Gå til innhold

Noe å finne på for barna?

Anbefalte innlegg

Gjest Sun Vita
Skrevet

Er 6 mnd på vei med mitt 3. barn. Har gutt og jente fra før på 6 og 7 og de kjeeeder seg. Nesten alltid.

Da har de lett for å begynne å krangle og særlig komme løpende til meg annet hvert minutt for å sladre på hverandre...

Hvorfor har mange barn i dag så store problemer med å finne på ting? De får ikke lov å se på video, eller spille dataspill når sola steiker ute og andre er ute og leker. Men det er det de helst vil...

De nekter å gå ut hvis ikke jeg er med og leker. De har heller ikke lyst å besøke andre unger. Jeg har allerede ringt 3 foreldre og ingen unger kan heller komme hit.

Jeg er i en slik situasjon at jeg ikke orker å leke med barna så mye nå, nesten ikke i det hele tatt. Jeg mener de er store nok til å aktivisere seg selv, men selv om jeg omtrent kaster de ut, blir de bare ute i et par minutter før de vil inn igjen.

Alt jeg har lyst til er å sooove, eller slappe av i det minste.

Er det noe som helst jeg kan aktivisere de med uten å slite meg ut, eller være med på leken hele tiden selv??

Mvh.

Skrevet

Jeg vet jo ikke hvilke interesser barna dine har. Men har en niese på fem som elsker å lære og utforske nye ting.

Har barna dine nok morsomme utendørsleker?

Fant noe som jeg vet niesen min hadde likt å holde på med i allefall, men vet jo ikke om det er noe for dine små:

http://www.riktigeleker.no/default.asp?page=42&product=123

http://www.riktigeleker.no/default.asp?page=42&product=71

Dette er noe de kan ta seg tid til å leke/utforske med.

Ellers hva med sparkesykkel eller andre utendørsleker? Eller trampoline? Det er kanskje litt dyrt, men barna elsker det :)

Skrevet

Ut å sykle, spille beyblade, basketball, fotball. Min 7-åring gikk akkurat ut for å sykle.

Gjest Sun Vita
Skrevet

Kjære deg, har du ikke oppdaget foreldreforumet du da? Der er det jo masse gode tips jevnlig! Ellers kan jeg anbefale en genial bok: 1000 ting å gjøre med barna av vera micaelsen!!! Der er det mye gøy!

http://www.norli.no/frames.asp?WCU=&WCI=Article&ArticleID=9788248903420&FromPage=-5

Joda tusen takk for svar. Jeg har oppdaget foreldreforumet... Det oppdaget jeg for 8 år siden. Hehe.

Ellers har jeg faktisk bestilt den boka, men det tar litt tid før ting kommer og i og med at barna kjedet vettet av seg nå, fant jeg ut at "jeg har jo DOL...!"

Skrevet

Her er et forslag til inne-aktivitet som holdt mine tantebarn + mitt eget barn opptatt en god stund: Dekk til bordet med plastduk, rull ut en stor bit gråpapir midt på bordet - gi dem en bunke gamle blader, en butt saks hver og litt pelifix. De klipte og limte og laget en slags "collage" på gråpapirstrimlen!

Hvis de er motvillige til å gå ut, så kan du jo gi dem hver sin flaske med såpebobler, og si at det ikke kan brukes inne forid gulvet blir så klissete. Barn kan stå og blåse i en liten evighet, og kanskje finner de ut at det er gøy å leke noe annet ute etterpå! :-)

Jeg har også tatt med meg avisen og en kaffetermos bort til lekeplassen noen ganger da det har vært svært så ønskelig at jeg er tilstede.

Skrevet

Joda tusen takk for svar. Jeg har oppdaget foreldreforumet... Det oppdaget jeg for 8 år siden. Hehe.

Ellers har jeg faktisk bestilt den boka, men det tar litt tid før ting kommer og i og med at barna kjedet vettet av seg nå, fant jeg ut at "jeg har jo DOL...!"

"Joda tusen takk for svar. Jeg har oppdaget foreldreforumet... Det oppdaget jeg for 8 år siden. Hehe."

Har du skifta nick, da? ;)

Gjest Sun Vita
Skrevet

Jeg vet jo ikke hvilke interesser barna dine har. Men har en niese på fem som elsker å lære og utforske nye ting.

Har barna dine nok morsomme utendørsleker?

Fant noe som jeg vet niesen min hadde likt å holde på med i allefall, men vet jo ikke om det er noe for dine små:

http://www.riktigeleker.no/default.asp?page=42&product=123

http://www.riktigeleker.no/default.asp?page=42&product=71

Dette er noe de kan ta seg tid til å leke/utforske med.

Ellers hva med sparkesykkel eller andre utendørsleker? Eller trampoline? Det er kanskje litt dyrt, men barna elsker det :)

Takk til deg også, mange gode forslag...!

Jeg pleier å ramse opp stort sett de tingene dere har foreslått her, men jeg begynner å lure på om ungene er giddesløse, jeg.

De har sykler, sparkesykkel, trampoline, insektbokser, til og med metallsøker, en boks full av beyblade, pokemon, digimon, ja alt mulig! Ute og inneleker.

Men de er vant til at mamma er med og lager leire, baker, går tur, spiller med de osv... Da blir all slags leker og ting kjedelig.

Jeg har ikke lyst å bruke fler penger på leker som er interessante i en halv time, før de legges til side.

Problemet kommer tydelig når mamma ikke orker å være med lenger. Har jeg skjemt de bort? Så når de skal klare å finne på litt på egen hånd, er det helt umulig uten mamma?

Jeg har vært en mor som i alle år har vært der kun for barna. Og nå skal jeg være her litt for meg selv også og da ser jeg at det kanskje var litt dumt å være for engasjert?!?

Gjest Sun Vita
Skrevet

"Joda tusen takk for svar. Jeg har oppdaget foreldreforumet... Det oppdaget jeg for 8 år siden. Hehe."

Har du skifta nick, da? ;)

Jepp.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...