Gå til innhold

fillern.....

Anbefalte innlegg

Gjest litchi

Har akkurat mottatt oversikt over hvilke dokumenter vi må samle inn før søknaden går til Kina, og der står det at vi må ha bekreftelse fra arbeidgiver. Fillern !

Jeg kan bare ikke be arbeidsgiver om en slik bekreftelse akkurat nå. Det er oppsigelser på gang. Jeg er ikke i faresonen i utgangspunktet, men haver sikkert godt innenfor den (faresonen altså) dersom de får vite at jeg har tenkt meg ut i permisjon om 10 - 12 måneder.

Fillern ! Hva gjør vi nå ? Vi er "heldigvis" ikke godkjent ennå - nå håper jeg plutselig at det tar et par måneder til, i alle fall....

Er det vanlig å få slik bekreftelse fra arbeidsgiver, altså ? Da er det jo umulig å holde dette hemmelig, da ?

Kanskje det er mulig å få en slik attest direkte fra personal uten at nærmeste ledere blir informert ?

Hva er forresten "notarialbekreftelse", og hvordan skaffer vi det ?

Vi har fått både norske og engelske maler for helseattest osv. Vi skal vel benytte de engelske ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/145792-fillern/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg ba om en arbeidsbekreftelse uten at jeg trengte å oppgi grunn. Jeg pratet med min kontaktperson på lønningskontoret. Der fikk jeg bekreftet både lønn og at jeg var ansatt i firmaet. Hvis du skal si hvorfor, så ta en liten hvit en om lån eller lignende.

Vi fikk notarialbekreftet papirene hos Notarius Publicus. Her jeg bor er det på tinghuset.

Papirene vi ga fra oss var alle på norsk. InorAdopt står for oversettingen.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/145792-fillern/#findComment-922854
Del på andre sider

hei litchi,

først må jeg bare spørre; Hvorfor har dere fått dokumentene hvis dere ikke er godkjent ennå?! Det er vel ikke vanlig praksis - I alle fall ikke i VB.

Attest fra arbeidsgiver er obligatorisk. Jeg ville ikke ha gått utenom leder, men jeg skjønner godt dilemmaet ditt. Selv om det er snakk om nedbemanning, så skal ikke svangerskap/adopsjon telle negativt. Er du organisert. Hvis ja; ta en snakk med de tillitsvalgte. De skal i alle fall være en aktiv part for arbeidstakerne i en nedbemanningssituasjon.

Ellers så er det jo lurt å avvente til SBF-godkjenningen foreligger - og attesten fra din arbeidsgiver kan jo være det aller siste dere ordner .... så kanskje nedbemanningsprosessen er over til da.

Notarius Publicus er de som notarialbekrefter underskrifter. Vanligvis er det sorenskriveren i kommunen, så snakk med dem først. Husk at du/dere må skrive under i NPs nærvær, for det er underskriftele denne skal bekrefte tilhører dere.

Ja, det er de engelske helseattestskjemaene du skal bruke. De norske er bare en oversettelse i tilfelle legen ikke forstår engelsk så godt *ler*

Hvilken region tilhører dere?! Og hvor lenge siden er det dere sendte inn søknaden dit?!

Vi fikk akkurat godkjenningen vår - så nå kjenner jeg at hodet mitt for det aller meste dreier seg om dokumentene. Var hos legen i dag - alt vel. Mannen skal ikke før 18/5 ... så vi regner med å ha alt klart til da.

Lykke til!!

fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/145792-fillern/#findComment-922871
Del på andre sider

Gjest litchi

hei litchi,

først må jeg bare spørre; Hvorfor har dere fått dokumentene hvis dere ikke er godkjent ennå?! Det er vel ikke vanlig praksis - I alle fall ikke i VB.

Attest fra arbeidsgiver er obligatorisk. Jeg ville ikke ha gått utenom leder, men jeg skjønner godt dilemmaet ditt. Selv om det er snakk om nedbemanning, så skal ikke svangerskap/adopsjon telle negativt. Er du organisert. Hvis ja; ta en snakk med de tillitsvalgte. De skal i alle fall være en aktiv part for arbeidstakerne i en nedbemanningssituasjon.

Ellers så er det jo lurt å avvente til SBF-godkjenningen foreligger - og attesten fra din arbeidsgiver kan jo være det aller siste dere ordner .... så kanskje nedbemanningsprosessen er over til da.

Notarius Publicus er de som notarialbekrefter underskrifter. Vanligvis er det sorenskriveren i kommunen, så snakk med dem først. Husk at du/dere må skrive under i NPs nærvær, for det er underskriftele denne skal bekrefte tilhører dere.

Ja, det er de engelske helseattestskjemaene du skal bruke. De norske er bare en oversettelse i tilfelle legen ikke forstår engelsk så godt *ler*

Hvilken region tilhører dere?! Og hvor lenge siden er det dere sendte inn søknaden dit?!

