Gå til innhold

Kinkig og farlig situasjon! Hvordan griper jeg inn?

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

Søstern er 13 år. Hun har en venninne som er (var) en del kilo overvektig (mia), og ei annen som er syltynn(trine). Søstra mi fortalte noe om mia da hun var hos meg i påsken, og så sier jeg (dumme meg) "det er hun runde ikke sant?" for klarer ikke helt å holde styr på jentene. da forteller søstra mi at mia nå er har blitt tynn. Ved juletider var hun ganske drøy.

Jeg spør om hun kaster opp, men søstern nekter. Jeg maser om hvordan hun kan ha rast ned så mye på så kort tid. Spist sundt sier hun, men det er ikke mulig. Til slutt sier søstern at mia har drevet å kastet opp maten, og fortalt dette til trine - ikke søstra mi. Og Søstern har lovt til Trine å ikke fortelle det til noen. Søstern ville ikke si dette til meg fordi hun trodde jeg ville sladre til mamma, som jeg gjorde da de oppga mobilnummer på chat til voksne menn, og mamma ringte foreldra til mia.

Men jeg har sverget om å ikke si noe, men kan ikke vite dette uten å gjøre noe!?! jeg har sagt til søstern at dette er veldig alvorlig og livsfarlig, og at trine og søstern må prate med henne og evt. søke hjelp hos helsesøstern. men det går ikke sier søstern for søstern vet liksom ikke dette.

Får trine vite at søstern har fortalt meg dette blir vennskapet deres slutt, og mia vil ikke stole på trine mer.. Typisk fjortiss-suppe.

men jeg føler at jeg må gjøre noe før det er forsent. Søstern sier hun har gitt seg med å kaste opp nå, men tar ikke det for god fisk.

jeg vil helst ikke si dette til mamma, tilfelle det skulle komme søstern for øre - og da mister jeg tilliten der og den er viktig for oss begge.

Hva gjør jeg da? Hva hadde dere gjort?

Fortsetter under...

Kan du ikke ringe helsesøster / skolelege og fortelle problemet. At du har fått vite noe du ikke kan ta opp "naturlig vei" (snakke med foreldrene til piken med spiseforstyrrelse) fordi du har lovt å ikke gjøre det. Du behøver ikke oppgi navnet ditt en gang, bare si at mia i klasse 7b har en spiseforstyrrelse og trenger oppfølging.

Gjest Pricilla

Kan du ikke ringe helsesøster / skolelege og fortelle problemet. At du har fått vite noe du ikke kan ta opp "naturlig vei" (snakke med foreldrene til piken med spiseforstyrrelse) fordi du har lovt å ikke gjøre det. Du behøver ikke oppgi navnet ditt en gang, bare si at mia i klasse 7b har en spiseforstyrrelse og trenger oppfølging.

Synes det blir for dumt også. Det kommer til å skape masse spekulasjoner mellom jentene også. Dessuten er det min gamle skole de går på som er en liten skole, hvor ejg kjenner de fleste lærerne også. men vil ikke tråkke i salaten her.

Synes det blir for dumt også. Det kommer til å skape masse spekulasjoner mellom jentene også. Dessuten er det min gamle skole de går på som er en liten skole, hvor ejg kjenner de fleste lærerne også. men vil ikke tråkke i salaten her.

Helsesøster har taushetsplikt. Hvis endringene er så påfallende som det virker, kan hun jo ha forstått at noe er galt gjennom mange andre kanaler enn deg.

Gjest bare et råd

Går det ikke an å spørre helsesøster om ikke hun kunne ta det opp i klassen, og fortelle hvor farlig det er?? Og vise bilder av hvordan f.eks. tennene kan bli hvis man kaster opp ofte, og si at hvis det er noen som trenger å prate, så kan de komme til henne?? Eller noe i den dur? Du trenger jo kanskje ikke fortelle hvem du sikter til...

• 4 måneder senere...

Annonse

Kjære Pricilla

Det er merkelig at jeg har lest det samme innlegget, ord for ord, helt identiskt!

FOR FLERE UKER SIDEN !!!!

Beklager at jeg har så god hukommelse ;)

Men jeg tror nok ikke at du har det samme problemet, på nytt. Men mer at du kjeder deg og sender ut tulle innlegg.

Hilsen fra en trofast DOL bruker.

Vanligvis gidder jeg ikke å skrive noe men hopper over sånne innlegg. Men i dag så hadde jeg lyst ;)

Gjest hva tenker du på

Kjære Pricilla

Det er merkelig at jeg har lest det samme innlegget, ord for ord, helt identiskt!

Men jeg tror nok ikke at du har det samme problemet, på nytt. Men mer at du kjeder deg og sender ut tulle innlegg.

Vanligvis gidder jeg ikke å skrive noe men hopper over sånne innlegg. Men i dag så hadde jeg lyst ;)

Men innlegget er da heller ikke nytt?

Kjære Pricilla

*kremt*

Har du sett datoen denne tråden ble startet?

Kjære Pricilla

Det ser ut som om du skylder Pricilla en real unskyldning!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...