Gå til innhold

Til Anna-Pia


Maya

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har en liten gutt som er født 11 uker for tidlig. Han er nå fire og en halv måned og får morsmelkerstatning. Jeg lurer på når jeg kan begynne å gi ham grøt. Jeg har ikke tenkt å begynne med det enda, men han spiser jo mer og mer, så en gang må jeg vel begynne. Han spiser nå ca 120 ml til hvert måltid, selvfølgelig noen ganger mindre og sjelden mer.

Når er det vanlig å begynne å gi så fortidlig fødte grøt?

Hilsen Maya

http://www.marcus2000.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Maya,

Når det gjelder å begynne med grøt til barn som er født prematurt er det vanlig å bruke korrigert alder. Dvs. at hvis barnet er født 2 måneder for tidlig kan barnet fullammes i 6-8 måneder hvis barnet går fint opp i vekt og ernæringsstatus er tilfredstillende. Mange premature barn trenger mer energi enn hva morsmelken/morsmelkerstatningen kan tilby før 8 måneders korrigert alder. Minkende jernlager er en av grunnene til at grøt (og da helst jernberiket) blir introdusert ved 6 måneders alder hos et fullgånget barn. Et prematurt barn får jerntilskudd fra 6 ukers alder, slik at jernbehovet blir dekket. Det er viktig å se individuelt på hvert enkelt barn og start av grøt kan og bør noen gang skje tidligere. Det er også et poeng å fange opp barnets sosiale utvikling og interesse for å begyne å spise med skje. Helsesøster vil kunne veilede deg hvis du er usikker.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...