difference!

Ja, jeg kunne nå tenkt meg en litt mer avansert middag enn stekt egg jeg da :-)

Hadde vært moro å oppleve det EN gang om ikke annet.

Ellers er det greit. Han er som han er, og jeg elsker han sånn. Nytter ikke å forme folk til noe de ikke er/vil.

Nytter forresten ikke å prøve å forme meg heller, så den saken er grei.

Man unngår mange krangler når man innser og godtar dette ;)

petter smart
Skrevet

Jeg ser ikke noe dobbeltmoral som slår noe særlig hardere i menns rettning enn i kvinners,

Det finnes holdninger og preferanser som ikke er så pk i begge leire spør du meg.

Menn båsetter kvinner,og kvinner båsetter menn(og andre kvinner!)

Fortsatt blir tradisjonelt maskuline egenskaper ansett som kledelige på menn og mindre kledelige på kvinner og såkalte feminine egenskaper ansett som kledelige på kvinner og ikke så veldig fine på menn.

Enten vi nå liker det eller ikke,politiserer det eller ikke politiserer det.

Jeg er enig i at mannsrollen etterhvert har blitt særdeles kompleks, men å si at menn alene blir utsatt for sosialkontroll og sterotypisering,det blir feil.

synes jeg.

Dobbeltmoralen, slik jeg ser det, er at det er helt greit at kvinner ønsker Menn, men ikke at menn ønsker Kvinner.

Ingen tør kalle en kvinne som krever en skikkelig manne-mann for kvinnesjåvinist, men er det omvendt er mannen en mannssjåvinist.

Annonse

Skrevet

Jeg føler meg ikke truffet, i hvert fall.

Hos oss er det jeg som maler, sliper, borer og utfører denslags oppgaver. Ikke noe problem det, så lenge arbeids_mengde_ generelt er rimelig fordelt.

Men det er vel slik at man ønsker at partneren skal gjøre det man ikke har noen interesse av selv - og ettersom mange kvinner ikke er interessert i "manneoppgaver", forventer de at den andre skal ta tak i det.

Skrevet

Alle forventer at en mann skal være Mann og at en kvinne ikke er interessert dersom han er for feminin. Det er helt akseptabelt.

Men dersom en mann ønsker en kvinne som ikke gjør praktiske ting, men er mer huslig og tar seg av hus og barn, så er han en neandertalsk mannssjåvinist som ble født 50 år for sent.

Hvorfor denne dobbeltmoralen?

Der har du et veldig godt poeng.

Jeg tror det henger sammen med den verdien man tillegger klassiske mannlige og kvinnelige oppgaver. De klassiske kvinnelige oppgavene anses av de fleste som mindre attraktive.

En kvinne kan godt skryte av å ha vært guttejente som liten (det ser man ofte i intervjuer, for eksempel). Men man opplever aldri at en kjekkas forteller med glede at han var en skikkelig jentegutt som liten. :o)

petter smart
Skrevet

Jeg føler meg ikke truffet, i hvert fall.

Hos oss er det jeg som maler, sliper, borer og utfører denslags oppgaver. Ikke noe problem det, så lenge arbeids_mengde_ generelt er rimelig fordelt.

Men det er vel slik at man ønsker at partneren skal gjøre det man ikke har noen interesse av selv - og ettersom mange kvinner ikke er interessert i "manneoppgaver", forventer de at den andre skal ta tak i det.

Men i innlegget jeg refererer til så var det jo snakk om at hun tok det praktiske og han det huslige, og at hun derfor synes han ikke var mann nok.

petter smart
Skrevet

Der har du et veldig godt poeng.

Jeg tror det henger sammen med den verdien man tillegger klassiske mannlige og kvinnelige oppgaver. De klassiske kvinnelige oppgavene anses av de fleste som mindre attraktive.

En kvinne kan godt skryte av å ha vært guttejente som liten (det ser man ofte i intervjuer, for eksempel). Men man opplever aldri at en kjekkas forteller med glede at han var en skikkelig jentegutt som liten. :o)

Kanskje med unntak av Thomas Gjertsen :-)

Du har nok mye rett i det. Kvinnelige egenskaper/oppgaver blir gjerne ansett som lite attraktive. Slik at det blir negativt for alle som har/gjør disse, uansett kjønn.