Vi fikk akkurat godkjenningen vår - så nå kjenner jeg at hodet mitt for det aller meste dreier seg om dokumentene. Var hos legen i dag - alt vel. Mannen skal ikke før 18/5 ... så vi regner med å ha alt klart til da.

Lykke til!!

fra

Heisann !

Vi fikk beskjed av VB om å kontakte dem et par uker før vi trodde vi kom til å få godkjenning, så skulle de sende dokumentene. Vi ble registrert i SBF Øst 2. mars, så det er sikkert mer enn to uker igjen til vi får beskjed, men jeg fikk nå papirene likevel.

Synes det er underlig at vi ikke kan få papirene før, for så vidt. Vi skjønner jo at det ikke er spesielt smart å hente inne dokumenter før godkjenningen foreligger, men det er greit å kunne forberede seg litt likevel. Ikke minst når det gjelder dette med helseopplydninger. Det var meg som skrev om leververdier tidligere - gidder ikke være anonym vedr. det lenger, og dersom jeg hadde måttet til ny UL osv, så måtte det planlegges litt mer. Men nå når jeg ser på attesten, og vet hva slags forhold jeg har til legen min, så er jeg ikke bekymret for det lenger. Han har kjent meg i årevis, og vet jeg er helt frisk.

Vet ikke hva jeg gjør med arbeidsgiver. Venter i alle fall lengst mulig før jeg ber om attest fra dem, og tror nok jeg kommer til å gå rett på personal. Det er vel de som må skrive attesten likevel.

Men jeg er organisert, så det var lurt å ta kontakt med dem først. Takk for godt råd - husker ikke om det var du som kom med det :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/145792-fillern/#findComment-922960
Del på andre sider

Gjest hilsen en adoptant

Heisann !

Vi fikk beskjed av VB om å kontakte dem et par uker før vi trodde vi kom til å få godkjenning, så skulle de sende dokumentene. Vi ble registrert i SBF Øst 2. mars, så det er sikkert mer enn to uker igjen til vi får beskjed, men jeg fikk nå papirene likevel.

Synes det er underlig at vi ikke kan få papirene før, for så vidt. Vi skjønner jo at det ikke er spesielt smart å hente inne dokumenter før godkjenningen foreligger, men det er greit å kunne forberede seg litt likevel. Ikke minst når det gjelder dette med helseopplydninger. Det var meg som skrev om leververdier tidligere - gidder ikke være anonym vedr. det lenger, og dersom jeg hadde måttet til ny UL osv, så måtte det planlegges litt mer. Men nå når jeg ser på attesten, og vet hva slags forhold jeg har til legen min, så er jeg ikke bekymret for det lenger. Han har kjent meg i årevis, og vet jeg er helt frisk.

Vet ikke hva jeg gjør med arbeidsgiver. Venter i alle fall lengst mulig før jeg ber om attest fra dem, og tror nok jeg kommer til å gå rett på personal. Det er vel de som må skrive attesten likevel.

Men jeg er organisert, så det var lurt å ta kontakt med dem først. Takk for godt råd - husker ikke om det var du som kom med det :)

Kjære deg, du trenger overhodet ikke informere din arbeidsgiver om hvorfor du trenger en attest. Bare si at det gjelder lån, hvis han spør. Selv fikk jeg det fra personalkontoret, og ingen der spurte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/145792-fillern/#findComment-923007
Del på andre sider

Annonse

skorpionfisken

Kjære deg, du trenger overhodet ikke informere din arbeidsgiver om hvorfor du trenger en attest. Bare si at det gjelder lån, hvis han spør. Selv fikk jeg det fra personalkontoret, og ingen der spurte.

Jammen, er det greit at attesten er på norsk da? Det er noen år siden vi adopterte, og da skaffet vi alle attestene til Kina på engelsk, fikk beskjed om at de helst ville det (var kanskje ikke et krav?). Kanskje det er endret nå, og at det er like greit med norsk attest?

Litt pussig å be arbeidsgiver om en attest på engelsk, til et lån liksom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/145792-fillern/#findComment-923494
Del på andre sider

Jammen, er det greit at attesten er på norsk da? Det er noen år siden vi adopterte, og da skaffet vi alle attestene til Kina på engelsk, fikk beskjed om at de helst ville det (var kanskje ikke et krav?). Kanskje det er endret nå, og at det er like greit med norsk attest?

Er på _veldig_ uttrygg grunn her, men jeg vil jo tro at en norsk attest som er oversatt av et offentlig godkjent oversettingsbyrå vil være jambyrdig med en engelsk attest?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/145792-fillern/#findComment-923511
Del på andre sider

Første gang vi adopterte fra Kina så måtte alt være på engelsk. Andre gangen kunne alt være på norsk.

Hvis jeg har forstått det riktig så har BLAS, som oversetter i Kina, oversettere som kan norsk!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/145792-fillern/#findComment-923539
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...