Gå til innhold

Kvinnekamp

Gjest nei til kvinnekamp - ja til likestillingskamp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men likestilling er det nesten ingen kvinner som er interessert i. De færreste kvinner kunne tenkt seg obligatorisk militærtjeneste.

Og det skal vel fortsatt være noe som heter mannfolkjobb (drepe edderkopper, gå ut med søpla osv) mens kvinnfolkjobb er et banneord som ikke skal eksistere...

Her skal jeg rydde opp i en merkelig misforståelse:

'Likestilling' betyr ikke at begge kjønn må iføres mao-uniformer, mekke biler, iføres høye hæler, gjøre karriere innenfor forsvar eller sykepleie. Ingen må noe som helst.

'Likestilling' betyr at begge kjønn skal ha like mulligheter til å utdanne seg til det man vil, motta lik lønn for likt arbeide, loven skal gjelde likt for begge kjønn, rettigheter og plikter i samfunnet skal ikke fordeles på basis av kjønn, osvosvosvosv.

Hva den enkeltes preferanser handler om, er selvsagt revnende likegyldig for spørsmålet om likestilling. Du kan med andre ord trygt gjøre karriere som sersjant eller hvine av edderkopper, uten at det plager oss som ser på likestilling som en selvfølge.

Gjest rett skal være rett
Skrevet

Her skal jeg rydde opp i en merkelig misforståelse:

'Likestilling' betyr ikke at begge kjønn må iføres mao-uniformer, mekke biler, iføres høye hæler, gjøre karriere innenfor forsvar eller sykepleie. Ingen må noe som helst.

'Likestilling' betyr at begge kjønn skal ha like mulligheter til å utdanne seg til det man vil, motta lik lønn for likt arbeide, loven skal gjelde likt for begge kjønn, rettigheter og plikter i samfunnet skal ikke fordeles på basis av kjønn, osvosvosvosv.

Hva den enkeltes preferanser handler om, er selvsagt revnende likegyldig for spørsmålet om likestilling. Du kan med andre ord trygt gjøre karriere som sersjant eller hvine av edderkopper, uten at det plager oss som ser på likestilling som en selvfølge.

Hvis loven er lik for alle, hva med "alle borgere skal utføre verneplikt"?

Dette er diskriminering og det tror jeg de fleste inser, men det er tabu og snakke om forandringer i den retningen.

Skrevet

....kvinner som ønsker å likestilles med menn mangler ambisjoner.....;)

;-)

Skrevet

Dette er diskriminering og det tror jeg de fleste inser, men det er tabu og snakke om forandringer i den retningen.

Prinsipielt kan jeg være enig med deg.

Men da jeg ikke støtter tvungen verneplikt for verken kvinner eller menn, er ikke dette min kampsak for å si det sånn.

Personlig kunne det ikke ramlet meg inn i halvsøvne å avtjent verneplikt.

Gjest (33)kvinne
Skrevet

Men det er da ikke tabu?? Det diskuteres hele tiden, i hvert fall blant mine venner, og i den offentlige debatten rundt forsvaret. Tror da de fleste synes at mannlig verneplikt er en anakronise. Skal ikke jenter bli innkalt til tvungen sesjon for å få opp kvinneandelen? Forsvaret har jo for mange vernepliktige i dag, og det er så mange gutter som slipper, at tvungen verneplikt for kvinner blir unødvendig. Men noen har jo foreslått å trekke mellom alle, "sorry, akkurat du må i militæret" uavhengig av kjønn.

Enig med deg at det ikke skjer noe særlig når det gjelder dette, men det snakkes da i aller høyeste grad om.

Skrevet

Men da jeg ikke støtter tvungen verneplikt for verken kvinner eller menn, er ikke dette min kampsak for å si det sånn.

Det er det som er problemet. 99 % av alle kvinner gidder ikke å tenke på dette en gang, og hadde stemt nei ved forslag om likestilling på det punktet.

Holdningen din er ganske komisk egentlig.

"Jeg er i mot at kvinner skal få lov til å være statsminister, fordi jeg skulle ønske at vi hadde president."

Skrevet

Men det er da ikke tabu?? Det diskuteres hele tiden, i hvert fall blant mine venner, og i den offentlige debatten rundt forsvaret. Tror da de fleste synes at mannlig verneplikt er en anakronise. Skal ikke jenter bli innkalt til tvungen sesjon for å få opp kvinneandelen? Forsvaret har jo for mange vernepliktige i dag, og det er så mange gutter som slipper, at tvungen verneplikt for kvinner blir unødvendig. Men noen har jo foreslått å trekke mellom alle, "sorry, akkurat du må i militæret" uavhengig av kjønn.

Enig med deg at det ikke skjer noe særlig når det gjelder dette, men det snakkes da i aller høyeste grad om.

Okei, kanskje jeg overdriver litt. Men som du sier på slutten, så BØR det trekkes mellom begge kjønn, like mange!

Det er ikke godt nok å si at det er jo så mange gutter som slipper likevel, at det blir for mange hvis jentene og skal innkalles.

Skrevet

Det er det som er problemet. 99 % av alle kvinner gidder ikke å tenke på dette en gang, og hadde stemt nei ved forslag om likestilling på det punktet.

Holdningen din er ganske komisk egentlig.

"Jeg er i mot at kvinner skal få lov til å være statsminister, fordi jeg skulle ønske at vi hadde president."

