Gå til innhold

Skal jeg angi meg selv?

Anbefalte innlegg

Gjest nordmann i Sverige
Skrevet

Tjent ikke et flatt øre i Norge i fjor, fordi jeg bor i Sverige.

Er norsk statsborger. Flyttet ut i 03.

Skal jeg levere norsk selvangivelse i Norge?

Har ikke fått noen i posten, men i fjor (hvor jeg vet at jeg skulle levere), var den forsinket.

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis du flyttet og har hele inntekten for siste år i Sverige trenger du ikke å levere. Statsborgerskap har ingenting å si. Hvis du har bodd delvis i Norge dvs. med fast adresse skal du vel egentlig levere, men jeg ville ikke bry meg hvis de ikke sender den og du har ingen inntekt.

Skrevet

Ja, du SKAL fylle ut selvangivelse for 2003 siden du flyttet ut i 2003 - hvis ikke risikerer du å bli tvangslignet og/eller betale straffeskatt på beløp du skatter for i Sverige.

Videre, du må få avklart dette for 2004 med ligningsmydighetene, fordi de har global skatterett i flere tilfeller (altså, du kan ikke "bare" flytte fra Norge, og tro at du er "fri".)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, du SKAL fylle ut selvangivelse for 2003 siden du flyttet ut i 2003 - hvis ikke risikerer du å bli tvangslignet og/eller betale straffeskatt på beløp du skatter for i Sverige.

Videre, du må få avklart dette for 2004 med ligningsmydighetene, fordi de har global skatterett i flere tilfeller (altså, du kan ikke "bare" flytte fra Norge, og tro at du er "fri".)

Med vennlig hilsen

Jeg skatter ikke til Island selv om jeg er islandsk statsborger. Det gjorde jeg sist det året jeg hadde inntekt der. Når du flytter imellom kommuner i Norge så skatter du ikke i både gamle og nye kommuner. De samme reglene gjelder for de nordiske landene.

Skrevet

Sørs svar er riktig! Send en faks til ligningskontoret og be om utsatt frist, ta så deretter kontakt med dem for hjelp slik at du ikke fyller ut noe galt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...