Gå til innhold

Hva er forskjellen på en

Anbefalte innlegg

Skrevet

høgskole og et universitet? Og er det noen forskjell med tanke på muligehetene for viderestudier? Stemmer det at du står 'lavere' med en høgskoleutdanning enn med en universitetsutdanning?

Hva ville du valgt av høgskole eller universitet dersom begge tilbyr samme utdanning?

Skrevet

Jeg trives iallefall godt på høgskole, og merker ingen vesentlige forandringer i hva som skjer her og hva som skjer på samme linje ved universitetet.

Iallefall ingen forandringer som ikke allerede finnes fra høgskole til høgskole, eller universitet til universitet.

Jeg synes fordelen med høgskole er at man ikke behøver å bruke tid på f.eks exphil.

Men universitet blir nok muligens sett på som noe "finere/bedre".

Skrevet

Jeg trives iallefall godt på høgskole, og merker ingen vesentlige forandringer i hva som skjer her og hva som skjer på samme linje ved universitetet.

Iallefall ingen forandringer som ikke allerede finnes fra høgskole til høgskole, eller universitet til universitet.

Jeg synes fordelen med høgskole er at man ikke behøver å bruke tid på f.eks exphil.

Ja, deter netttopp dette jeg har forstått. Men vet du hvorfor?

Takk for svar, forresten!

Skrevet

Sjekk natte-dyskeksien jeg fikk da... glemmer mellomrom og tre t'er i nettopp, hehe, høres jeg ut som en lovende student eller? :)

Skrevet

Jeg har gått både på Høyskole og Univrsitet. Selv syntes jeg det var mye lettere å komme i kontakt med medstudenter på Høyskolen enn på Universitetet. På Universitetet blir du lettere "en i mengden" og veldig anonym. Et studie på et Universitet gir deg kanskje muligheten til en "bredere" yrkeskarriære, mens man på Høyskolen får en mer eksakt utdanning. Dette avhenhger selvsagt av type studium også.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Jeg har gått både på Høyskole og Univrsitet. Selv syntes jeg det var mye lettere å komme i kontakt med medstudenter på Høyskolen enn på Universitetet. På Universitetet blir du lettere "en i mengden" og veldig anonym. Et studie på et Universitet gir deg kanskje muligheten til en "bredere" yrkeskarriære, mens man på Høyskolen får en mer eksakt utdanning. Dette avhenhger selvsagt av type studium også.

er det nå slik at univ. fremdeles gir generelle og dype kunnskaper/viten, mens høyskole retter seg mer inn mot de spesielle behovene yrkeslivet krever?

altså at man blir 'en som kan et fag' på Uni, mens mer 'en som kan gå rett inn i en jobb' - altså attrkativ på arb.markedet hvis man kommer fra høyskoler?

Vi trenger begge deler....

Gjest mor i juni
Skrevet

Min erfaring er at høgskole er lagt opp litt som videregående, med klasser, klasserom/auditorier. Jeg har gått på 3 høgskoler (kremt) og har inntrykk av at det gir et mer intimt miljø. Men jeg har bare gått i små klasser, det er jo store forskjeller på om man er 14 på et kull eller 200.

Dessuten går man ut av høgskole med en mer spesifisert tittel enn fra universitet. Jeg har da 3 titler.... Må vel snart komme meg ut i arbeid! :-)

Skrevet

er det nå slik at univ. fremdeles gir generelle og dype kunnskaper/viten, mens høyskole retter seg mer inn mot de spesielle behovene yrkeslivet krever?

altså at man blir 'en som kan et fag' på Uni, mens mer 'en som kan gå rett inn i en jobb' - altså attrkativ på arb.markedet hvis man kommer fra høyskoler?

Jeg har litt inntrykk av at universitet litt mer teorifag enn det som godt er på enkelte linjer.

Vi får til stadighet høre at folk fra NTNU først må avlæres et halvt år, og så opplæres et halvt år før de blir brukbare, mens folk som har gått ut fra vår skole går rett i jobb uten noe mer om og men.

Vil legge til at vi ikke har noen klasseroms-undervisning, bare forelesninger. Men vi har tilbud om "gruppeundervisning" med eldre studenter (mastergrads-studenter).

Uansett skal det være "mindre forelesning og mer kontakt" etter kvalitetsreformen, det være seg universitet eller høgskole. Tror disse ligner mer på hverandre etter kvalitetsreformen enn før, selv om det bare dreier seg om mindre justeringer.

Tror muligens at universitet er "penere" fordi det er noe en finner få steder i Norge (og bare i større byer), høgskole var jo egentlig "distriktshøgskole", derfor finner en ofte "Universitet eller DH" i jobb-annonser.

I tillegg måtte en før til universitetet for å få noen høyere titler (doktor o.l.), mens en nå kan få flere på høgskoler rundtomkring.

Allikevel er det mye større utvalg på universiteter.

Og universiteter var vel først, mens høgskoler kom senere som et alternativ til folk "på landet" som ikke hadde mulighet til å komme inn i byene/flytte til byene. Den egentlige grunnen hadde vel mye med desentralisering av utdanning og gjøre, men du må nok lese norsk utdanningshistorie for å forstå tankegangen.

