tut og kjør Skrevet 24. april 2004 Skrevet 24. april 2004 sitter og jobber med gamle bygdebøker....her har slektens gårder blitt splitta opp i f. eks. 5 5/16 ksk. Og da spør jeg; hva er målet ksk....skjepper??? ville det da ikke bare stått sk.... Familiens brigger (båter) er på 532 cl. Hva står cl for???? Someone..help :-) 0 Siter
Gjest mange muligheter Skrevet 24. april 2004 Skrevet 24. april 2004 Ksk - kan det være kuskinn? Vet i alle fall at gårdsstørrelser har vært målt i "huder", som er dyreskinn så vidt jeg vet. Da er poenget at gårdsstørrelse oppgis i skatteskyld - dvs gård av en viss størrelse skulle betale en viss skatt. Man betalte gjerne i naturalia. 0 Siter
Gjest mange muligheter Skrevet 24. april 2004 Skrevet 24. april 2004 http://www.norwayheritage.com/ships/nice.htm 0 Siter
tut og kjør Skrevet 25. april 2004 Forfatter Skrevet 25. april 2004 Ksk - kan det være kuskinn? Vet i alle fall at gårdsstørrelser har vært målt i "huder", som er dyreskinn så vidt jeg vet. Da er poenget at gårdsstørrelse oppgis i skatteskyld - dvs gård av en viss størrelse skulle betale en viss skatt. Man betalte gjerne i naturalia. Det er det jeg sier jeg, har man et problem løser en eller annen doler det for deg :-) 0 Siter
Gjest mange muligheter Skrevet 25. april 2004 Skrevet 25. april 2004 Det er det jeg sier jeg, har man et problem løser en eller annen doler det for deg :-) Det gjelder å treffe på noe folk tilfeldigvis vet, eller selv er nyssgjerrig på... Ksk=kalveskinn fant jeg her: http://home.online.no/~kjendal/1624ut.html 0 Siter
Gjest dimi Skrevet 25. april 2004 Skrevet 25. april 2004 C.l er forkortelse for Commerselester,som er skipets laste-kapasitet, 1 lest er 12 tønner. Tønnens volum er ukjent. 0 Siter
Tinúviel Skrevet 27. april 2004 Skrevet 27. april 2004 Sender du en mail/melding til andor får du helt eksakte opplysninger. Ingen kan dette så godt som han. 0 Siter
Tinúviel Skrevet 27. april 2004 Skrevet 27. april 2004 Sender du en mail/melding til andor får du helt eksakte opplysninger. Ingen kan dette så godt som han. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.