Gjest lmnop Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Datteren vår har 2 bamser, hvorav en leker hun bare med om dagen, og en har hun bare i sengen om natten. Vi begynte med den "faste" bamsen om natten, vi har liksom gjort det sånn for at hun skal ha en kosebamse som hun bare forbinder med soving. Den andre bamsen fikk hun senere og liker å leke med om dagen. Nå har hun begynt å peke på "sovebamsen" at hun vil ha den med ut av sengen og leke med den om dagen. Jeg har nølt med dette, av den grunn som ovenfor. (Og hun glemmer det fort igjen når vi er ute av soverommet). Men nå har jeg lurt på om dette bare er en fiks idè hos meg? Burde jeg la henne få ha "sengebamsen" når hun vil, eller er det et poeng i å ha en egen sengebamse? Noen som har liknende erfaringer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145901-egen-sengebamse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg har en gutt på 6 år som fikk masse bamser da vi kom hjem med ham. Men det er kun en bamse som har vært favoritten hans i alle år. Den bamsen har vært med overalt og det har ikke nyttet å bare ha den i senga. Nå i en alder av 6 år aksepterer han at bamsen skal være i senga men den er fortsatt hans kjæreste og mest verdifulle lekekamerat. La jenta ta bamsen med seg hvor hun vil og vask den heller litt oftere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145901-egen-sengebamse/#findComment-923674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kinamamsen Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Hos oss er den/de samme bamsene med overalt både i senga, lekes med og i barnehagen. Jeg prøver å ha litt kontroll på at de som er med i barnehagen får seg en ekstra vask, men det er ikke så lett. Når de blir for skitne og uapetittelige så tar jeg de en vask, men jeg prøver å ikke være helt hysterisk på dette (vi vasker vel generelt altfor mye). For meg er hovedpoenget at kosedyrene blir brukt og kost med ikke at det skal være en spesiell en som er forbundet med soving og kun skal brukes i senga. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145901-egen-sengebamse/#findComment-923681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karamelis Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg vet ikke helt hva som er riktig eller best, men vi hadde samme plan om vår datters elg. Da hun var ca 1 år, valgte hun ut en av de mange bamsene som hun hadde og det ble en liten elg. Vi prøvde å bare la den være i sengen, slik som du beskriver. Det ville kanskje gjøre leggingen lettere når Elgen ble assisoiert med sengen og soving. Men på ett eller annet tidspunkt ble det til at hun fikk ha med seg Elgen om dagen også. Den kunne ligge og slenge, men når hun ble trøtt og trengte en lur, måtte hun ha Elgen. Hun har vært veldig avhengig av den. Hun leker egentlig ikke med den, men den er en slags trøst eller sovemedisin. Det har vært noen ganger at hun har vært helt fortvilet når hun ikke finner den når hun trenger den. Vi har kjøpt to til, så vi har i reserve og innbytte når en er til vask. Det har ikke vært noe problem, selv om vi noen ganger leter febrilsk i hele huset etter den. Vi ville ikke ha gjort det annerledes. Hun forbinder den fremdeles med soving, men den er ikke bare i sengen. Hun er 2,5 år nå og sover midt på dagen fremdeles og da er Elgen et must. En gang ringte de fra barnehagen og sa at det var krise, for de fant ikke Elgen og de trodde vi hadde glemt den hjemme. Da måtte jeg gå fra jobb og hjem og hente den. Det viste seg at Elg 1 lå under et bord i barnehagen så etter det ble Elg 2 gjemt i skapet hennes. For øvrig begynner hun så smått å ikke trenge den så mye nå lenger. Hun godtar at den ikke får være med på tur og en kveld da vi ikke fant den, tok hun til takke med Store-Elgen. Den er mye større og ikke helt det samme. Men den gjorde nytten. Som sagt, vi hadde gjort det samme igjen og latt henne få ha den utenom ved sengetid også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145901-egen-sengebamse/#findComment-923688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViTo-Tre Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 gutten vår på tre år har hele tiden hatt en sengebamse. Dette fordi jeg ikke orket dette med å bestandig lete etter savnet bamse samt risikoen for å miste den permanent. I dag ligger bamsen pent i sengen og venter hele dagen. Har aldri vært noe problem. Noen få ganger har han spurt etter den (spesielt i starten) men vi sa at den bodde i sengen. Dette har fungert fint og i dag er sengen helt naturlig plass for akkurat den bamsen. Dessuten har jo barna så mange andre kosedyr som kan være spennende på dagtid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145901-egen-sengebamse/#findComment-923733 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tine-mamma Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Gulljenta vår har tre myke, gode venner med seg i senga. De har selvsagt navn!! Som regel blir en av dem med inn på badet om morgenen, men de er sjelden med i dagens videre lek. De hører liksom til i senga.Det er ikke bare den "strenge" mammaen som har bestemt det, det har bare blitt sånn, og det føles veldig greit. De er kombinerte bamser, venner og hodeputer. Tidligere da hun sov litt i vogna, ble de med ut på tur. Den ene ble gjenglemt da hun nettopp var på overnattingsbesøk. Det gikk helt fint å legge seg sammen med de to andre - og selvsagt helt topp da han vendte hjem igjen. I barnehagen har hun hatt to andre små "venner" med seg, og de hører liksom til der. Poenget er vel at det må være godt å ha en myk god venn som er der når barnet trenger det. