Gå til innhold

Kan vi klare dette? Lån,etc.

Anbefalte innlegg

Gjest klarer vi dette?
Skrevet

Mannen har ca. 17 000 utbetalt i mnd.

Jeg har nå 20 000 utbetalt i mnd.

Om 7 år har jeg kun 10 000 i mnd.

2 biler som er nedbetalt (begge 99-mod.)

Så har vi kjøpt hus til 3 500 000.

Egenandelen vi har er ca. 1 500 000.

Så vi vil sitte med rundt 2 millioner i gjeld med andre ord.

Flytter om 2 mnd. og jeg gruer meg nå.

Hva mener dere?

Galskap,eller?

Bente831365380491
Skrevet

Hvor mye må dere betale i lån pr måned da?

Skrevet

Det bør gå ganske greit det.

I og med at renta er lav nå; bør dere vurdere å ha et lavest mulig privat forbruk nå - og betale ned ekstra på lånet.

Hvordan situasjonen deres er om 7 år - når din lønn vil være halvparten av nåværende; vil nok til en viss grad henge sammen med din manns lønnsutvikling; såvel som hvor mye av lånet som gjenstår da.

Men jo mer dere greier å betale ned ekstra nå; jo bedre vil situasjonen bli når den tid kommer.

mil1365380270
Skrevet

Dere kommer til å klare dere, men mye av pengene går jo til lån, da. Pass på å nedbetale maksimalt disse 7 årene, men dere klarer dere uansett, mange har det som dere.

Skrevet

Vanskelig å svare på. Spørs hvilke andre faste utgifter dere har som studielån, barnehage, sfo, forsikring osv. Om dere har hjemmeboende barn.

skorpionfisken
Skrevet

Hvis dere har et lån på 2 mill og regner med nedbetaling på eks 20 år (annuitet) og renta stiger til 6% (som de spår at den vil om et år eller så) så vil dere ha en månedlig låneutgift på ca 14.500,- i måneden. Ut over dette kommer månedlige utgifter til strøm (1000?) kommunale avgifter, renovasjon, vedlikehold og forsikring(3500?). Bilutgifter selv om bilene er nedbetalt (forsikring, vedlikehold, veiavgifter og bensin (5000?).

Får dere barn kommer barnehageutgifter og andre utgifter til barnet(barna) (4000?).

Matutgifter er ca 5000 i måneden. Klær, kino og andre fornøyelser (3000?). Ferier? (4000).

telefon mobil og internett/aviser kr (1000?)

Jeg tror jeg er veldig forsiktig i mine anslag her?

Kunne tatt med mange andre utgifter, det er forskjellig hva folk bruker og prioriterer.

Sett opp et budskjett du så ser du hva dere bruker.

Hvordan klarer du å planlegge 7 år framover og anslå inntekten din da til det halve av hva det er nå? Hva med andre muligheter for ekstrainntekter? Utrolig mye kan skje i løpet av 7 år. I verste fall har dere bodd godt i 7 år og kan selge huset med gevinst og finne noe billigere da...

Din mann vil kanskje ikke ha samme lønna de neste 7 årene?

Gjest Hvis det er til hjelp
Skrevet

Vi har netto inntekt på ca 25.000,- pr mnd,da er det tatt med barnetrygd for 3 barn og kont.st. for 1 barn.

Vi har lån på ca. 1,2 mill.

Sitter i null ved nesten hver mnd.slutt.

Har ikke utgifter til barnehage.

Skrevet

Det der høres ganske fornuftig ut. 2 millioner på 37' netto bør gå bra - og dere har jo nedbetalte biler og en egenkap i boligen på 1,5 mill. Men reduksjonen i lønna di skjønte jeg ikke noe av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...