Gå til innhold

Tidsklemma er tåpelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis vi skal bruke et ord som "tidsklemma" hjemme hos oss, så dreier ikke dette seg om tiden etter kl 2000 om kvelden.

Selvsagt kan man få mye mer gjort av f.eks. husarbeid hvis man bruker denne tiden til det fremfor f.eks. TV-titting. Men "problemet" med å få tingene til å gå i hop gjelder helt andre tider på dagen - da ingen av oss noen sinne vil DRØMME om å se på TV en gang! ;-)

Skrevet

Hvis du utelukkende trekker konklusjonen at tidsklemma er tåpelig på grunnlag av den artikkelen du har linket, tenker du litt kort.

Nordmenn ser mye på TV. Javel, men hvilke nordmenn? Småbarnsforeldre? Artikkelen sier ikke noe om hvem som ser mye på TV, etter vanlige demografiske variabler.Såvidt jeg har registrert i andre mediebrukundersøkelser, ser for eksempel eldre mye på TV....og de klager ikke så mye over tidsklemme....

Skrevet

Hvis du utelukkende trekker konklusjonen at tidsklemma er tåpelig på grunnlag av den artikkelen du har linket, tenker du litt kort.

Nordmenn ser mye på TV. Javel, men hvilke nordmenn? Småbarnsforeldre? Artikkelen sier ikke noe om hvem som ser mye på TV, etter vanlige demografiske variabler.Såvidt jeg har registrert i andre mediebrukundersøkelser, ser for eksempel eldre mye på TV....og de klager ikke så mye over tidsklemme....

Jeg trekker selvsagt ikke den konklusjonen uetlukkende fordi nordmenn ser for mye på TV.

Skjønner jo såpass som at man ikke stresser til barnehage og jobb om morgenen fordi man ser for mye frokost-TV, for eksempel. :o)

Men det er to gode poenger her:

1) Vi har aldri hatt så mye fritid og ferie som nå. Arbeidsdagene har aldri vært kortere.

2) Det er greit å være litt bevisst på hvordan man faktisk bruker tiden sin.

Synes kommentaren er utmerket for ettertanke - og diskusjon - om tidsbruk og tidstyver.

Skrevet

Jeg mener at den såkalte tidsklemma er mer en kravsklemme, eller kanskje forventningsklemme. Det virker på meg som om de som klager over denne tidsnøden, tror at de skal få til absolutt alt på en gang. Om disse "kravene" kommer fra media, dem selv eller andre steder fra, vil jeg ikke gi meg inn på.

Hvis man tror det er mulig å samtidig gjøre rask karriere i arbeidslivet, holde boligen representativ og skinnende ren, ha masse tid sammen med barna på kreative, utviklende aktiviteter, turer og koselige hjemmesysler, trene X timer pr. uke, følge med i kulturlivet, være mye sammen med venner, dyrke en hobby og være oppdatert på hva som skjer på X TV-kanaler for å kunne komme med kule bemerkninger i kantina, er det ikke det minste rart om man føler tidspresset.

Med slike forventninger er det klart at man føler seg i klemme. Selv har jeg ingen problemer med å prioritere det å være oppdatert på hva som foregår på TV, svært langt ned.

Skrevet

Jeg trekker selvsagt ikke den konklusjonen uetlukkende fordi nordmenn ser for mye på TV.

Skjønner jo såpass som at man ikke stresser til barnehage og jobb om morgenen fordi man ser for mye frokost-TV, for eksempel. :o)

Men det er to gode poenger her:

1) Vi har aldri hatt så mye fritid og ferie som nå. Arbeidsdagene har aldri vært kortere.

2) Det er greit å være litt bevisst på hvordan man faktisk bruker tiden sin.

Synes kommentaren er utmerket for ettertanke - og diskusjon - om tidsbruk og tidstyver.

