Gå til innhold

Er det flest jenter som adopteres bort?

Anbefalte innlegg

Gjest snusmumrikke

Jeg tenker på ett-barns-regelen i Kina, for eksempel.. Og at det er mest status å få et guttebarn. Er det derfor vanligst å få jenter fra Kina?

Er det slik i andre land også, at det generelt er flere jenter som bortadopteres, eller finnes det ikke tall på slikt?

Er bare nysgjerrig jeg :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/144924-er-det-flest-jenter-som-adopteres-bort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jeg lurer bare.

Ja , siden det er en gutt som blir å betrakte som det "rette" barnet i en liten kinesisk familie...men etterhvert kommer det noen gutter også :-)

NB! Leste på txt-tv idag at veldig mange kinesiske barn blir bortført og solgt , for adopsjon o.l. Er det så galt at disse stakkar små blir adoptert til Norge ?

adoptant , men ikke fra Kina.

Gjest mor i juni

Ja , siden det er en gutt som blir å betrakte som det "rette" barnet i en liten kinesisk familie...men etterhvert kommer det noen gutter også :-)

NB! Leste på txt-tv idag at veldig mange kinesiske barn blir bortført og solgt , for adopsjon o.l. Er det så galt at disse stakkar små blir adoptert til Norge ?

Det gale ligger vel ikke i at de blir adoptert til norge, men måten det gjøres på.. at bakmenn og kriminelle får penger for å bortføre barn...

Fra Korea har jeg inntrykk av at det er flest gutter. Men hvorfor husker jeg ikke.

Her er statistikk ang. adopsjon, både når det gjelder kjønn, fødeland osv. : http://www.ssb.no/emner/02/02/10/adopsjon/

Sitat fra ovennevnte link:

"60 prosent av de adopterte var jenter

Mer enn 60 prosent av alle de adopterte i 2002 var jenter. Fra nesten alle land kom det flest gutter. Jenteoverskuddet totalt skyldtes at de fleste adopterte fra Kina var jenter, slik som tidligere år. Det var vel 10 gutter mot 300 jenter blant de kinesiske barna. Fra India kom det også flere jenter enn gutter."

Annonse

skorpionfisken

Fra Korea har jeg inntrykk av at det er flest gutter. Men hvorfor husker jeg ikke.

Her er statistikk ang. adopsjon, både når det gjelder kjønn, fødeland osv. : http://www.ssb.no/emner/02/02/10/adopsjon/

Det er flest gutter fra Korea fordi det er en tragedie for en koreansk mann å ikke komme fra en familie (være foreldreløs og komme fra et barnehjem). Hele hans liv måles i hvilken familie han kommer fra, og all støtte i livet kommer fra hans familie. Om en jente er foreldreløs så er ikke det en tragedie, fordi hun gifter seg inn i mannens familie, og ingen spør hvilken bakgrunn hun har eller hvilken familie hun tilhører.

De legger vekt på å få adoptert bort flest mulig av de koreanske guttene, og deretter gir de jenter.

Gjest en kinadatters mamma

Er det virkelig sant det som sto på txt-tv? Hvor sto det? Har det vært noe program om dette? Har aldri hørt før at akkurat dette skulle være noe problem i Kina.

Er det virkelig sant det som sto på txt-tv? Hvor sto det? Har det vært noe program om dette? Har aldri hørt før at akkurat dette skulle være noe problem i Kina.

Det er en artikkel hvor det står at 200 barn er bortført i en kinesisk by i løpet av de siste 3 årene.

Det står videre at barna trolig er solgt videre til barnløse familier av menneskehandlere.

Det er en far som selv har opplevd at hans to sønner har blitt bortført, som har samlet tallene.

Alle de forsvunne barna skal være mellom 1 og 6 år gamle.

Det står videre at bortføring av barn er et problem som har eksistert i mange år.

Det står imidlertid ingenting om at disse barna bortføres for adopsjon.

Gjest litchi

Det er en artikkel hvor det står at 200 barn er bortført i en kinesisk by i løpet av de siste 3 årene.

Det står videre at barna trolig er solgt videre til barnløse familier av menneskehandlere.

Det er en far som selv har opplevd at hans to sønner har blitt bortført, som har samlet tallene.

Alle de forsvunne barna skal være mellom 1 og 6 år gamle.

Det står videre at bortføring av barn er et problem som har eksistert i mange år.

Det står imidlertid ingenting om at disse barna bortføres for adopsjon.

Jeg fikk inntrykk av at det stort sett var gutter som var blitt bortført, og det tyder jo på at de ikke kommer inn i de vanlige, legale (håper jeg !) kanalene for utenlandsadopsjon. Jeg fikk inntrykk av at barna ble solgt til barnløse familier, og tenkte automatisk familier i Kina, men vet jo ikke det sikkert.