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145901-egen-sengebamse/#findComment-923759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pås Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Datteren min hadde en bamse som hun hadde både i sengen og ellers. Regner ellers med at denne bamsen er blant Norges mest bereiste bamser, hun hadde den med absolutt over alt! Den har badet i St. Tropez, og kjørt slalom i alpene. Nå er hun 10, og bamsen er ikke med overalt lenger, men den sitter i stolen ved siden av sengen hennes hver natt! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145901-egen-sengebamse/#findComment-923780 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ahg Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Artig å lese de forskjellige svarene. Jeg må innrømme at jeg aldri har tenkt tanken om at et kosedyr bare skal høre til i senga. Skjønner nå etter å ha lest at det er et hygienisk poeng og et slippe-å-lete-etter-poeng, og det har jeg av en eller annen grunn aldri tenkt på. Minstejenta vår (4) hadde en bitteliten Nasse Nøff som var med overalt da hun var mindre (det var nok mye for å matche storesøster, som hadde en Ole Brumm). Nasse Nøff ble senere erstattet av en kosetiger som hun brukte bare om natten, men nå er det lenge siden hun har vist interesse for kosedyr. Barbie er tingen nå, og det holder hun på med kun på dagtid. Storesøster (7) hadde tidligere en liten Ole Brumm som var et must omtrent døgnet rundt i 2-3 år. Den var med på alt - til og med på den kinesiske mur (da vi hentet lillesøster)! Etter kinaturen var Ole Brumm så skitten at han sto av seg sjøl. Da var det deilig å få ham i vaskemaskinen. Ellers har han vært med på det meste og blitt vasket når det trengs. Gudskjelov er han laget av et lettvaskelig og nærmest uslitelig materiale. Nå er det imidlertid lenge siden Ole Brumm har vært interessant. Han står gjenglemt på kosedyrhylla. Ei lita dokke og en større kosebamse har overatt etter ham. Storesøster har et lite pledd, og det pakker hun dokka eller bamsen inn i om kvelden når hun ligger i senga. Noen ganger får begge være sovekamerater. Hun viser sjelden interesse for dem på dagtid. Vi har altså ingen begrensninger på hvor kosedyrene skal oppholde seg. Ungene får ha dem når de vil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145901-egen-sengebamse/#findComment-923794 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Omtrent slik var det hos oss også, bortsett fra at vi ikke hadde "ett bestemt" kosedyr til dagbruk. Men bamsen var i senga, og ventet på at han skulle komme og legge seg. Det var nesten som om han ikke husket på den før det var sengetid, og da sprellet han med armer og bein av pur forventning om å bli gjenforent med sin kjære bamse! :-) Men så etterhvert ble det mer og mer ønskelig å ha med seg bamsen også på dagtid. Selvsagt lettere for oss om bamsen alltid "bor" i senga, men det falt meg ikke inn å skulle nekte ham å ha den med andre steder. Det at bamsen etterhvert skulle bli med bl.a. i bilen og på besøk etc gjorde at vi alltid hadde i bakhodet at vi skulle huske på den. Men vi prøvde å unngå at den ble med i bhg, for det var fort gjort å glemme den der. Det skjedde faktisk en gang, men da var det heldigvis slik at noen assistenter i bhg hadde hybel i samme bygning, og vi kunne derfor komme om kvelden og hente den! Så vi brukte å si at bamsen ville bli igjen hjemme og passe huset, evt at han skulle sitte i bilen og vente til gutten ble hentet i bhg. Bare de dagene det var ekstra om å gjøre å ha med seg bamsen fikk han bli med. Bamsen har nå vært med "overalt" og på det meste i mer enn 6 år, og den har blitt vasket mange ganger. Den er helt flat i kroppen etter hundrevis av netter som hodepute! :-) Den er lurvete og matt, og bærer tydelig preg av å ha blitt elsket MYE!! