Gå til innhold

brystpumpe-spørsmål


Gjest katharina

Anbefalte innlegg

Gjest katharina

Prøvde idag avent brystpumpe for første gang. Det gikk kjempefint. Pappaen ga flaske til lillegutt og det gikk også fint.

Men:trenger jeg å sterilisere hele pumpen hver gang jeg har brukt den ? Hva hvis jeg vil bruke den flere ganger på en dag ? Og kan jeg ta flasken ut av kjøleskapet å så pumpe varm melk inni den ?

Og det viktigste:hvor mye melk trenger lillegutt(han er 12 uker) når far gir han flaske ?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at man bør koke pumpe-utstyret mellom hver pumping. Altså brystglass og flasken man pumper i.

Etter min mening bør man IKKE pumpe ny melk direkte i en flaske med avkjølt "gammel" melk. Man kan blande pumpet melk for et døgn av gangen, men avkjøl først!

Hvor mye melk barnet trenger avhenger av størrelsen på barnet og hvor mye som er vanlig for barnet å spise....i tillegg til når på døgnet det er etc. Døgnbehovet for barn kan vel sies å være ca. 15% av kroppsvekten - og dette deles på antall måltider. Eller du må prøve deg fram og gi han melk til han virker mett:)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man bør koke pumpe-utstyret mellom hver pumping. Altså brystglass og flasken man pumper i.

Etter min mening bør man IKKE pumpe ny melk direkte i en flaske med avkjølt "gammel" melk. Man kan blande pumpet melk for et døgn av gangen, men avkjøl først!

Hvor mye melk barnet trenger avhenger av størrelsen på barnet og hvor mye som er vanlig for barnet å spise....i tillegg til når på døgnet det er etc. Døgnbehovet for barn kan vel sies å være ca. 15% av kroppsvekten - og dette deles på antall måltider. Eller du må prøve deg fram og gi han melk til han virker mett:)

mvh

Hmm... Jeg lot pumpen stå i kjøleskapet hvis jeg visste jeg skulle pumpe meg igjen, og pumpet da på nytt oppå det "gamle"... Jeg hadde selvfølgelig på disse dekslene som følger med Avent pumpen. Men kanskje det ikke er så lurt å ha varm melk oppi kald? Jeg mener jeg har lest en plass at en bare kunne samle opp melk i løpet av dagen(24 timer)i samme beholder, men det stod ingenting om å avkjøle melken først. Ble usikker jeg nå...

Vet du hvorfor det ikke skal gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å koke pumpen mer enn en gang om dagen, men du må skylle den mellom hver gang.

For øvrig gjør en omgang i oppvaskmaskin samme nytten som koking.

Flere melkeskvetter fra samme dag kan fint slåes sammen, men bare når de er blitt kalde alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barbara

Hmm... Jeg lot pumpen stå i kjøleskapet hvis jeg visste jeg skulle pumpe meg igjen, og pumpet da på nytt oppå det "gamle"... Jeg hadde selvfølgelig på disse dekslene som følger med Avent pumpen. Men kanskje det ikke er så lurt å ha varm melk oppi kald? Jeg mener jeg har lest en plass at en bare kunne samle opp melk i løpet av dagen(24 timer)i samme beholder, men det stod ingenting om å avkjøle melken først. Ble usikker jeg nå...

Vet du hvorfor det ikke skal gjøres?

De sa på Ullevål at melka kan fort bli sur om man heller varm melk oppå kald.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å koke pumpen mer enn en gang om dagen, men du må skylle den mellom hver gang.

For øvrig gjør en omgang i oppvaskmaskin samme nytten som koking.

Flere melkeskvetter fra samme dag kan fint slåes sammen, men bare når de er blitt kalde alle sammen.

Husk å skylle med *kaldt* vann først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Katharina,

Hvis bruk av pumpe er til barn på sykehus skal pumpeutstyret kokes mellom hver gang. Jeg vil også anbefale det hvis melken skal fryses (oppvaskmaskinen er et alternativ til koking). Hvis du pumper flere ganger i løpet av en dag og melken skal brukes i løpet av det nærmaste døgnet kan du nøye deg med å skylle og deretter vaske med litt oppvaskmiddel. Skyll nøye. Prøv også håndmelking, da er det kun hendene du trenger å vaske + glasset eller bøtten du melker oppi.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...