Gå til innhold

legeundersøkelser og parasitter, etiopia

Anbefalte innlegg

Gjest ny etiopia- mamma
Skrevet

Vi er nettopp hjemkommet med et deilig etiopia-barn, og har vært til første legesjekk. Fra 1.april skulle den sjekken gjøres hos fastlegen til mor, noe jeg syns er ganske tåpelig, for min fastlege har ikke gjort dette før og har ingen kjennskap og kompetanse om spesielle ting fra Etiopia. Regner med han setter seg litt inn i ting, men tenkte jeg kunne hjelpe ham. Derfor trenger jeg litt tips og råd om hva han bør sjekke, hvilke parasitter e.l. etiopiabarn kan ha o.l. Barnet har til tider ganske rennende avføring og vi skifter skittbleie minst 3 ganger for dagen. Kan skyldes uvant kost og ny bakterieflora, men det kan vel også bety at noe ikke er som det skal? Veldig smart å begynne å tenke på det nå, så får jeg ikke ro før jeg kan ringe til legen på mandag!

Blir takknemlig for svar.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Har ikke noen tips til deg, ville bare ; Gratulere!

Gleder oss til vi kan hente vårt Etiopia-barn!

Skrevet

Hei og velkommen hjem!

Håper dere koser dere!

Vi har to barn fra Etiopia og var til grundig legesjekk hos barnelege uken etter ankomst Norge.

Barna tok rtg. av lungene (var slimete), blodprøver (hiv, hepatitt,leverfunksjonsprøver, infeksjonsparameter).

Vi tok med både urin og avføringsprøve. De bør sendes til bakteriologisk undersøkelse, og avf. bør i tilegg undersøkes for parasitter.

Enkelte parasitter blir ikke påvist hvis ikke avføringen er rykende fersk. Anbefaler deg å gjøre det raskt da det kan høres ut som om barnet ditt kan ha parasitter eller en annen bakterie i avf.

Selv om barnet skulle ha parasitter eller andre bakt. i avf. er ikke dette farlig. Det går som regel over, med eller uten behandling.

Vår eldste gutt hadde campylobacter i avf. Det ble han kvitt etter 6 mnd. Jeg ga han MYE Biolia, tror det var gunstig for han.

Mange barn fra Etiopia har parasitter i avf. pga forurenset vann. Selv om avf.prøven skulle være negativ vil jeg råde deg til å ta flere.

Spør fastlegen din om henvisning til barnelege, det synes jeg var det tryggeste.

Lykke til videre!

Hilsen fra Etiopiamamma,

Skrevet

Hei!

Gratulerer og velkommen hjem.

I vår kommune er det ikke noe nytt at mors fastlege tar legeundersøkelse av barnet. Heldigvis var min fastlege ikke helt "ny" på dette, så det gikk fint.

Men har ikke dere fått en liste fra adopsjonsforeningen til å ta med til legen? Listen er utgitt av Statens Helsetilsyn (heter det det?) og inneholder alle tester og prøver som bør tas av nylig hjemkommet barn.

MVH

alenemor1365380506
Skrevet

Hei!

Fant et rundskriv fra Helsedirektoratet, "Helseundersøkelse og vaksinasjoner av barn fra land untenfor Vest-Europa", IK-15/93 91/01200.Dette skal legen og helsestasjonen ha. Den finnes på nettet, men jeg klarer ikke å legge ut linken.

Se ellers Etiopianytt nr.2 April 2003, der er en bra artikkel om invollsparasitter hos Etiopiabarn!

Håper det går bra!

Gjest en som har hatt diare på barnet sitt.
Skrevet

Vi har adoptert fra kina, men det burde ikke ha så mye å si?

Ihvertfall så visste legen eksakt hva som skulle tas av prøver fordi de hadde egne skriv fra staten som alt stod i....Dette skulle dekke det meste for alle adopterte.

Vi sendte med post hver dag en avføringsprøve til laboratorie, det var 3 stk. De undersøkte om parasitter osv.

Hos oss var alt helt fint, alikevel hadde barnet vårt diare i flere uker etter hjemkomst. Vi konkluderte med at overgang til alt det nye og maten var årsaken.Vi startet helt på babynivå med alt som hadde med mat og gjøre, selvom barnet var nesten 1 år.Så introduserte vi sakte med en ny mat-type for hver uke slik at magen skulle bli vant med dette.Dette hjalp over tid og i dag et halvt år etter hjemkomst er det endelig blitt bra avføring. Men fortsatt må vi "prøve" med all ny mat for å se om hun tåler det.

Lykke til videre!

hilsen

Gjest ny etiopia- mamma
Skrevet

Tusen takk for gode svar. Det høres jo ut som om avføringsprøver må til, så jeg lurte på hvordan disse tas? Hva tar man det i og må det til spesielle laboratorier?

Takk igjen til de som har svart og til nye svar!

Gjest en som har hatt diare på barnet sitt
Skrevet

Tusen takk for gode svar. Det høres jo ut som om avføringsprøver må til, så jeg lurte på hvordan disse tas? Hva tar man det i og må det til spesielle laboratorier?

Takk igjen til de som har svart og til nye svar!

Det var noen små avlange plastbokser med skjei i og lokk på. Man tok en skjei av avføringen og la det oppi, sendte det i ferdig frankert konvolutt til nærmeste sykehus som hadde lab.Vi tok en prøve hver dag i 3 dager.Det skal være så ferskt som mulig. Slik gjorde vi det som ikke har sykehus i vår by.

hilsen

Skrevet

Hei og velkommen hjem igjen!

Gutten vår hadde mye diare så jeg tok han til legen og der tok vi avføringsprøve.. To skjeer avføring i et lite glass med væske i! Det ble konstatert spolorm og vi måtte alle tre på kur.. først i 3 dager og så - dager etter første kur--

Spolor, kan komme fra jordsmonnet og via dyr.. i barnehagen så kan man få det via sandkassen hvor katter gjør fra seg! Det er ikke farlig, ganske vanlig sier mange og man blir kvitt det!

Under kuren så må alt tøyet som er brukt og sengetøy og håndklær vaskes..

På første legebesøk så tok ikke legen min noen blodprøver fordi han ikke ville stikke ungen første gangen!!!! Da gikk jeg til en annen og fikk tatt blodprøver,, han ble lyttet på og tittet på både i munn og ører! Den første legen ville egentlig bare hilse på følte jeg!

Lykke til med undersøkelsen!! Og håper dere finner ut hvorfor barnet har diare!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...