Gå til innhold

snylte på trygd/ dagpenger

Anbefalte innlegg

Gjest nynne- veldig i tvil....
Skrevet

Hvor langt ville det ha måttet gå før du anga en du kjenner godt for snylteri på sosialpenger/ dagpenger/ trygd?

Har to venner som karrer til seg det de er gode for. Dette er mennesker jeg kjenner veldig godt, så det er ikke snakk om hva jeg måtte tro/ gjette meg til.

Nå er jeg drittlei av at de lever godt på offentlige midler og ikke har tenkt seg tilbake i arbeid så sant de kan unngå det. Jeg har fryktelig lyst til å ringe og angi dem, men har samtidig en kjempesperre.

Har forsøkt å snakke med dem og bedt dem ta moralsk ansvar og samtidig påpeke at selvom det virker kjekt å leve på offentlige midler er det også mye de går glipp av som f.eks faglig utbytte, omgås andre voksne mennesker og ikke bare gå hjemme og sulle etc. Men de er ikke så interessert så lenge de har penger til mat, husleie, det å kunne gå på by'n i helgen. I tillegg er de veldig fornøyd med å kunne sove lenge, være fullstendig herre over egne liv, være lenge oppe om kvelden.

Jeg skjønner det da. Flere enn dem kunne jo tenke seg å ha det sånn. Kanskje jeg egentlig er misunnelig?

Uansett, hva må til for at DU skal ringe og angi venner? Jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det. For feig kanskje? hmmmm.

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bente831365380491

8

• Dorthe

7

• tiliti

6

• nynne

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Kommer litt an på hvor gode venner de er tror jeg.

Men skal man tenke moralsk sett så burde du ringe så fort som mulig, for jo mer de snylter jo verre blir straffen. Og sjansen for at de blir oppdaget etterhvert er faktisk ikke så liten.

Så egentlig gjør du dem en tjeneste.

Skrevet

Kommer litt an på hvor gode venner de er tror jeg.

Men skal man tenke moralsk sett så burde du ringe så fort som mulig, for jo mer de snylter jo verre blir straffen. Og sjansen for at de blir oppdaget etterhvert er faktisk ikke så liten.

Så egentlig gjør du dem en tjeneste.

Du kan få sagt det :o)

Bente831365380491
Skrevet

Hvordan snylter de?

Gidder de ikke ta seg jobb og får derfor dagpenger? Eller går de sykemeldt uten at de egentlig er syke?

Tror ikke at jeg hadde angitt dem.

Skrevet

Jeg ville aldri ha angitt folk jeg kjente pga. dette. Hva skal du forresten angi dem for, begår de noen lovbrudd, eller er vil de bare ikke jobbe? Det siste er ikke noen forbrytelse.

Skrevet

Hvordan snylter de?

Gidder de ikke ta seg jobb og får derfor dagpenger? Eller går de sykemeldt uten at de egentlig er syke?

Tror ikke at jeg hadde angitt dem.

1: sykmeldt uten å være syk.

2: spekulerer i dagpenger.

Skrevet

Jeg ville aldri ha angitt folk jeg kjente pga. dette. Hva skal du forresten angi dem for, begår de noen lovbrudd, eller er vil de bare ikke jobbe? Det siste er ikke noen forbrytelse.

Det ikke å ville jobbe i seg selv er ikke et lovbrudd,men skal det offentlige betale fordi du helst vil være hjemme da? Det er vel et lovbrudd når man lyver for å få penger man ikke har krav på?

Men jeg var egentlig ikke ute etter en diskusjon, bare meningene til andre, og det ser så langt ut til at jeg ikke er alene om ikke å ville angi venner selv om det de gjør er galt.

Bente831365380491
Skrevet

1: sykmeldt uten å være syk.

2: spekulerer i dagpenger.

Kan egentlig ikke skjønne hvordan det går an å spekulere i dagpenger. Er det ikke slik at man til slutt blir nødt til å ta en jobb som man blir tilbudt, eller så mister man dagpengene?