Skrevet

Det svaret var delvis til deg og delvis til Leela :-)

Skrevet

Nå er det noen år siden jeg gikk på Universitet og Høyskole, så endel er nok kanskje endret siden den gang? Universitetet gir vel fortsatt undervisning i flere enkeltfag som studenten selv setter sammen som h*n vil, mens Høyskolen virker mer ensrettet (selv om man kan velge blant _noen_ fag på et studium der også.. Vel, som sagt, kan mye ha endret seg på 10 år.

Gjest Edition81
Skrevet

Forskjellen er kun at et universitet har doktorgrad..

De er kun de største og beste skolene som får ha det..

Ellers er det ingen forskjell

Skrevet

Om du står "lavere" med høyskole fremfor universitet, spiller når det kommer til ansettelse svært liten rolle. Om du får jobben avhenger som regel mer av resultater, arbeidsevne og personlige egenskaper enn selve tittelen.

Jeg har studert ved universiteter og private institutter - ikke høyskole®. Ville i dag valgt høyskole fremfor universitet fordi det er mer klassepreg over miljøet på høyskolene, jeg har også inntrykk av at det er tettere kontakt med undervisere på høyskoler. Men dette må sies med forbehold, for jeg har ikke kontakt med unge univ.studerende som faller under den nye reformen.

Skrevet

Forskjellen er kun at et universitet har doktorgrad..

De er kun de største og beste skolene som får ha det..

Ellers er det ingen forskjell

Det stemmer jo ikke i det hele tatt, da. Det er faglig mange forskjeller på en høyskoleutdannelse og en universitetsutdannelse, i tillegg til at titlene tradisjonellt sett har vært helt forskjellige. Imidlertid virker det som om universitetene begynner å ligne mer og mer på høyskoler i enkelte tilfeller.

"........................."

Skrevet

Min erfaring er at høgskole er lagt opp litt som videregående, med klasser, klasserom/auditorier. Jeg har gått på 3 høgskoler (kremt) og har inntrykk av at det gir et mer intimt miljø. Men jeg har bare gått i små klasser, det er jo store forskjeller på om man er 14 på et kull eller 200.

Dessuten går man ut av høgskole med en mer spesifisert tittel enn fra universitet. Jeg har da 3 titler.... Må vel snart komme meg ut i arbeid! :-)

Bare sånn siden jeg er dødelig nysgjerrig...hvilke tre Høgskoler har du da? Har selv en (sykepleie)...men kunne tenke meg en til...;-)

Gjest Edition81
Skrevet

Det stemmer jo ikke i det hele tatt, da. Det er faglig mange forskjeller på en høyskoleutdannelse og en universitetsutdannelse, i tillegg til at titlene tradisjonellt sett har vært helt forskjellige. Imidlertid virker det som om universitetene begynner å ligne mer og mer på høyskoler i enkelte tilfeller.

Jeg går på høyskolen i molde, og jeg ble fortalt av en professor at Molde kanskje skulle få doktorgrad i logistikk, og at skolen i såfall ville få univeritetstittel..

Gjest mor i juni
Skrevet

Bare sånn siden jeg er dødelig nysgjerrig...hvilke tre Høgskoler har du da? Har selv en (sykepleie)...men kunne tenke meg en til...;-)

Vil ikke si hvilke utdannelser jeg har siden de er ganske uvanlige.. Og kombinasjonen av de to er det nok ikke mange i landet som har.. trolig ingen.. Nå vil jeg ikke si mer, kanskje noen gjenkjenner meg her.. :-)

Den ene utdannelsen var forresten to-i-en.. altså, studiet inneholdt et kurs som kvalifiserte meg til en ekstra tittel.

Men det hjelper ikke med tre titler og 6 års studielån hvis man ikke kommer seg ut i jobb noengang :-)

Skrevet

Jeg går på høyskolen i molde, og jeg ble fortalt av en professor at Molde kanskje skulle få doktorgrad i logistikk, og at skolen i såfall ville få univeritetstittel..

Ja? Og poenget? Du påsto at doktograd var eneste forskjellen mellom en høyskole og et universitet, noe som er feil.

Skrevet

Nå er det noen år siden jeg gikk på Universitet og Høyskole, så endel er nok kanskje endret siden den gang? Universitetet gir vel fortsatt undervisning i flere enkeltfag som studenten selv setter sammen som h*n vil, mens Høyskolen virker mer ensrettet (selv om man kan velge blant _noen_ fag på et studium der også.. Vel, som sagt, kan mye ha endret seg på 10 år.

Tror du fikk høgskolen rett, men du kan også velge fag selv og ikke gå noen linje der.

Og universiteter kan også gi deg en ferdig pakket linje.

Skrevet

Tror du fikk høgskolen rett, men du kan også velge fag selv og ikke gå noen linje der.

Og universiteter kan også gi deg en ferdig pakket linje.

Det har du sikkert rett i. Takk for opplysningene. Litt greit å vite :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...