Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har liksom hørt litt tisking i kulissene om at det har blitt sett ned på med eskorte her inne?!

Jeg vil jo tro at de som velger eskorte har en grunn til det, og at det for dem som familie er det beste alternativet for at de skal få barnet sitt hjem.

Trodde ikke det var noe å være nedlatende på?

Eller er det jeg som tar feil, og at eskorte er like akseptert som å reise selv?

Vet ikke hvor mange barn som kommer med eskorte, men jeg tror aldri jeg har sett et innlegg om eskorte her. Er det fordi de som har valgt eskorte ikke "tør" spørre om andres erfaringer med det, i frykt for å bli "sett ned på", eller er det rett og slett fordi det er sjeldent med eskorte?

trk1365380645
Skrevet

Jeg har sett innlegg her om eskorte, for ikke så lenge siden, tror jeg.

Alle som velger eskorte har helt sikkert legitime grunner, og det er riktig for dem. Men jeg tror på generelt grunnlag både foreldre og barn tjener på å treffes i barnets hjemland når de kan det. Litt for trøtt til å skrive så mye om hvorfor, men bare tenk deg forskjellen for barnet som blir tatt med på en reise som det ikke forstår, sammen med en som det kanskje ikke kjenner så godt, bare for å bli plasert hos noen ukjente et kaldt sted, der ingenting lukter eller ser ut som det som barnet kjenner. Og tenk på barnet som får treffe sine foreldre der BARNET er kjent med lukter, smaker, klima etc, og får bli litt trygg med dem før alt det andre ukjente også kommer inn i bildet. Jeg tror i hvertfall at det er viktig. I tillegg er det jo en kjempeopplevelse for forledrene å oppleve barnets land!

Skrevet

Jeg har sett innlegg her om eskorte, for ikke så lenge siden, tror jeg.

Alle som velger eskorte har helt sikkert legitime grunner, og det er riktig for dem. Men jeg tror på generelt grunnlag både foreldre og barn tjener på å treffes i barnets hjemland når de kan det. Litt for trøtt til å skrive så mye om hvorfor, men bare tenk deg forskjellen for barnet som blir tatt med på en reise som det ikke forstår, sammen med en som det kanskje ikke kjenner så godt, bare for å bli plasert hos noen ukjente et kaldt sted, der ingenting lukter eller ser ut som det som barnet kjenner. Og tenk på barnet som får treffe sine foreldre der BARNET er kjent med lukter, smaker, klima etc, og får bli litt trygg med dem før alt det andre ukjente også kommer inn i bildet. Jeg tror i hvertfall at det er viktig. I tillegg er det jo en kjempeopplevelse for forledrene å oppleve barnets land!

Hei du

Jeg tror ikke så mange her inne ser ned på de som velger eskorte, men det er rett og slett ikke så vanlig at man velger eskorte.

Jeg velger og tro at det er fordi foreldrene ønsker og se barnets land at de også velger og reise ned for og hente barnet selv, og nå er det vell bare Korea igjen hvor man kan velge eskorte.

Det blir litt feil og si at en får bli kjent med barnet før avreise i hvertfall i Korea,vi har adoptert derfra og fikk møte vår sønn et par timer en uke før avreise , så fikk vi være med på helse kontrollen dagen før avreise, den dagen vi skulle reise hjem fikk vi han bare en time før vi satte kursen mot flyplassen og da er det begrenset hvor mye en er blitt kjent.

Jeg tror de som velger eskorte har gode grunner for det og at folk med et godt hjerte skjønner de som gjør det.

Barnet kommer nok trygt fram uansett i dagens samfunn.

Skrevet

Hei du

Jeg tror ikke så mange her inne ser ned på de som velger eskorte, men det er rett og slett ikke så vanlig at man velger eskorte.

Jeg velger og tro at det er fordi foreldrene ønsker og se barnets land at de også velger og reise ned for og hente barnet selv, og nå er det vell bare Korea igjen hvor man kan velge eskorte.

Det blir litt feil og si at en får bli kjent med barnet før avreise i hvertfall i Korea,vi har adoptert derfra og fikk møte vår sønn et par timer en uke før avreise , så fikk vi være med på helse kontrollen dagen før avreise, den dagen vi skulle reise hjem fikk vi han bare en time før vi satte kursen mot flyplassen og da er det begrenset hvor mye en er blitt kjent.

Jeg tror de som velger eskorte har gode grunner for det og at folk med et godt hjerte skjønner de som gjør det.

Barnet kommer nok trygt fram uansett i dagens samfunn.

Jeg mener det fortsatt er mulig med eskorte fra landet vi adopterer fra: Etiopia.

Jeg er helt enig i at det må være bra om foreldrene får oppleve landet barnet kommer fra.

Men jeg er ganske enig med pompen at man får ikke blitt så veldig kjent med barnet før man setter seg på flyet hjem, i de landene det gjelder. Feks Colombia har jo en helt annen ordning, der du får barnet ganske raskt, men der er det jo heller ikke mulig med eskorte.

Planen vår som den er nå er at vi skal reise til Etiopia, men vi er åpen for at om det skulle oppstå noe så har vi eskorte til å hjelpe oss.