Å spekulere i sykemeldinger, tror jeg det er mange som gjør... her som jeg er fra er det mange som er skutermeldt om vinteren. Sykemeldt fra jobben og drar på fjellet å kjører skuter.

Skrevet

Kan egentlig ikke skjønne hvordan det går an å spekulere i dagpenger. Er det ikke slik at man til slutt blir nødt til å ta en jobb som man blir tilbudt, eller så mister man dagpengene?

Å spekulere i sykemeldinger, tror jeg det er mange som gjør... her som jeg er fra er det mange som er skutermeldt om vinteren. Sykemeldt fra jobben og drar på fjellet å kjører skuter.

Dagpenger: Står tilmeldt ved vikarbyrå, takker nei til oppdrag/ tar kun oppdrag som ikke gjør så hun går over "grensen" for å få dagpenger for resterende dager av perioden. De jobbene hun til nå har fått tilbud om via a-etat kan hun ikke ta pga "vondt i ryggen eller armer eller skuldre eller nakke. Og tro meg- hun har ikke stor problemer når det gjelder kroppen sin.

Men dagpengene tar vel slutt en gang de også...

Skrevet

Jeg har aldri i mitt liv opplevd å få tilbydt noen jobb fra aetat. Ingen jeg kjenner heller.

Så i teorien kan du gå til dagpengeperioden er over, dersom du ikke har "uflaks".

Bente831365380491
Skrevet

Dagpenger: Står tilmeldt ved vikarbyrå, takker nei til oppdrag/ tar kun oppdrag som ikke gjør så hun går over "grensen" for å få dagpenger for resterende dager av perioden. De jobbene hun til nå har fått tilbud om via a-etat kan hun ikke ta pga "vondt i ryggen eller armer eller skuldre eller nakke. Og tro meg- hun har ikke stor problemer når det gjelder kroppen sin.

ok. Men tror ikke at jeg hadde angitt dem likevel. Men du kunne jo gjøre det anonymt hvis du absolutt ville....

Er det ikke dagpenger i omtrent 10 måneder eller noe sånt?? (Har aldri hatt det så jeg vet ikke).

Bente831365380491
Skrevet

Jeg har aldri i mitt liv opplevd å få tilbydt noen jobb fra aetat. Ingen jeg kjenner heller.

Så i teorien kan du gå til dagpengeperioden er over, dersom du ikke har "uflaks".

Ok. Tror man får det her (men det er en forholdsvis liten plass). Og mener at jeg har hørt noe om at hvis du sier nei til jobber så og så mange ganger så mister du dagpengene. Men skal ikke garantere at det er helt sant!

Skrevet

Hvis det er slik vennene dine ønsker å leve - hvorfor unner du dem ikke det? Jeg kjenner flere som med vilje har gått et år på sosialen fordi de har hatt bedre ting å bruke tida på enn å arbeide, eller folk som har sagt nei til (deltids)jobber og heller valgt arbeidsledighetstrygd fordi de har ansette dette som mest hensiktsmessig. Jeg har aldri vært inne på tanken om at dette på noen måte skulle være snylting eller umoralsk.

Gjest det vil ikke jeg betale for
Skrevet

Hvis det er slik vennene dine ønsker å leve - hvorfor unner du dem ikke det? Jeg kjenner flere som med vilje har gått et år på sosialen fordi de har hatt bedre ting å bruke tida på enn å arbeide, eller folk som har sagt nei til (deltids)jobber og heller valgt arbeidsledighetstrygd fordi de har ansette dette som mest hensiktsmessig. Jeg har aldri vært inne på tanken om at dette på noen måte skulle være snylting eller umoralsk.

Så du synes det er greit at dine skattepenger går til arbeidsledighetstrygd til folk som faktisk får tilbud om jobb, men som ikke gidder å ta den, fordi det passer bedre å gå hjemme å ha fri hele dagen??

