damedame Skrevet 26. april 2004 Skrevet 26. april 2004 Danske barn drikker 40 % mer brus og spiser 40 % mer snop enn i 1995. Derfor inviterer Hjerteforeningen alle landets 3-åringer med i en kost- og mosjonsklubb. En lege uttaler at barna blir båret og trillet for mye - og vi kan også tenke oss at de blir kjørt for mye. Og at de sitter for mye stille foran tv og pc. Tror at det er et fint intiativ for å foreldre mer bevisste - men jeg kan ikke la være å undres over at det faktisk er nødvendig. Hvorfor er det blitt så vanskelig (?) for foreldre å ha gode vaner som sunn mat, aktivitet og mosjon. Prioriteres god bolig og andre matrielle ting som krever høy inntekt, slik at tiden og energien ikke strekker til? Er ikke aktivitet (sparser- og sykkelturer, mindre fjellturer, fisketurer osv osv) en naturlig del av livet (lenger)? 0 Siter
Bugge1365380662 Skrevet 27. april 2004 Skrevet 27. april 2004 Det usunne har nok fått sitt inntog,og skal jeg være ærlig i forhold til eget familieliv har det nok i stor grad sammenheng med egne usunne vaner. Jeg kan faktisk huske som tenåring at jeg hadde en forestilling om at snopespisingen nærmest automatisk kom til å bli fraværende i voksen alder. Mine foreldre snopet jo aldri lørdagsfodt tilseg selv.Vel,den gang ei. Ellers har det nok litt å si hvor en bor i forhold til aktiviteter og friluftsliv. Der har vi gode muligheter som vi benytter oss av,men hadde jeg bodd midt i oslogryta,så vet ike jeg....det er i hvertfall vi voksne som må skjerpe oss. 0 Siter
Gjest malun Skrevet 27. april 2004 Skrevet 27. april 2004 Jo, det er trist at sånt skal være nødvendig. Min treåring blir for øvrig verken båret eller trillet noe sted. Han må pent gå selv. Det foretrekker han også. Om vi går veldig lange turer, har vi med akebrett eller trehjulssykkel som reserveløsning for slitne bein. 0 Siter
damedame Skrevet 27. april 2004 Forfatter Skrevet 27. april 2004 Jo, det er trist at sånt skal være nødvendig. Min treåring blir for øvrig verken båret eller trillet noe sted. Han må pent gå selv. Det foretrekker han også. Om vi går veldig lange turer, har vi med akebrett eller trehjulssykkel som reserveløsning for slitne bein. Ja, trist - men _hvorfor_ er det nødvendig?? Takk for svar, forresten 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.