petter smart Skrevet 23. april 2004 Skrevet 23. april 2004 Det er vel slik at dersom en får en parkeringsbot av et privat firma så har de ikke lov å kreve inn pengene så lenge en har klaget på boten. Men hvordan fungerer det når det er kommunen som har ilagt boten? De krever at jeg betaler boten innen fristen for å unngå straffegebyr, mens det vil ta mange uker før klagen er behandlet. Har de lov til dette? Eller kan jeg nekte å betale før klagen er avvist? Noen som vet? Gjerne med ref til lovverk o.l. 0 Siter
Gjest parkeringsetaten Skrevet 23. april 2004 Skrevet 23. april 2004 Sjekk "Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr". http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19931001-0921.html JA - kommunen kan kreve inn gebyret selv om du klager på ileggelsen. 0 Siter
Gemini Skrevet 23. april 2004 Skrevet 23. april 2004 "Betalingsplikten gjelder selv om det klages på ileggelsen." http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19931001-0921.html#13 http://www.trafikketaten.oslo.kommune.no/default.asp?page=/Parkering/Lover-og-regler/Lover-og-forskrifter 0 Siter
Gjest parkeringsetaten Skrevet 23. april 2004 Skrevet 23. april 2004 Sjekk "Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr". http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19931001-0921.html JA - kommunen kan kreve inn gebyret selv om du klager på ileggelsen. Litt mer konkret: § 15 ...."Er tilleggsavgiften eller gebyret ikke betalt innen tre uker etter at det er ilagt, forhøyes tilleggsavgiften/gebyret med 50 %. Dette gjelder selv om tilleggsavgiften/gebyret er påklaget. Betalingsplikten gjelder selv om det klages på ileggelsen. " 0 Siter
red Skrevet 23. april 2004 Skrevet 23. april 2004 Du må betale, så kan du søke i etterkant å få betalt tilbake senere. Slik funker det 0 Siter
Minigullet Skrevet 23. april 2004 Skrevet 23. april 2004 Jeg tro ikke klagen blir sett på før man betaler - selv om jeg ikke har bevis på dette. jeg ventet med betalingen, men fikk ikke medhold før 2 dager etter jeg betalte. Fikk refundert. 0 Siter
petter smart Skrevet 23. april 2004 Forfatter Skrevet 23. april 2004 Sjekk "Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr". http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19931001-0921.html JA - kommunen kan kreve inn gebyret selv om du klager på ileggelsen. Kjekt å se det svart på hvitt, selv om det var slik jeg fryktet. Dumt at en må legge ut penger når boten er feilaktig, og vente i mange uker på å få pengene tilbake. 0 Siter
Gjest parkeringsetaten Skrevet 23. april 2004 Skrevet 23. april 2004 Kjekt å se det svart på hvitt, selv om det var slik jeg fryktet. Dumt at en må legge ut penger når boten er feilaktig, og vente i mange uker på å få pengene tilbake. Er du sikker på at den er uriktig, da? De fleste er ikke det, vet du !:-) Skal mye til for å få ettergitt. Jeg vet litt om det, for jeg jobber i 0 Siter
Gjest parkeringsetaten Skrevet 23. april 2004 Skrevet 23. april 2004 Jeg tro ikke klagen blir sett på før man betaler - selv om jeg ikke har bevis på dette. jeg ventet med betalingen, men fikk ikke medhold før 2 dager etter jeg betalte. Fikk refundert. Joda, det blir den. Klagene behandles vanligvis fortløpende etter som de kommer inn. Klagebehandling og innbetalinger drives av ulike etater. Innbetalinger / inndriving og purring går fra kommunens økonomavdeling / fakturaavdeling. Mens klagebehandlingen foretas av personer som har kompetanse innen fagområdet parkering. 0 Siter
Minigullet Skrevet 23. april 2004 Skrevet 23. april 2004 Joda, det blir den. Klagene behandles vanligvis fortløpende etter som de kommer inn. Klagebehandling og innbetalinger drives av ulike etater. Innbetalinger / inndriving og purring går fra kommunens økonomavdeling / fakturaavdeling. Mens klagebehandlingen foretas av personer som har kompetanse innen fagområdet parkering. Javel, da var det bare et meeerkelig sammentreff... 0 Siter