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145901-egen-sengebamse/#findComment-923829 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViTo-Tre Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 gutten vår på tre år har hele tiden hatt en sengebamse. Dette fordi jeg ikke orket dette med å bestandig lete etter savnet bamse samt risikoen for å miste den permanent. I dag ligger bamsen pent i sengen og venter hele dagen. Har aldri vært noe problem. Noen få ganger har han spurt etter den (spesielt i starten) men vi sa at den bodde i sengen. Dette har fungert fint og i dag er sengen helt naturlig plass for akkurat den bamsen. Dessuten har jo barna så mange andre kosedyr som kan være spennende på dagtid. Ville bare legge til at bamsen ER med på reiser og andre overnattingsbesøk, men da "bor" den også i sengen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145901-egen-sengebamse/#findComment-923850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg synes bamsen skal få komme seg litt ut. Blir kjedelig og ensformig for ham å være bare i senga hele tida. Jeg tuller ikke. Slik tenker barn, og slik tenker jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145901-egen-sengebamse/#findComment-923860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sofie32+1 Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Vesla har en yndlingsbamse som stort sett bor i senga sammen med yndlingsdokka. Men, de får da være med på en luftetur av og til. Det styrer hun selv. Men, jeg har gjort noe jeg synes er kjempelurt...(håper at jeg blir tilgitt av vesla når hun blir stor...eller at hun aldri oppdager det!!) Da jeg skjønte at dette var bamsen med stor B og at den alltid måtte være tilstede når hun skulle sove skjønte jeg at dette blir nok et problem hvis bamse en dag tar seg en tur ut i verden på egenhånd (les:blir borte) Jeg ilte derfor til butikken der den var kjøpt og kjøpte en maken. "Reserven" ligger i skapet og jeg bytter litt inneimellom slik at ikke reserven skal se helt ubrukt ut. Reservebamse har allerede vært på viktig oppdrag!! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145901-egen-sengebamse/#findComment-924169 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Vesla har en yndlingsbamse som stort sett bor i senga sammen med yndlingsdokka. Men, de får da være med på en luftetur av og til. Det styrer hun selv. Men, jeg har gjort noe jeg synes er kjempelurt...(håper at jeg blir tilgitt av vesla når hun blir stor...eller at hun aldri oppdager det!!) Da jeg skjønte at dette var bamsen med stor B og at den alltid måtte være tilstede når hun skulle sove skjønte jeg at dette blir nok et problem hvis bamse en dag tar seg en tur ut i verden på egenhånd (les:blir borte) Jeg ilte derfor til butikken der den var kjøpt og kjøpte en maken. "Reserven" ligger i skapet og jeg bytter litt inneimellom slik at ikke reserven skal se helt ubrukt ut. Reservebamse har allerede vært på viktig oppdrag!! Hilsen Kjempelurt med reservebamse!! :-) Dessverre var dette ikke mulig for oss fordi besteforeldre kjøpte den som ble favorittbamsen i utlandet..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145901-egen-sengebamse/#findComment-924174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 LilleLan på 2,5 år har hele tiden hatt sengebamse® - Det begynte forsiktig med én hun fikk etter at vi kom hjem fra Kina med henne, men etterhvert har det bygd på seg, så nå er det rimelig fullt i senga *ler* .... og navn har hun på alle: - Teodor er den opprinnelige sengebamsen - Georg (eller Gegor) som hun selv sier er en giraff-spilledåse, som vi hadde med oss til Kina - Brummle-mann som hun fikk av tante og onkel da hun ennå bare var et bilde hos oss ) - Artur som kom med posten fra USA - Panda som vi kjøpte i Kina Det er nesten sånn at det ikke er plass til henne i senga ) Teodor og Georg er de viktigste i hennes liv (i tillegg til kosekluten da) - De ligger fast i senga hennes, men hun får lov til å ta dem med seg. Ofte henter hun dem på ettermiddagen når hun vil kose litt. De er alltid med på reiser - i en egen liten ryggsekk, men hun er ikke 100% avhengig av dem for å sovne. Det er hun derimot i kosekluten. den må vi ha 100% kontroll på til enhver tid - ellers blir det krise. Kosekluten hennes er en frottévaskeklut - som var i en 6-pkn. vi kjøpte før vi dro til Kina. Allerde på dag 2 "adopterte" hun kluten til sin koseklut. En gang hun skulle legge seg for noen uker siden var den helt borte - og til tross for mye leting fant vi den ikke - til slutt sa jeg at hun kunne får én av de andre (de er jo lik). Hun prøvde først en gang og så en gang til (hun holder den mot munnen og lar tunga gli mot stoffet - høres godt ut, ikke sant?) med den nye kluten, før hun oppgitt så på meg og sa: "Det går ikke an, mamma!". Så da var det til leting igjen - og gjett hvor vi fant den! Inne i trekket til ei av pynteputene i sofa. Hun hadde selv tatt opp glidelåset - lagt den ned i - og glidet igjen .... Uff, dette ble langt - og mye om alt du ikke spurte om ... så jeg ville ikke ha vært så streng på at sengebamsen bare skulle holde til i senga! fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/145901-egen-sengebamse/#findComment-924649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.