Skrevet

Ok. Tror man får det her (men det er en forholdsvis liten plass). Og mener at jeg har hørt noe om at hvis du sier nei til jobber så og så mange ganger så mister du dagpengene. Men skal ikke garantere at det er helt sant!

Trenger vel bare én gang, dersom du ikke har en god grunn.

Men klart, det vil variere fra sted til sted om du får tilbud om arbeid eller ei.

Og utdannelse/hva du kan/erfaringer osv .

Skrevet

ok. Men tror ikke at jeg hadde angitt dem likevel. Men du kunne jo gjøre det anonymt hvis du absolutt ville....

Er det ikke dagpenger i omtrent 10 måneder eller noe sånt?? (Har aldri hatt det så jeg vet ikke).

Hvor lenge du får dagpenger avhenger av hvor høy arbeidsinntekt du har hatt.

Dersom du har fått utbetalt en arbeidsinntekt på minst to ganger grunnbeløpet i folketrygden (pr. 1. mai 2003 utgjør dette kr. 113 722) i kalenderåret før, eller i gjennomsnitt for de tre kalenderårene før du fremmer krav om dagpenger, får du dagpenger i en periode på maksimum 104 uker.

Dersom arbeidsinntekten har vært lavere enn to ganger grunnbeløpet, får du dagpenger i en periode på maksimum 52 uker.

Skrevet

Vil du ha helt amerikanske tilstander her eller, hvor ingen får noen ting. Det er nemlig resultatet hvis ingen gidder å jobbe.

Bente831365380491
Skrevet

Hvor lenge du får dagpenger avhenger av hvor høy arbeidsinntekt du har hatt.

Dersom du har fått utbetalt en arbeidsinntekt på minst to ganger grunnbeløpet i folketrygden (pr. 1. mai 2003 utgjør dette kr. 113 722) i kalenderåret før, eller i gjennomsnitt for de tre kalenderårene før du fremmer krav om dagpenger, får du dagpenger i en periode på maksimum 104 uker.

Dersom arbeidsinntekten har vært lavere enn to ganger grunnbeløpet, får du dagpenger i en periode på maksimum 52 uker.

Ok. Håper egentlig at jeg slipper å tenke på deg noen gang. Jeg vil nemlig ha en jobb når jeg engang blir ferdig med skolen....

Skrevet

Ok. Håper egentlig at jeg slipper å tenke på deg noen gang. Jeg vil nemlig ha en jobb når jeg engang blir ferdig med skolen....

Hihi, håper du at du skal slippe å tenke på meg? :-)

Det er kjekt å vite da, eller.. kjekt å vite hvor man skal lete.

I tilfelle man selv eller noen man kjenner får behov for det.

Gjest papegøya
Skrevet

Interessant og vanskelig dilemma. Hva med: hvor snyltete/umoralske skal de bli før du ikke gidder å ha dem som venner? Før du blir for irritert/misunnerlig/moralsk opprørt e.l.? De høres ut som noen skikkelig barnslige snyltere, disse vennene dine. Og det de driver med er ulovlig.

Skjønner godt at du er i tvil, men skjønner dårlig dem. Hvis de voksne, så burde noen melde dem.

Kanskje du kan slenge litt med leppa til noen du tror i neste omgang blir så opprørt at de ringer? Ok, det er fortsatt din skyld ( eller fortjeneste) men du kan i hvert fall (uærlig nok) bedyre ay DU ikke har sagt noe til de rette instanser.

Hvem har noe å tape? Dine kamerater? Ja!

Resten av samfunnet? Nei! Du selv? Ja, du kan miste dine venner, men også nei, du vil vite at dine skattepenger går til folk som behøver det og ikke snyltere.

Men en meget vanskelig sak (mener det!). Jeg vet ikke hva jeg ville ha gjort, men jeg håper du melder dem, og at alle andre i samme situasjon gjør det samme. Og at jeg selv aldri kommer i den situasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...