Gå til innhold

snylte på trygd/ dagpenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Til det siste er bare å si at du fullstendig overdriver oljens betydning for staten Norge inntekter."

Dette må du underbygge. Mht. verdiskapning bortsett fra olje er Norge for et u-land å regne. Velferdsstaten flyter på olja i Nordsjøen.

Oljeintektene står for (kun) ca.20% av hva staten bruker. Det meste av dette ville uansett kommet via andre kanaler i det fagekspertise, utdanning og statlig kapitalsatsing ville skjedd på andre lønnsomme industriområder alt på 70-tallet, slik det gjorde i oljeløse land som Sverige, Danmark og Finland.

Selv om oljen tok slutt i morgen ville Norge være for et rikt samfunn å regne sett i forhold til de aller fleste andre land.

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bente831365380491

8

• Dorthe

7

• tiliti

6

• nynne

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hva er grunnen til at vi har de velferdsordningene vi har? 1) Vi har råd (olje), 2) vi har en progressiv fordelingspolitikk.

At så mange mennesker i dette landet blir så arbeidssky at de ikke engang gidder å pumpe opp olja vil selvsagt ikke skje. Hvis man betrakter denne tråden ser det tvert imot ut som arbeidsmoralen (og i alle fall forargelsen) står i taket.

I et slikt klima er det ikke rart noen av oss ser sitt snitt til å bruke tida på mer høyverdige ting enn lønnsarbeid.

Jeg synes igrunnen at jeg kunne fått pengene dine jeg og så hadde kanskje jeg hatt penger til mat til ungene mine hver dag.

Skrevet

Oljeintektene står for (kun) ca.20% av hva staten bruker. Det meste av dette ville uansett kommet via andre kanaler i det fagekspertise, utdanning og statlig kapitalsatsing ville skjedd på andre lønnsomme industriområder alt på 70-tallet, slik det gjorde i oljeløse land som Sverige, Danmark og Finland.

Selv om oljen tok slutt i morgen ville Norge være for et rikt samfunn å regne sett i forhold til de aller fleste andre land.

Spekulativ påstand. Norsk økonomi er betinga av olje; det er bred enighet om det blant øknomoer og politikere og det vekker stor bekymring at denne kilden til rikdom ikke er fornybar: alt dette er kjent. Norge var et av de fattigste landene i Europa før olja ble oppdaga, og det er slett ikke sikkert norsk økonomi ville utvikla seg på samme måte som i resten av skandinavia.

I motsetning til landene du nevner har Norge forblitt en råvareleverandør, og det som anses som prototypen på "skikkelig" arbeid er industri eller landbruk. Det forventes med andre ord at man skal bli skitten på nevene i dette landet, til tross for at landbruk og industri i Norge omtrent ikke har noe å bidra med mht. verdiskapning (men nettopp oljeinntektene har gjort at vi har kunnet opprettholde disse ulønnsomme industriene vha. subsidier) - og dette illustrerer også hvordan arbeid i seg selv, uavhengig av verdiskapningen det står for, anses som en dyd i den norske kulturen.

Skrevet

Kan du forklare hvorfor du synes dette er greit? Jeg forstår det ikke helt.

Det minner meg om dårlige venner som lar andre betale pilsen for seg...

Fordi det er så få som vil benytte systemet på denne måten at det ikke ville bli noe problem. De fleste har høy arbeidsmoral, da har "vi" råd de som ikke har det også.

Skal vi f.eks. tvinge bøndene til å skifte jobb fordi de ikke bedriver verdiskapning?

Skrevet

Jeg synes igrunnen at jeg kunne fått pengene dine jeg og så hadde kanskje jeg hatt penger til mat til ungene mine hver dag.

Hvis du ikke har råd til mat til ungene dine er du selvsagt hjertelig velkommen til å få av pengene jeg betaler inn over skatteseddelen - og for meg er det likegyldig om dette er fordi du ikke kan eller fordi du ikke vil jobbe.

Skrevet

Spekulativ påstand. Norsk økonomi er betinga av olje; det er bred enighet om det blant øknomoer og politikere og det vekker stor bekymring at denne kilden til rikdom ikke er fornybar: alt dette er kjent. Norge var et av de fattigste landene i Europa før olja ble oppdaga, og det er slett ikke sikkert norsk økonomi ville utvikla seg på samme måte som i resten av skandinavia.

