Gå til innhold

Krav til folketrygden!

Anbefalte innlegg

alenemor1365380506
Skrevet

Sitter her og fyller ut div. kravskskjema; adopsjonspenger, kontantstøtte og stønad til enslig mor. På flere av skjemaene skal det fylles ut personnummer på barnet. Betyr det at jeg må vente til vi har kommet hjem og sønnen min har fått tildelt personnummer før jeg kan sende inn skjemaene?

Skal det ligge ved flere vedlegg enn lønnslipp?

Blir glad for svar, så slipper jeg evnt å få skjemaene i retur!

Skrevet

Hei, hei :-)

Vi fikk en bekreftelse fra AF på overtakelsedato på gutten vår, og brukte den som vedlegg på søknaden på adopsjonspenger.

Det samme vedlegget brukte vi når vi søkte om barnetrygd. Kansje du også kan bruke dette på skjemaet for stønad til aleforeldre?

Kontantstøtte får en ikke utbetalt før det har gått 39 uker av adopsjonspermisjonen, uansett hvor gammelt barnet er i dag..

Klem fra

alenemor1365380506
Skrevet

Vi fikk en bekreftelse fra AF på overtakelsedato på gutten vår, og brukte den som vedlegg på søknaden på adopsjonspenger.

Det samme vedlegget brukte vi når vi søkte om barnetrygd. Kansje du også kan bruke dette på skjemaet for stønad til aleforeldre?

Kontantstøtte får en ikke utbetalt før det har gått 39 uker av adopsjonspermisjonen, uansett hvor gammelt barnet er i dag..

Klem fra

Takk for raskt svar. Det betyr at dere sendte søknadene før dere hentet barnet?

Klarer ikke å lese meg til at vi ikke får kontantstøtte fra dag 1 når barnet er over ett år? Mener å ha lest her inne at noen har fått kontantstøtte samtidig med adopsjonspengene? Ja, ja jeg er ikke avhengig av de pengene,men kommer til å søke i alle fall.

Skrevet

Klarer ikke å lese meg til at vi ikke får kontantstøtte fra dag 1 når barnet er over ett år? Mener å ha lest her inne at noen har fått kontantstøtte samtidig med adopsjonspengene? Ja, ja jeg er ikke avhengig av de pengene,men kommer til å søke i alle fall.

Hei igjen :-)

Vi sendte søknaden før vi fikk barnet ja, og fikk dermed også adopsjonspenger allerede når vi var i Colombia.

Det med kontantstøtte står i brosjyren fra trygdekontoret ett eller annet sted, men husker ikke helt hvor ;-). Spurte for sikkerhetsskyld i og med at vi vurderte lenger permisjon med 80% lønn, men fikk svar at det uansett skulle gå 39 uker(som med full lønn), og mnd etterpå får vi kontantstøtten.

Grunnen til dette er at kontantstøtten er laget for å kunne ha råd til å gå hjemme med barna, men når man i tillegg er i permisjon, så får en jo utbetalt "vanlig" lønn, så det høres igrunnen fornuftig ut synes nå jeg :-)

Klar til å reise?

Klem fra

alenemor1365380506
Skrevet

Hei igjen :-)

Vi sendte søknaden før vi fikk barnet ja, og fikk dermed også adopsjonspenger allerede når vi var i Colombia.

Det med kontantstøtte står i brosjyren fra trygdekontoret ett eller annet sted, men husker ikke helt hvor ;-). Spurte for sikkerhetsskyld i og med at vi vurderte lenger permisjon med 80% lønn, men fikk svar at det uansett skulle gå 39 uker(som med full lønn), og mnd etterpå får vi kontantstøtten.

Grunnen til dette er at kontantstøtten er laget for å kunne ha råd til å gå hjemme med barna, men når man i tillegg er i permisjon, så får en jo utbetalt "vanlig" lønn, så det høres igrunnen fornuftig ut synes nå jeg :-)

Klar til å reise?

Klem fra

Ja det høres rimelig ut!

Ja jeg er snart reiseklar, dette er siste innspurt med papirer. Og så gleder jeg meg til å ta fatt på den siste handlinga og pakkinga! Jeg skal bare jobbe en uke til, resten av tiden fram til avreise skal jeg bare gjøre "mamma"-ting. Det er utrulig spennende!

Brasilmamma..
Skrevet

Klem fra

Hei Melissa.

Får man kont.støtte uansett hvor gammelt barnet er? Trodde grensen var ved 3år jeg.

Dette var interressant, barnet vi får er sannsynligvis over 3 år når jeg er ferdig med premisjonen, så dette var noe jeg trodde var uaktuelt for oss å få. (må innrømme at jeg ikke har fulgt med på k.støtta i det siste da (o; )

Gjest litt hemmelig pga tema
Skrevet

Det varierer fra kommune til kommune hvordan de tolker det med kontantstøtte. Vi fikk kontantstøtte fra dag en, selv om det krasjet med svangerskapspermisjonen....

alenemor1365380506
Skrevet

Klem fra

Gikk det greit å bruke barnets norske navn, eller søkte dere på det navnet barnet hadde før adopsjonen?

Skrevet

Ja det høres rimelig ut!

Ja jeg er snart reiseklar, dette er siste innspurt med papirer. Og så gleder jeg meg til å ta fatt på den siste handlinga og pakkinga! Jeg skal bare jobbe en uke til, resten av tiden fram til avreise skal jeg bare gjøre "mamma"-ting. Det er utrulig spennende!

Du skriver om siste innspurt med papirer. Jeg går ut fra at du BARE sikter til papirene til folketrygden?

Det er vel ikke enda flere papirer som skal skaffes og sendes inn ETTER tildeling?

(Vi går og venter på tildeling fra Kina).

forelsket colombiamamma
Skrevet

Hei Melissa.

Får man kont.støtte uansett hvor gammelt barnet er? Trodde grensen var ved 3år jeg.

Dette var interressant, barnet vi får er sannsynligvis over 3 år når jeg er ferdig med premisjonen, så dette var noe jeg trodde var uaktuelt for oss å få. (må innrømme at jeg ikke har fulgt med på k.støtta i det siste da (o; )

Det er riktig som du skriver. Man får ikke kontantstøtte etter at barnet er fylt 3 år.

Vi fikk datteren vår da hun var litt over to år, og jeg begynte på jobb igjen da hun var fylt tre.

Jeg snakket med en venninne som jobber på trygdekontoret og hun sa at jeg ikke hadde rett på kontantstøtte siden hun ville være fylt tre år når jeg startet i jobb igjen. Og da regner jeg med at det ikke kun gjaldt for meg:-)

Kanskje reglene er endret nå, men det tror jeg ikke.

mvh.

Skrevet

Hei Melissa.

Nei, en får ikke kontantstøtte etter at barnet er tre år. Med samme hvilke alder mente jeg at selv om barnet er over ett år ved hjemkomst, så får en ikke kontantstøtte før det har gått 39 uker :-)

Beste hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...