Gå til innhold

Sengevæter 7 år/sykepleier


Liselia

Anbefalte innlegg

Hei Siri Harket (og evt. andre foreldre med gode råd).

Jeg håper du har noen råd til en fortvilet mor. Min sønn på syv år har aldri vært tørr om natten. Vi har aldri gjort noe stort nummer ut av dette. Han brukte bleie fram til april i fjor. Da ønsket han selv å slutte med bleien, og vi forsøkte en alarm med en føler som ble plassert mellom to underbukser om natten. Problemet var at de eneste som hørte alarmen var vi foreldrene! Vi holdt på i seks uker, og måtte riste liv i ham- stort sett uten å lykkes - stort sett to ganger pr. natt. Han var tørr maks tre netter på rad (ved hjelp av alarmen vel og merke). Han var til samtale hos helsesøster på skolen en gang i uken for å motiveres. Etter seks uker gav vi opp. Helsesøster rådet oss til ikke å begynne med bleie igjen. Det gjorde vi ikke heller før langt ut på høsten. Våte laken to ganger pr. natt gjorde oss helt utslitt når vi i tillegg har en lillesøster på snart et år som våkner mye om natten. Nå bruker han bleie igjen, og det virker som om han har resignert helt. På tross av at han tas opp hver kveld før vi legger oss, er bleien søkk våt hver eneste morgen! Dette begynner å bli et problem etter hvert som det blir mas fra kamerater om å overnatte etc. Han går nå i annen klasse, så dette problemet blir bare større og større. Hjertet mitt blør for gutten min som er redd for at kameratene skal finne ut at han tisser på seg da det er mange "ertekroker" i klassen. Ellers er han åpen om dette til besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. Han sier at "de er jo i familien min så det gjør ikke noe om de vet det". Jeg har også hørt ham forklare dette greit på egenhånd til en barnevakt, så midt oppi dette synes jeg han takler det veldig bra. Det virker som om problemet er at han sover så ekstremt tungt. Han våkner f.eks aldri av lillesøsteren som kan skrike ganske mye om natten. Han er også sjelden våken når vi tar ham opp for å tisse hver kveld på tross av voldsomme forsøk på å vekke ham. Han tisser sjelden på seg om dagen, men har det ofte voldsomt travelt når han må på do. Han har vært tørr på dagen siden han var 2 år og 8 mndr. Har du noen råd til hva vi kan gjøre?????Finnes det dessuten bleier til hans vektklasse? Han veier ca 30 kg. og Liberos Up & Go går bare opp til 25 kg.

Med hilsen en fortvilet mamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Liselia. Har også en sønn på 7 år som er sengevæter. Mye av det du skriver kunne jeg selv ha skrevet. Send meg gjerne en mail slik at vi kan utveksle erfaringer. Et og annet tips om større bleier kan jeg også gi deg. Adressen min er [email protected].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Har også gutt på syv år, som tisser seg ut på samme måte som din gutt. Vi har prøvd alarmmatte uten hell. NÅr vi har han opp om kvelden for å tisse, går det ofte bra om natten. Vi har prøvd minirin, men syntes ikke det var noe å bruke over tid, tok det som en kur, men han fortsatte å tisse etter avsluttet kur. Nå kjøper vi bleier på blåresept hos bandagisten. Er anbefalt akupunktur, det er han interessert i å prøve. Med beste hilsen Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til Liselia.

Dere er ikke alene om problemet sengevæting.Det er viktig at han får forståelsen av at dette ikke er hans skyld, og det har dere tydeligvis vært bevisste på

Du sier at han har det voldsomt travelt når han må på toalettet dagtid.Prøv å se litt på dotidene på dagen.kanskje han går å holder seg lenge og går sjelden på toalettet Barn skal gå på toalettet minst 4 ganger pr dag,også i skoletiden.Ellers så finnes det et medikament som heter minirin og som taes på kvelden før barnet legger seg, og som skal redusere urinproduksjonen på natten.For noen er dette et bra alternativ.

Når det gjelder bleier så finnes det trusebleier som er større enn Liberos Up and Go. Det er bla.Tena slip, og Molicare mobile.De fåes på blå resept.Spør på apotek eller hos en bandagist om å få se hva de har.

Elles så kan dere høre med legen om dere kan få en henvisning til uroterapeut om det finnes der dere bor. Det går på samtale og motivasjon av barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...