I motsetning til landene du nevner har Norge forblitt en råvareleverandør, og det som anses som prototypen på "skikkelig" arbeid er industri eller landbruk. Det forventes med andre ord at man skal bli skitten på nevene i dette landet, til tross for at landbruk og industri i Norge omtrent ikke har noe å bidra med mht. verdiskapning (men nettopp oljeinntektene har gjort at vi har kunnet opprettholde disse ulønnsomme industriene vha. subsidier) - og dette illustrerer også hvordan arbeid i seg selv, uavhengig av verdiskapningen det står for, anses som en dyd i den norske kulturen.

Her var det endel surr og faktiske feil.

Norge var IKKE et av Europas fattigste land i 1970 når oljeutvinningen startet for alvor. Oppbyggingen etter krigen hadde gått jevnt og trutt fremover og vi var ett av de rikeste i Europa på det tidspunkt.

På endel områder var velferdsorningene bedre på 70-tallet, enn i dag (uten at det har så mye med saken å gjøre).

Det du skriver om at vi er en råvareleverandør er det samme som jeg sier. Vi valgte å bruke milliardene vi lånte den gang på å utvinne olje, mens våre naboer brukte sine lånte milliarder på annen virksomhet.

Det du kaller "annen industri" som angivelig er uten betyding for norsk økonomi står for 80% av inntekten og viser til fulle at du umulig kan vite hva du snakker om. For eksempel er fisk en nesten like stor og verdifull eksport og inntektskilde for Norge som olje.

Skrevet

Hvis du ikke har råd til mat til ungene dine er du selvsagt hjertelig velkommen til å få av pengene jeg betaler inn over skatteseddelen - og for meg er det likegyldig om dette er fordi du ikke kan eller fordi du ikke vil jobbe.

Nå synes jeg det hadde vært mye bedre å jobbe og tjent pengene mine sjøl enn å leve på en liten trygd. Og en av grunnene til at trygdene er små at mange snyter staten for penger. Og fordi mange snyter er det vanskelig å få de tingene man trenger fordi trygdekontoret alltid er mistenksomme og sliter folk ut slik at mange ikke orker å stå på for å få det aller nødvendigste.

Skrevet

Her var det endel surr og faktiske feil.

Norge var IKKE et av Europas fattigste land i 1970 når oljeutvinningen startet for alvor. Oppbyggingen etter krigen hadde gått jevnt og trutt fremover og vi var ett av de rikeste i Europa på det tidspunkt.

På endel områder var velferdsorningene bedre på 70-tallet, enn i dag (uten at det har så mye med saken å gjøre).

Det du skriver om at vi er en råvareleverandør er det samme som jeg sier. Vi valgte å bruke milliardene vi lånte den gang på å utvinne olje, mens våre naboer brukte sine lånte milliarder på annen virksomhet.

Det du kaller "annen industri" som angivelig er uten betyding for norsk økonomi står for 80% av inntekten og viser til fulle at du umulig kan vite hva du snakker om. For eksempel er fisk en nesten like stor og verdifull eksport og inntektskilde for Norge som olje.

Jeg har aldri brukt uttrykket "annen industri". Jeg snakker om industriarbeid (stålverk etc.) og jorbruk som eksempler på industrier som det ser ut til å knyttes store symbolske verdier til i Norge, men som reelt sett omtrent ikke bidrar til verdiskapning. Er dette også en form for snylting etter din mening? Skal vi tvinge bøndene over i annet, mer verdiskapende arbeid? Hva er egentlig forskjellen på en bonde og en som bruker sosialstønaden på å lage en kortfilm?

Gjest uten signatur
Skrevet

Ingen får trygd uten diagnose. Vet du diagnosen? En kan være uegnet for arbeidslivet selv om en fungerer tilsynelatende normalt i hverdagen. Når en har det helt rævva holder en seg inne så ingen ser en!

Gjest uten signatur
Skrevet

1: sykmeldt uten å være syk.

2: spekulerer i dagpenger.

UTEN å være syk! Det kan vel ikke du vite! Kanskje det er psykisk. Mange vil ikke si det.

Legen har i så fall halve skylda. En lege skal gjennomskue slikt, og det gjør de også ofte.

