liossu Skrevet 27. april 2004 Skrevet 27. april 2004 til andre med valper,jeg vet dette er svært forskjellig men hvor lang tid tok det for å få valpen stueren? Og hvilken metoder anbefaler dere? 0 Siter
Gemini Skrevet 27. april 2004 Skrevet 27. april 2004 Jeg husker ikke helt hvor lang tid det tok, men det gikk en stund ja... Men det viktige er å ta valpen ut med en gang etter den har sovet, spist, drukket, lekt (den glemmer seg, så når leken er over, så kommer det ofte noe...). Hvis den allerede har rukket å gjøre noe inne, eller du tar den på fersken, så bær den ut uten å kjefte eller noe, slik at den etter hvert skjønner at dette er noe som skal skje ute. Hva slags hund har du forresten? Lykke til! 0 Siter
Gjest Pricilla Skrevet 27. april 2004 Skrevet 27. april 2004 Fjern tepper. De liker ikke å gjøre fra eg rett på gulvet. Bær alltid valpen ut etter h*n har gjort fra seg inne, så h*n skjønner at det skal gjøres ute.. Og si nei så klart. Gi valpen en godbit når h*n gjør fra seg ut og ros hunden så h*n skjønner at det er det riktige. Hunden til svigermor (som er hos oss mer enn hos henne) ble stueren etter tre uker.. Men hun har ingen tepper, han prøvde seg hos oss - på teppet så klart. bare skvetta litt da, emn allikevel. han tissa bare inne to ganger hos oss, og den ene gangen var om natta, andre gangen om morningen mens jeg sto i gangen med skoa på og båndet klart og ropte på han.. Rampen! ; ) IKKE legg avispapir rundt om kring, det er det dummeste du gjør - da forteller du hunden at det er ok å tisse inne, så lenge han gjør det på papiret.. Dette fikk vi beskjed om på kurs. 0 Siter
Bente831365380491 Skrevet 27. april 2004 Skrevet 27. april 2004 Vår valp var omtrent stueren da vi fikk han. Han var da 2,5 måneder gammel. Selvfølgelig ble det noen uhell av og til, men da gjaldt det å si nei, og bære han ut, helst at vi klarte å stoppe han før han var ferdig! 0 Siter
Gjest masse tid og oppmerksomhet Skrevet 27. april 2004 Skrevet 27. april 2004 Jeg leste en artikkel om emnet (skrevet av en politimann / hundetrener tror jeg), han hadde oppdratt en anseelig mengde valper gjennom tidene, og fulgt andre valpers oppdragelse hos andre innen tjenesten. Han skrev at positiv forsterking (masse ros / belønning hver gang hunden gjorde det riktig), og ignorering / mild rettledning når hunden gjore noe galt i læreprosessen, fungerte utrolig mye mer effektivt enn kjeft / straff når hunden ikke gjorde det riktig i læreprosessen. Han skrev om flere emner, men stueren-prosessen var spesielt nevnt. Jeg har hatt tre hunder, og har selv synes "positiv forsterkning"-teorien har vært veldig effektiv. Masse ros hver gang hunden tisser ute, og når den gir signaler om at den må ut. Inntil hunden er stueren, må man bruke mye tid og oppmerksomhet på å hjelpe hunden ut imiddelbart man merker at den ønsker å gjøre fra seg, samt etter hvert måltif og lange søvn. Hunden er et flokkdyr, hvor valdig mange av instinktene er rettet mot å gjøre lederen til lags. Så ros / positiv oppmerksomhet fra lederen / eieren bør være den sterkeste motivasjonskraften. Hvis hunden ikke har en veldig sterk psyke, kan man risikere å forvirre hunden og gjøre den utrygg ved å kjefte når den gjør fra seg (inne), den kan bli redd for å gjøre fra seg, og så holder den seg til det går galt (inne). En sommerferie med intens oppmerksomhet hele tiden, bør være nok til å gjøre de fleste hunder stuerene. Men ikke forvent at en firemåneders hvalp kan holde seg i seks - syv - åtte - ni timer, noen kan det, men for andre er det fysisk umulig. Hvalper bør anskaffes i faser av året / livet hvor man kan gi mye oppmerksomhet hele tiden. En liten vandrehistorie som forteller mye om gal hundeoppdragelse er den om hvalpen som ble tatt i nakkeskinnet og fikk dyppet snuten i sin egen urin når den hadde tisset inne, for så å bli satt bestemt ut av vinduet (1. etg). Etter en måned hadde hunden lært å tisse, snu seg, dyppe snuten i dammen, for så å hoppe ut av vinduet.. 0 Siter