Så har du det moderne arbeidslivet, det som spiser seg inn i privatsfæren...

http://www.bokklubbene.no/web/SilverStream/Pages/forside.html?docid=191561&klubbid=JL

http://www.samfunnsforskning.no/page/Ansatte/Nyheter_eksterne_forsiden/7671/20839.html?PHPSESSID=a60f045c678ea85793acf4dba2af95ba

Skrevet

Jeg mener at den såkalte tidsklemma er mer en kravsklemme, eller kanskje forventningsklemme. Det virker på meg som om de som klager over denne tidsnøden, tror at de skal få til absolutt alt på en gang. Om disse "kravene" kommer fra media, dem selv eller andre steder fra, vil jeg ikke gi meg inn på.

Hvis man tror det er mulig å samtidig gjøre rask karriere i arbeidslivet, holde boligen representativ og skinnende ren, ha masse tid sammen med barna på kreative, utviklende aktiviteter, turer og koselige hjemmesysler, trene X timer pr. uke, følge med i kulturlivet, være mye sammen med venner, dyrke en hobby og være oppdatert på hva som skjer på X TV-kanaler for å kunne komme med kule bemerkninger i kantina, er det ikke det minste rart om man føler tidspresset.

Med slike forventninger er det klart at man føler seg i klemme. Selv har jeg ingen problemer med å prioritere det å være oppdatert på hva som foregår på TV, svært langt ned.

*signerer*

Skrevet

Veldig godt poeng. Jeg er lei tidsklemme-debatten selv, og hvis jeg hadde vært intervjuet i Magasinet der de spør om hvilket ord jeg er lei av, ville det definitivt være tidsklemma (og janteloven - men det har ikke noe med denne saken å gjøre).

Tiden strekker til hvis man vil. Og jeg er sikker på at hvis vi hadde hatt for mye tid, ville vi klaget over at vi kjedet oss.

Skrevet

Tja.

Hovedproblemet med tid i dag, er egentlig ikke tilgjengelig tid; men -når- det er tilgjengelig tid.

Så ja, vi har totalt sett mer tilgjengelig tid til å bruke på oss selv. Men den tilgjengelige tiden kommer for mange på feil tid av døgnet.

Det er ihvertfall slik jeg ser den problematikken.

Skrevet

Det handler ofte om prioriteringer. Vi kan ikke ha tid til alt på en gang, men det er kanskje det mange vil.?

Nå er jeg i en spesiell situasjon, i og med at jeg bare jobber 3 timer pr.dag. Så jeg har mye mer fritid enn de fleste. Men også da jeg jobbet 6 timer pr. dag 4-5dager i uka, syntes jeg at jeg hadde mye fritid.

Det blir hva man vil ha det til. Jeg velger å ikke være med på alt mulig, og ikke rekke alt. Det jeg vil gjøre, prioriterer jeg. Vil jeg se på tv, gjør jeg det. Vil jeg gå ut og være ute halve dagen, gjør jeg det.

En vil vel alltid ha mer av gode ting, men når vi tenker etter trenger det vel ikke nødvendigvis være så store tidsklemma. En _må_ ikke gjøre alt på en gang hele tiden. ;)

Skrevet

Bra sagt.

*signerer*

Gjest mor i juni
Skrevet

Man kan nesten sammenligne med et kjøleskap - man har et som er for lite, og ønsker seg mer plass. Så man kjøper et større, og putter dermed tilsvarende mer inn i det. Og ender opp med like dårlig plass som i utgangspunktet.

Æsj, var det mulig å skjønne noe av det der? :-)

Er hvertfall enig med deg. Forventninger er halve problemet i mange sammenhenger. Fra forhold til tidsbruk.

Skrevet

Det er så mye jeg skulle ha gjort, men som jeg ikke får tid til. Det er fordi jeg bruker tiden min på ungene. Når de endelig sover, er jeg for trøtt til å gjøre så mye. Så da ser jeg kanskje litt på tv før jeg legger meg.

Men nå er jeg faktisk en av de få som har vært uten tv i flere år. Og da spurte folk meg, hva gjør du på da?

Skrevet

Vel talt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...