Skrevet

Hihi, håper du at du skal slippe å tenke på meg? :-)

Det er kjekt å vite da, eller.. kjekt å vite hvor man skal lete.

I tilfelle man selv eller noen man kjenner får behov for det.

"g" ligger svært nær "t" på tastaturet.

Bente831365380491
Skrevet

Ingen får trygd uten diagnose. Vet du diagnosen? En kan være uegnet for arbeidslivet selv om en fungerer tilsynelatende normalt i hverdagen. Når en har det helt rævva holder en seg inne så ingen ser en!

Det er mange ting man kan bli sykemeldt for som ingen kan se. Verken lege eller noen andre.

Det er jo bare å si at du har så fryktelig vondt i ryggen. Det er klart legen undersøker deg, men han kan jo ikke si at "nei, du har ikke vondt i ryggen". Og på den måten kan man få sykepenger, selv om man egentlig ikke er syk.

Gjest det lurer jeg på!
Skrevet

Tror jeg skulle vært mer enn 110 % sikker på at jeg hadde rett og at jeg hadde et saftig hevnmotiv for å si fra om det jeg selv ville kalt snylting.

Underforbruk av økonomiske trygde/støtteordninger er faktisk et større problem.

Hva mener du med underforbruk?? At det brukes for litt penger til syke og arbeidsledige??

Bente831365380491
Skrevet

Jeg forstår dilemmaet. Jeg har ei venninne som jobber free-lance (ny rettskrivning: frilans?). Hun melder seg arbeidsledig når hun har lyst på ferie, fullstendig skruppelløst. Det er visstnok vanlig i hennes bransje (filmbransjen).

Det gjør fiskere og. Eller, de blir oppsagt slik at de skal få arbeidsledighetstrygd mens de er på land. Men det er likevel 1 måneds "karantene" (hvis du skjønner) før de kan få det!

Gjest er da ikke helt dum heller
Skrevet

Han mener kort og godt at flittige arbeidsomme mennesker har en selvskreven plikt til å brødfø antisosiale, late og arbeidsskye mennesker.

Dessverre er det riktig det er slik systemet virker.

Dessverre er det alltid noen som er sånn. :(

Og hvis jeg skulle utnyttet trygdesystemet, så ville jeg hvertfall ikke fortalt det til noen. Ikke engang til fremmede!! (ikke at jeg gjør det da)

Bente831365380491
Skrevet

Hva er grunnen til at vi har de velferdsordningene vi har? 1) Vi har råd (olje), 2) vi har en progressiv fordelingspolitikk.

At så mange mennesker i dette landet blir så arbeidssky at de ikke engang gidder å pumpe opp olja vil selvsagt ikke skje. Hvis man betrakter denne tråden ser det tvert imot ut som arbeidsmoralen (og i alle fall forargelsen) står i taket.

I et slikt klima er det ikke rart noen av oss ser sitt snitt til å bruke tida på mer høyverdige ting enn lønnsarbeid.

Men hva når det blir slutt på olja??? Hva da???

Du har jo et ganske forskrudd syn på trygdesystemet!

Gjest ikke hvis ......
Skrevet

Norge er så tjoka fullt av svindlere, trygde og sosialhjelpmisbrukere at det uansett vil bli som en dråpe i havet om du angir disse vennene.

ikke hvis alle oppga de de visste at snyltet

Gjest Terakotta
Skrevet

Jeg hadde uansett aldri vært misunnelig på noen som må klare seg på trygd. man blir ikke akkurat millionær. Mulig du ikke skal bry deg.

Skrevet

Kanskje du ikke vet hele historien?

Jeg går også på trygd, men selv ikke min beste venninne vet hele min historie og hva som feiler meg, så for andre kan det godt hende at det virker som om jeg ikke vil jobbe.

Ikke alt som vises vet du...

Tiltredes

Skrevet

Hva mener du med underforbruk?? At det brukes for litt penger til syke og arbeidsledige??

Jeg mener at mange av de som virkelig hadde trengt å benytte seg av økonomiske støtteordninger gjør det ikke. Grunnen kan være at de ikke vet om at de har rettigheter, de ser det som en skam og belastning å søke etc.

Jeg mener den fattigdommen som er et resultat av dette er et større velferdsproblem enn at det er noen som får penger uten å ha rett til det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...