Håper virkelig at norske myndigheter og adopsjonsorganisasjoner har såpass oversikt over pengestrømmene at de vet det ikke går til honorar for de som leverer barn til barnehjem. Bare tanken er helt forferdelig og veldig skremmende !

Jeg fikk inntrykk av at det stort sett var gutter som var blitt bortført, og det tyder jo på at de ikke kommer inn i de vanlige, legale (håper jeg !) kanalene for utenlandsadopsjon. Jeg fikk inntrykk av at barna ble solgt til barnløse familier, og tenkte automatisk familier i Kina, men vet jo ikke det sikkert.

Håper virkelig at norske myndigheter og adopsjonsorganisasjoner har såpass oversikt over pengestrømmene at de vet det ikke går til honorar for de som leverer barn til barnehjem. Bare tanken er helt forferdelig og veldig skremmende !

Har aldri hørt om at noen får honorar for å levere barn til barnehjem i Kina. Tvert imot er det mange steder et stort problem at det strømmer på med så mange forlatte babyer at barnehjemmene knapt vet hvordan de skal makte å ta seg av alle sammen. Såvidt jeg har forstått utfra artikler jeg har lest, er det heller slett ikke alle babyene som klarer seg. Hjerteskjærende å tenke på.

Det gale ligger vel ikke i at de blir adoptert til norge, men måten det gjøres på.. at bakmenn og kriminelle får penger for å bortføre barn...

Ikke bland tingene sammen.

Kinesiske barn (som ofteste jenter) blir ikke solgt til barnehjemmene.

At barn kan bli kidnappet og bortfølrt kan skje i alle land og er selvfølgelig en stor tragedie og en uhyggelige skjebe, men ikke begynn å tro at der er en sammenheng mellom disse hendelsene og barnehjemmene vi adoptere fra.

Barnehjemmene tar imot barn som blir forlatte og trenger å bli tatt hånd om. De betaler ikke dem som finner barna.

Annonse

Gjest Mor til til kinesisk etniske barn

Ikke bland tingene sammen.

Kinesiske barn (som ofteste jenter) blir ikke solgt til barnehjemmene.

At barn kan bli kidnappet og bortfølrt kan skje i alle land og er selvfølgelig en stor tragedie og en uhyggelige skjebe, men ikke begynn å tro at der er en sammenheng mellom disse hendelsene og barnehjemmene vi adoptere fra.

Barnehjemmene tar imot barn som blir forlatte og trenger å bli tatt hånd om. De betaler ikke dem som finner barna.

Jeg sier som '- Xiaotao', viktig og ikke blande tingene sammen etc.

Og så: Ved siste hentereise spurte jeg bestyrer ved barnehjemmet om antallet adopsjoner de hadde per år, svaret jeg fikk var at i løpet av ett år hadde 135 barn blitt adoptert inn i kinesiske familier og 65 barn til familier i utlandet. Samtlige barn var 'forlatt'.

Gjest matchet adoptert

Jeg sier som '- Xiaotao', viktig og ikke blande tingene sammen etc.

Og så: Ved siste hentereise spurte jeg bestyrer ved barnehjemmet om antallet adopsjoner de hadde per år, svaret jeg fikk var at i løpet av ett år hadde 135 barn blitt adoptert inn i kinesiske familier og 65 barn til familier i utlandet. Samtlige barn var 'forlatt'.

Bra om "forlatt". I følge boken til BUFA's Knut R. Steenberg, anser BUFA et barn "forlatt" om moren ikke har oppgitt farens adresse. Han antyder også at ethvert barn det er vanskelig å få kontakt med foreldrene til, skal ansees som "forsvunnet" etter en meget kreativ tolkning av adopsjonsloven.

Forøvrig påstår departementet at samtlige barn som kommer til Norge for adopsjon er "foreldreløse og uten øvrig familie". - Er det sant?

Gjest Mor til kinesisk etniske barn

Bra om "forlatt". I følge boken til BUFA's Knut R. Steenberg, anser BUFA et barn "forlatt" om moren ikke har oppgitt farens adresse. Han antyder også at ethvert barn det er vanskelig å få kontakt med foreldrene til, skal ansees som "forsvunnet" etter en meget kreativ tolkning av adopsjonsloven.

Forøvrig påstår departementet at samtlige barn som kommer til Norge for adopsjon er "foreldreløse og uten øvrig familie". - Er det sant?

'Forøvrig påstår departementet at samtlige barn som kommer til Norge for adopsjon er "foreldreløse og uten øvrig familie". - Er det sant?'

Hva som er sant og ikke sant, - kan ikke jeg svare på.

Men, når det gjelder våre kinesisk etniske barn, har vi ingen, absolutt ingen opplysninger om opphav, være seg biologiske foreldre eller annen slekt for øvrig.

Det eneste navn vi har, er navnet på den person som fant det ene barnet vårt, foruten navn på ledelse v barnehjemmene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...