Prozak Skrevet 27. april 2004 Skrevet 27. april 2004 Jeg har inntrykk av at det stort sett holder å ta valpen idet den skal til å gjøre fra seg, og bære den ut og sette den på bakken. Det har ihvertfall fungert i de få tilfellene jeg har oppdratt en valp. Hvis dette ikke hjelper, så må nok litt mer avansert psykologi til. "........................." 0 Siter
liossu Skrevet 28. april 2004 Forfatter Skrevet 28. april 2004 Jeg husker ikke helt hvor lang tid det tok, men det gikk en stund ja... Men det viktige er å ta valpen ut med en gang etter den har sovet, spist, drukket, lekt (den glemmer seg, så når leken er over, så kommer det ofte noe...). Hvis den allerede har rukket å gjøre noe inne, eller du tar den på fersken, så bær den ut uten å kjefte eller noe, slik at den etter hvert skjønner at dette er noe som skal skje ute. Hva slags hund har du forresten? Lykke til! Jeg har en nydelig 12 uker gammel cavalier king charles spaniel,hannhund. Har store problemer foreløbig med å få den til å gjøre fra seg ute, den kan ikke komme fort nok inn for å gjøre fra seg.. jeg bærer den ut veldig ofte,og det er bare en sjelden gang den gjør det den skal. Har hørt at det kan ta mnd., så jeg får bare være tolmodig. Jeg vasker og vasker.. Har du kjenskap til cavalier? 0 Siter
damedame Skrevet 28. april 2004 Skrevet 28. april 2004 Har vel brukt et par måneder på de vi har hatt. Ta den ut etter hvile og måltid. Dersom den begynner å "gå i ring" og snuse, så leter den etter et egnet sted å tisse. Bær den så ut. En kjempefordel å ha ett sted i hagen hvor den skal tisse, så slipper du å måtte plukke brune klumper. Hvis du samtidig med at du setter hunden ned på det stedet (la oss kalle det "kroken") så si "gå i kroken". Dermed assossieres "kroken" med dette stedet og du kan bruke dette senere når du vil ha hunden til å tisse på sitt sted. 0 Siter
Gemini Skrevet 28. april 2004 Skrevet 28. april 2004 Jeg har en nydelig 12 uker gammel cavalier king charles spaniel,hannhund. Har store problemer foreløbig med å få den til å gjøre fra seg ute, den kan ikke komme fort nok inn for å gjøre fra seg.. jeg bærer den ut veldig ofte,og det er bare en sjelden gang den gjør det den skal. Har hørt at det kan ta mnd., så jeg får bare være tolmodig. Jeg vasker og vasker.. Har du kjenskap til cavalier? Nei, jeg kjenner ikke rasen annet enn fra bilder, beskrivelse på nettet og tilfeldige hunder jeg har sett. Selv har vi en hovawart, en "noe" større rase... :-) Om du vil kan du se bilder på http://images.google.com/images?hl=no&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=hovawart&btnG=S%C3%B8k - vi har en blond en som ligner den det står "hoffe.jpg" på. Men du sier du bærer den ut veldig ofte. Bærer du den ut også når den ikke har gjort noe inne? Altså rett etter den har sovet, spist, lekt osv.? Jeg mener du skal la den gå ut selv, så sant du ikke oppdager den idet den tisser. Da er det jo best å løfte den opp og bære ut. Men om du klarer å komme den i forkjøpet mener jeg den skal gå selv. Men du har fått mange gode råd fra de andre her også, så jeg håper du snart har en stueren hund. :-) :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.