Gjest hoppa og fisken og diamanten osv.. Skrevet 30. april 2004 Skrevet 30. april 2004 Jeg går nå på yoga for gravide, og jeg må innrømme at jeg har begynt å lure på hva poenget er.. Jeg hadde en forventning om at vi skulle lære f.eks. pusting og praktiske øvelser i forbindelse med fødsel, men det er mulig det kommer senere.. Men det er jo bare masse ubehagelige posisjoner, og ingen forklarer meg relevansen av dette i svangerskapet. Ser poenget med øvelsen "Hoppa" der man skal trekke sammen musklene i bekkenbunnen, men ærlig talt, det trenger jeg ikke noe kurs for å lære meg.... Blir bare irritert under disse timene, det virker på meg alldeles meningsløst. Mest fordi stillingene vi inntar er så ubehagelige. Jeg synes hvertfall de er det... Og avslapningen blir bare tull så lenge jeg går sykmeldt og ikke akkurat har en stressende hverdag. Er det noen som kan opplyse meg her så jeg kanskje får litt utbytte av dette kurset? 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 30. april 2004 Skrevet 30. april 2004 Jeg er ikke gravid, men jeg har praktiske yoga i mange år. Jeg syntes at hele poenget med gravid-yoga er litt merkelig, jeg. De lærer ikke bort noen mystiske "hemmeligheter" som gjør at fødselsen vil være smertefri eller spesielt harmonisk. Yoga er derimot en fantastisk måte å bli kjent med sin egen kropp på. Øvelser som er vonde og ubehagelige i begynnelsen (og dèt innrømmer jeg at de er) blir bedre etterhvert - og etter en stund er de faktisk bare deilige! Og så blir man litt hekta på den varme, myke følelsen i kroppen etter at man har jobbet med stillingene. Jeg har hatt noen av mine lykkeligste stunder med yoga - hvor pusteøvelser og fysisk strekk får meg til å bli nesten euforisk, Men å tro at du skal få en åpenbaring i løpet av et åtte-gangers kurs i gravidyoga er nok å sikte litt høyt. Men mange fortsetter med yoga etter de har født, fordi de blir så fasinert. Avspenning handler ikke bare om å slappe av, det er også en form for meditasjon som gjør det mulig for deg å bli kjent med din egen utålmodighet, pusten din og bli ett med kroppen. Det er ikke uvanlig å bli utålmodig eller å føle klaustrofobi eller intens kjedsomhet i en overgansfase når man er ny med yoga. Denne aggresjonen kan du lære mye av ;-) Men det kan jo også hende at dette slett ikke er noe for deg. Ikke alle gravide MÅ gå på yoga, selv om det er veldig i tiden nå. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.