Gå til innhold

Misbruk av jente fra et annet land...eller...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er din mening?

En mann fra Norge inviterer en jente fra et annet land til seg, og gir henne alle forhåpninger og et lykkelig liv her. Hun kommer til han, men siden hun kommer fra et annet land med visumplikt har hun kun en måneds opphold i Norge. Mannen fra Norge sier at de skal gifte seg, og alle papirer blir ordnet. Hun må få legalisert sine papirer, noe som koster henne 4000 kr. Mannen fra Norge ordner resten og sier at nå må de vente en uke på å få gifte seg.

Etter en uke begynner hennes slekt i Norge å bli bekymret siden papirene fortsatt ikke er funnet ok hos byfogden, ifølge denne mannen fra Norge. Visumet hennes går snart ut, og hun må bli gift på noen dager for å få bli i landet sammen med den mannen hun ønsker å etablere en familie med.

Nok en dag går, og han sier at det er UDI som har rotet med papirene. Nå begynner hennes familie i Norge å selv undersøke, og finner raskt ut at papirene aldri har vært hos UDI. De har heller aldri vært hos byfogden, og en ''snill' person fra folkeregisteret kan informere om at denne mannen hun har truffet faktisk ER gift! Selv påstår han hardnakket at han er skilt, og at det må være noe galt i systemet, men alle løgnene hans har forlengst avslørt han.

Jenten fra utlandet må reise ut av landet. Visumet går ut, og skammen over at alle på hennes sted vil få vite at hun ikke er blitt gift, og har vært sammen med en mann, gjør det umulig for henne å reise hjem. Hun får hjelp fra sine slektninger i Norge og reiser til et annet land enn sitt hjemland. Hun er sønderknust og vet ikke hvordan hun skal overleve.

Mannen i Norge sitter hjemme og vet at han er avslørt, men påstår fortsatt at han ikke har gjort noe galt. Han skylder på alle andre enn seg selv. Denne mannen har misbrukt en uskyldig jente, påført andre personer i Norge utgifter med sine løgner og ødelagt denne jentens fremtid. Hun har problemer med å få nytt visum, selv til et annet land, og hjemme kan hun ikke være.

Hvilken straff kan denne mannen få, og vil politiet ta en slik sak alvorlig? Noen som vet?

Skrevet

Du skriver: "Hvilken straff kan denne mannen få, og vil politiet ta en slik sak alvorlig? Noen som vet?"

Jeg tviler på at de gjør noe som helst, dessverre. Det er *mulig* at han kan anmeldes for bedrageri (ettersom han har fått henne hit under "false pretenses"), men jeg er usikker på om saken ville bli henlagt.

Dessverre tror jeg heller ikke det nytter for henne å søke "opphold på humanitært grunnlag" (eller noe lignende).

Tragisk. Jeg håper det (på en eller annen måte) ordner seg for henne.

Med vennlig hilsen

Gjest bebba
Skrevet

Desverre tror jeg at det er vanskelig å bevise at han har gjort noe ulovlig. Umoralsk har han vært og drittsekk er han som burde ha en lapp på seg med advarsel for andre resten av sitt liv. Hun var naiv og trodde på ham og hun er ikke den første som har falt for slike slabbedasker. Får bare håpe det beste for henne.

Skrevet

Desverre tror jeg at det er vanskelig å bevise at han har gjort noe ulovlig. Umoralsk har han vært og drittsekk er han som burde ha en lapp på seg med advarsel for andre resten av sitt liv. Hun var naiv og trodde på ham og hun er ikke den første som har falt for slike slabbedasker. Får bare håpe det beste for henne.

Det burde vært et register for sånne menn slik at kvinner fra andre land kunne blitt advart. Det er et paradoks at myndighetene ikke har lov å si om en person er gift/skilt eller separert hvis du spør dem. Det burde faktisk vært slik at myndighetene uoppfordret kunne gitt slik informasjon til de jentene som er på vei til en slik mann.

Skrevet

Det burde vært et register for sånne menn slik at kvinner fra andre land kunne blitt advart. Det er et paradoks at myndighetene ikke har lov å si om en person er gift/skilt eller separert hvis du spør dem. Det burde faktisk vært slik at myndighetene uoppfordret kunne gitt slik informasjon til de jentene som er på vei til en slik mann.

De har faktisk laget et register nå, men over voldelige menn.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det fungerer, og om kvinnene blir advart idet de søker om visum.

Med vennlig hilsen

Skrevet

De har faktisk laget et register nå, men over voldelige menn.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det fungerer, og om kvinnene blir advart idet de søker om visum.

Med vennlig hilsen

Dette var i utgangspunktet et besøksvisum som var gitt (kun en måned).

Norske ambassader skjekker hverken sivilstatus eller rulleblad til de norske referanser. Man går ut fra at det dreier seg om besøk og ikke giftemål.

Oppgir man i visumsøknaden at man har til hensikt å gifte seg, får man som regel avslag på besøksvisum. Man har jo ikke til hensikt å returnere til hjemlandet.

Derimot blir man henvist til å søke oppholdstillatelse for 6 måender (populært kalt forlovertillatelse). Dette tar UDI seg av og ventetiden er normalt 6-8 måneder. I løpet av de 6 månedene må man gifte seg, eller man kan returnere tilbake.

Ellers er det klart at denne mannen har oppført seg umoralsk. Men kvinnen var da også i overkant naiv. Dersom hun hadde familie/venner i Norge, er det underlig at hun ikke bodde hos disse (anstand). Dermed ville det ikke være problemer med retur til hjemlandet.

Hvorfor skulle hun nå ha problemer med å få visum? Tvert i mot. Har man først fått ett visum og deretter forlatt Norge før visumet går ut, har man vist så kalt hjemreisevilje og dette borger for lettere å få innvilget visum til alle Shengen-land.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...