petter smart Skrevet 23. april 2004 Forfatter Skrevet 23. april 2004 Er du sikker på at den er uriktig, da? De fleste er ikke det, vet du !:-) Skal mye til for å få ettergitt. Jeg vet litt om det, for jeg jobber i Det blir jo et definisjonsspørsmål som jeg ikke ønsker å gå nærmere inn på her. Men jeg vet av erfaring at alle (:-)) i parkeringsetaten er sadistiske småkonger som tolker regelverket mer firkantet enn en maskin kunne klart. De innrømmer aldri feil, forskjellsbehandler og ettergir nesten aldri bøter. I motsetning til private selskaper som det faktisk går an å snakke med. Selv om de faktisk taper penger på å ettergi en bot. 0 Siter
red Skrevet 23. april 2004 Skrevet 23. april 2004 Det blir jo et definisjonsspørsmål som jeg ikke ønsker å gå nærmere inn på her. Men jeg vet av erfaring at alle (:-)) i parkeringsetaten er sadistiske småkonger som tolker regelverket mer firkantet enn en maskin kunne klart. De innrømmer aldri feil, forskjellsbehandler og ettergir nesten aldri bøter. I motsetning til private selskaper som det faktisk går an å snakke med. Selv om de faktisk taper penger på å ettergi en bot. Hm, her er min opfattelse forskjellig. Trafikksjefens etat i mitt distrikt pleier å ringe på døra vår om det står en bil på fortauet utenfor for å høre om det er vår. Derimot fikk vi gebyr på en privat plass, hadde betalt en time, kom 40 sekunder over tiden og da var det lapp på ruta og ingen duder i nærheten. De frekke jævlene hadde tilogmed skrevet tidspunktet 15 min frem i tid, altså fikk vi et gebyr som var skrevet ut 14 minutter etter at vi hadde kjørt vekk derifra. Frekke kødder. 0 Siter
soleil Skrevet 23. april 2004 Skrevet 23. april 2004 Det blir jo et definisjonsspørsmål som jeg ikke ønsker å gå nærmere inn på her. Men jeg vet av erfaring at alle (:-)) i parkeringsetaten er sadistiske småkonger som tolker regelverket mer firkantet enn en maskin kunne klart. De innrømmer aldri feil, forskjellsbehandler og ettergir nesten aldri bøter. I motsetning til private selskaper som det faktisk går an å snakke med. Selv om de faktisk taper penger på å ettergi en bot. Hva med å klage muntlig først og samtidig få råd om hvordan du bør gå fram? 0 Siter
Gjest Dido Skrevet 23. april 2004 Skrevet 23. april 2004 Litt mer konkret: § 15 ...."Er tilleggsavgiften eller gebyret ikke betalt innen tre uker etter at det er ilagt, forhøyes tilleggsavgiften/gebyret med 50 %. Dette gjelder selv om tilleggsavgiften/gebyret er påklaget. Betalingsplikten gjelder selv om det klages på ileggelsen. " Nytter det å klage dersom man tok feil av klokka...? Jeg dreit meg ut uka etter sommertid ble stilt... Jeg var ved bilen på slaget 14:28, trodde jeg...men der var det en lapp på ruta... Klokka var 15:28! F...altså! 0 Siter
Gjest parkeringsetaten Skrevet 23. april 2004 Skrevet 23. april 2004 Nytter det å klage dersom man tok feil av klokka...? Jeg dreit meg ut uka etter sommertid ble stilt... Jeg var ved bilen på slaget 14:28, trodde jeg...men der var det en lapp på ruta... Klokka var 15:28! F...altså! Nei, det nytter dessverre ikke å klage på det. :-) 0 Siter
Gjest parkeringsetaten Skrevet 23. april 2004 Skrevet 23. april 2004 Det blir jo et definisjonsspørsmål som jeg ikke ønsker å gå nærmere inn på her. Men jeg vet av erfaring at alle (:-)) i parkeringsetaten er sadistiske småkonger som tolker regelverket mer firkantet enn en maskin kunne klart. De innrømmer aldri feil, forskjellsbehandler og ettergir nesten aldri bøter. I motsetning til private selskaper som det faktisk går an å snakke med. Selv om de faktisk taper penger på å ettergi en bot. :-) Og er det noe som får sadistiske småkonger til å se rødt så er det nettopp slike anklager. :-) Anbefaler at du utelater det fra klagen din!! :-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 23. april 2004 Skrevet 23. april 2004 Jeg bare drar ned på trafikksjefens etat og får den slettet med en gang. 0 Siter
petter smart Skrevet 26. april 2004 Forfatter Skrevet 26. april 2004 :-) Og er det noe som får sadistiske småkonger til å se rødt så er det nettopp slike anklager. :-) Anbefaler at du utelater det fra klagen din!! :-) Jeg er alltid hyggelig mot offentlig ansatte og andre jeg trenger hjelp av e.l. Men det har hjulpet lite mot parkeringsetaten. Men forstår dere ikke hvorfor folk er så sinte på dere/misliker dere så sterkt? Det er jo mange som tar inn penger fra oss uten at vi er så sinte på dem. De aller fleste etater, og andre, klarer å bruke sunn fornuft og ikke bare pokke på lover og regler hele tiden. 0 Siter