Gjest vanskeligtillags
Skrevet

...ikke liker vi sutrete menn som framstiller seg som ofre, heller...

mil1365380270
Skrevet

Dobbeltmoralen, slik jeg ser det, er at det er helt greit at kvinner ønsker Menn, men ikke at menn ønsker Kvinner.

Ingen tør kalle en kvinne som krever en skikkelig manne-mann for kvinnesjåvinist, men er det omvendt er mannen en mannssjåvinist.

Kvinner som ønsker neandertaler-menn blir sett på som rimelig harry eller bimbo, da.

Skrevet

Så enig med deg der! Akkurat det jeg prøvde å si... : ) At man deler noen lunde likt på ting, men at man fortsatt er mann og kvinne i forholdet. Ikke to tvekjønna. :)

Jepp, helt riktig Pricilla...

skakke værre så vanskelig å få til det sant...*S*

Annonse

Skrevet

Vi mennesker _er_ pose og sekk. Derfor vil vi også ha en partner som er villig til å finne frem begge sidene i seg.

Merk: Man skal aldri kreve mer av andre enn man kan yte selv.

petter smart
Skrevet

Vi mennesker _er_ pose og sekk. Derfor vil vi også ha en partner som er villig til å finne frem begge sidene i seg.

Merk: Man skal aldri kreve mer av andre enn man kan yte selv.

Angående det siste punktet så krever vel de fleste, både menn og kvinner, mye mer enn de kan yte selv. Alle setter høye krav til andre, men er ikke særlig villig til å ofre noe, og har ofte ikke særlig å komme med.

Skrevet

Kravstore og kravstore. Iallfall er det mye større takhøyde for hva kvinner "får lov til " å foretrekke. Hvis jeg sier at jeg vil ha en gammeldags ridder, er det få som vil steile. Hvis du sier at du vil ha en gammeldags husmor, er det mange som vil steile. Hvis jeg sier at jeg kunne tenke meg et knull med naboens sønn på 22 ville mange sagt "go girl". Hvis du sa det tilsvarende om naboens datter på 22, ville veldig få sagt "go man". Osv.

En kvinne som beklager seg over en feit og svetteluktende mann vil som regel også få mere sympati enn i den omvendte situasjonen.

I fakat på lørdag nå sist, var tema kvinner og sex. Der var det ei som uttalte at hun nektet å akseptere at mannens tenning på henne kunne variere med hennes vekt og utseende. Så det ligger nok noe der, ja.

petter smart
Skrevet

Kravstore og kravstore. Iallfall er det mye større takhøyde for hva kvinner "får lov til " å foretrekke. Hvis jeg sier at jeg vil ha en gammeldags ridder, er det få som vil steile. Hvis du sier at du vil ha en gammeldags husmor, er det mange som vil steile. Hvis jeg sier at jeg kunne tenke meg et knull med naboens sønn på 22 ville mange sagt "go girl". Hvis du sa det tilsvarende om naboens datter på 22, ville veldig få sagt "go man". Osv.

En kvinne som beklager seg over en feit og svetteluktende mann vil som regel også få mere sympati enn i den omvendte situasjonen.

I fakat på lørdag nå sist, var tema kvinner og sex. Der var det ei som uttalte at hun nektet å akseptere at mannens tenning på henne kunne variere med hennes vekt og utseende. Så det ligger nok noe der, ja.

Ja nettopp, det er dette jeg prøver å få fram.

Skrevet

Ja nettopp, det er dette jeg prøver å få fram.

Godt.Da er vi enige.

Bra det er mandag i dag, så jeg kan være mann.

Clue1365380406
Skrevet

Angående det siste punktet så krever vel de fleste, både menn og kvinner, mye mer enn de kan yte selv. Alle setter høye krav til andre, men er ikke særlig villig til å ofre noe, og har ofte ikke særlig å komme med.

Hver gang jeg leser dine innlegg, blir jeg nesten forundret over hvor lik du er mannen min når det gjelder meninger og synspunkt!

Ikke noe negativt i det, forresten, ettersom jeg liker mannen min svært godt, og ofte er enig med ham også!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...