Sa jeg det? Jasså.

Skrevet

sant det! :-9 Høybråten og sånne---- :)

Ja, eller Ingunn Yssen og Unni Rustad.

*grøss*

Skrevet

'Eller insinuerer du jeg tilhører noe slikt?'

Nei.

Jeg prøver å si at begrepet 'likeverd' er hyppig brukt av folk som har behov for å legitimere grunner til at kvinner og menn ikke har samme muligheter, rettigheter og plikter. Så lenge kjønnene seeeelvsagt er 'like mye verd' er jo alt greit, lissom. Not.

Derfor mener jeg bestemt at vi bør holde fast ved 'likestilling' - et begrep som favner en konkret livsanskuelse der nevnte mulligheter, rettigheter og plikter er reelle.

Det er ikke bare kristenfundamentalistene som skaper vansker og ødelegger for de selvfølgelighetene du ramser opp. Det er når kvinner blir kvinner verst, jfr. slike som tidligere likestillingsdirektør (!) Ingunn Yssen, at problemene melder seg.

Watch out for kvinnegruppa i AP og SV også. Personlig foretrekker jeg jenter som liker å være jenter.

*Nøff-nøff-nøff*

Gjest Terakotta
Skrevet

jo, det hadde vært kult!

Skrevet

Det er ikke bare kristenfundamentalistene som skaper vansker og ødelegger for de selvfølgelighetene du ramser opp. Det er når kvinner blir kvinner verst, jfr. slike som tidligere likestillingsdirektør (!) Ingunn Yssen, at problemene melder seg.

Watch out for kvinnegruppa i AP og SV også. Personlig foretrekker jeg jenter som liker å være jenter.

*Nøff-nøff-nøff*

'Personlig foretrekker jeg jenter som liker å være jenter.'

Er 'likestilling' og 'like å være jente' uforenlige motsetninger? Er ønsket om like rettigheter og muligheter i navn for ei feminin jente? Eller hva tror du?

Skrevet

jo, det hadde vært kult!

Jeg er ikke pasifist, og ville ikke nølt med å ta liv dersom omstendighetene tilsa det. Men tvungen verneplikt? Nei takk.

Skrevet

Ja, det vil det være. Det er legemsfornærmelse.

Om det ville blitt laget en sak av det, derimot, vet jeg ikke.

Skrevet

'Personlig foretrekker jeg jenter som liker å være jenter.'

Er 'likestilling' og 'like å være jente' uforenlige motsetninger? Er ønsket om like rettigheter og muligheter i navn for ei feminin jente? Eller hva tror du?

Jeg tror ingenting. Men rent prinsippielt; det jeg reserverer meg mot er når likestillingen går mot det jentene selv vil, jfr. tidligere likestillingsdirektør Ingunn Yssens militante innstilling.

Jeg er mot å kvotere inn kvinner i stillinger og verv for å etterkomme et vedtak mer enn å skaffe kvalifiserte folk.

Jeg kunne sikkert brukt både tid og plass på dette, men emnet interesserer meg igrunnen midt i ryggen. Hvis kvinnfolka vil bli til noe, så får de finne veien skjøl, ikke klatre på politiske tøffelhelter som gir dem lovfestede fortrinn.

Du skulle forresten bare visst hva jeg mener om kvinnfolk i Forsvaret og i politiet. Men spesielt i Forsvaret. Gudbedre...

Skrevet

Jeg tror ingenting. Men rent prinsippielt; det jeg reserverer meg mot er når likestillingen går mot det jentene selv vil, jfr. tidligere likestillingsdirektør Ingunn Yssens militante innstilling.

Jeg er mot å kvotere inn kvinner i stillinger og verv for å etterkomme et vedtak mer enn å skaffe kvalifiserte folk.

Jeg kunne sikkert brukt både tid og plass på dette, men emnet interesserer meg igrunnen midt i ryggen. Hvis kvinnfolka vil bli til noe, så får de finne veien skjøl, ikke klatre på politiske tøffelhelter som gir dem lovfestede fortrinn.

Du skulle forresten bare visst hva jeg mener om kvinnfolk i Forsvaret og i politiet. Men spesielt i Forsvaret. Gudbedre...

Jammen, det har da kvinner absolutt gjort! Trosset alt som tenkes kan og 'blitt til noe', mener jeg. Hele siden de første anslag hos suffragettene, har kvinner stort sett oppnådd bedre kår og rettigheter PÅ TROSS AV, ikke takket være.

Skrevet

Jammen, det har da kvinner absolutt gjort! Trosset alt som tenkes kan og 'blitt til noe', mener jeg. Hele siden de første anslag hos suffragettene, har kvinner stort sett oppnådd bedre kår og rettigheter PÅ TROSS AV, ikke takket være.

Kunne ikke tenkt meg en bedre måte enn «på tross av», jeg. Det er ofte det som avstedkommer de beste resultatene.

Gjest ???28897
Skrevet

Ikke for å spikke flisrer, men jeg ville foretrukket LIKEVERD. Likestilling kan det allikevel aldri bli, så lenge noen skal drive det til sin ytterste konsekvens.

Skål for den lille forskjellen.

Er ikke for denne likestillinga på alle plan heller jeg. Jeg tar meg av ungene og mannen skal holde seg unna kjøkkenet..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...