Gjest parkeringsetaten Skrevet 26. april 2004 Skrevet 26. april 2004 Jeg er alltid hyggelig mot offentlig ansatte og andre jeg trenger hjelp av e.l. Men det har hjulpet lite mot parkeringsetaten. Men forstår dere ikke hvorfor folk er så sinte på dere/misliker dere så sterkt? Det er jo mange som tar inn penger fra oss uten at vi er så sinte på dem. De aller fleste etater, og andre, klarer å bruke sunn fornuft og ikke bare pokke på lover og regler hele tiden. Joda, vi som jobber i parkeringsetaten vet at folk blir sinte av og til, og til en viss grad forstår vi det også. :-) Problemet er at det er mennesker vi snakker om. Enkeltmennesker, alene på gata, som opplever trakassering, trusler og grov kjeft omtrent daglig. Hvis de skulle begynne å gi etter for rasende bilister på gata, så kunne de like godt holde seg hjemme. Systemet MÅ være sånn at trafikkbetjenten forholder seg pinlig nøyaktig til reglene, slik at det aldri skal oppstå tvil om noen slapp unna fordi de var i slekt med trafikkbetjenten. Derfor MÅ regelverket være firkantet. Muligheten for å få ettergitt gebyret ligger hos saksbehandler i parkeringsetaten. Det er DER man kan, skal, bør og må ta de menneskelige hensynene, som trafikkbetjenten ikke har adgang til å ta. F.eks. så har trafikkbetjentene normalt ikke adgang til å ettergi på stedet. (Dvs de kan ikke ta tilbake, rive i stykker, osv). Men når klagen kommer på parkeringsetatens bord, kan man ta hensyn til at bilen ble stående feilparkert pga akutt sykdom eller motorhavari - og dermed ettergi. Men av hensyn til habilitet, og ikke minst arbeidsforholdene til trafikkbetjentene, så har de ikke adgang til å ta disse avgjørelsene ute selv. Hadde de hatt adgang til det hadde presset mot dem økt betraktelig. Det er ille nok å være trafikkbetjent som det er... :-) 0 Siter
petter smart Skrevet 26. april 2004 Forfatter Skrevet 26. april 2004 Joda, vi som jobber i parkeringsetaten vet at folk blir sinte av og til, og til en viss grad forstår vi det også. :-) Problemet er at det er mennesker vi snakker om. Enkeltmennesker, alene på gata, som opplever trakassering, trusler og grov kjeft omtrent daglig. Hvis de skulle begynne å gi etter for rasende bilister på gata, så kunne de like godt holde seg hjemme. Systemet MÅ være sånn at trafikkbetjenten forholder seg pinlig nøyaktig til reglene, slik at det aldri skal oppstå tvil om noen slapp unna fordi de var i slekt med trafikkbetjenten. Derfor MÅ regelverket være firkantet. Muligheten for å få ettergitt gebyret ligger hos saksbehandler i parkeringsetaten. Det er DER man kan, skal, bør og må ta de menneskelige hensynene, som trafikkbetjenten ikke har adgang til å ta. F.eks. så har trafikkbetjentene normalt ikke adgang til å ettergi på stedet. (Dvs de kan ikke ta tilbake, rive i stykker, osv). Men når klagen kommer på parkeringsetatens bord, kan man ta hensyn til at bilen ble stående feilparkert pga akutt sykdom eller motorhavari - og dermed ettergi. Men av hensyn til habilitet, og ikke minst arbeidsforholdene til trafikkbetjentene, så har de ikke adgang til å ta disse avgjørelsene ute selv. Hadde de hatt adgang til det hadde presset mot dem økt betraktelig. Det er ille nok å være trafikkbetjent som det er... :-) Jeg forventer ikke at selve parkeringsvakten skal trekke tilbake en bot. Jeg ville aldri skjelt ut en parkeringsvakt heller. Det er de som jobber "på kontoret" jeg snakker om. De gidder som regel ikke engang høre på hva en sier, de refererer bare til lovparagrafer og sier at sånn er det og at det er synd for meg. Mine argumenter er tydeligvis ikke særlig interessante. I svarene på klager står det bare referert til lovteksten og at bilen faktisk stod ulovlig parkert. Det har jeg da aldri klaget på heller, kun at omstendighetene gjør at boten bør ettergis. Men de nekter å ta hensyn til rimelighetshensyn. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.