På den annen side er det jo ikke sikkert eskorte er lengre når vi skal hente vårt barn, men jeg tror ikke det er noe å bekymre seg over.

Poenget mitt med det hele er bare at jeg ser på eskorte som et hjelpemiddel for de som ikke har mulighet akkurat da for å dra, de kan jo sikker få oppleve landet til barnet ved en senere anledning.

(Uten at jeg vet så mye om hvordan den eskorte-biten fungerer.)

Skrevet

Jeg tror ikke det ses ned på eskorte, men Verdens Barn, som var vår formidler, anbefaler på det sterkeste at man henter barnet selv dersom man kan.

Personlig synes jeg det har vært fantastisk å få oppleve landet til barna våre på to uforglemmelige hentereiser (Kina). Det gir rike og verdifulle minner for livet, og et direkte innblikk i kulturen barnet kommer fra. Derfor vil jeg absolutt anbefale å velge denne løsningen hvis man kan.

Jeg har imidlertid full respekt for at noen er i en situasjon der eskorte virker som det beste alternativet. Men velger man eskorte selv om man har mulighet til å dra selv, synes jeg man går glipp av noe verdifullt. Det gir meg likevel ingen grunn til å se ned på det. Alle bør respekteres for det valget de tar, synes jeg.

trk1365380645
Skrevet

Jeg mener det fortsatt er mulig med eskorte fra landet vi adopterer fra: Etiopia.

Jeg er helt enig i at det må være bra om foreldrene får oppleve landet barnet kommer fra.

Men jeg er ganske enig med pompen at man får ikke blitt så veldig kjent med barnet før man setter seg på flyet hjem, i de landene det gjelder. Feks Colombia har jo en helt annen ordning, der du får barnet ganske raskt, men der er det jo heller ikke mulig med eskorte.

Planen vår som den er nå er at vi skal reise til Etiopia, men vi er åpen for at om det skulle oppstå noe så har vi eskorte til å hjelpe oss.

På den annen side er det jo ikke sikkert eskorte er lengre når vi skal hente vårt barn, men jeg tror ikke det er noe å bekymre seg over.

Poenget mitt med det hele er bare at jeg ser på eskorte som et hjelpemiddel for de som ikke har mulighet akkurat da for å dra, de kan jo sikker få oppleve landet til barnet ved en senere anledning.

(Uten at jeg vet så mye om hvordan den eskorte-biten fungerer.)

Bare for å presisere så er jeg helt enig i at alle må respekteres for de valg de tar, det er alltid en grunn som folk selv vet best. Men samtidig syns jeg likevel det skal oppfordres på det sterkeste til å reise og hente, slik at alle tenker veldig godt gjennom det før de velger eskorte!

Vi har adoptert fra Etiopia, og syns hentereisen var fantastisk. Vi fikk også der 9 dager sammen med barnet vårt, noe som gjorde at den første tilvenningen var gjort der. Jeg tror den hadde vært tøffere hvis vi ikke hadde vært i nurkets (2 år)land. Som det nå var, kom vi hjem med et nurk som var komfortabel og trygg på oss, og som har møtt sitt nye land med åpent sinn. I Etiopia fikk vi også mulighet til å spørre barnehjemsarbeiderne om ting og tang, i tillegg til mulighet til å observere nurket på barnehjemmet og sammen med damene der, og få litt kjennskap på den måten. Vi fikk også litt tolkehjelp, da barnet vårt benytter seg av ca 5 amhariske uttrykk...

Som sagt var det en fantastisk tur, og et vidunderlig land, som jeg håper at du og din familie får anledning til å oppleve!

Gjest ser ikke ned på eskorte
Skrevet

Jeg har nettopp sittet og sett på dokumentaren om flyplassen på tv hvor det var familier som fikk barn via eskorte. Det er så gripende og tårene spratt på meg de få minuttene denne reportasjen varte. Helt nydelig, og jeg mener at det skal være opp til hver enkelt hva man velger.

Selv sysler jeg med tanken om et tredje barn og har vært på hentereise før og selvsagt er jo det en hel opplevelse i seg selv.Men jeg overveier sterkt tanken på eskorte neste gang hvis det blir reelt.Det er slitsomt å skulle reise av sted når man er 4 i familien og dessuten er det dyrt. Så min begrunnelse må være eskorte ene og alene pga. økonomien vår i forbindelse med neste adopsjon. Det er dyrt å ta opp lån og vi ville ha spart mange penger på å få barnet hit med eskorte.Jeg vet at vi ville ha klart overgangen både barn og voksne, men kanskje må vi jobbe litt hardere med tilknytningen til barnet i sånn et tilfelle? Det er umulig å si på forhånd, barn er så forskjellige. Men vi ville ha klart det bra, det vet jeg. Har kjennskap til flere unge voksne som kom med eskorte i sin tid, og disse har ikke problemer som er verre enn det alle andre unge opplever i vår tid.

Det viktigste er at barn får gode hjem uansett hvordan de blir hentet hjem ......

Skrevet

Enhver gjør det beste i sitt tilfelle.

Men jeg HAR til tider hatt følelsen (ikke bare her på DOL heller) av at det er mange som "vet best".

Ikke alltid, selvfølgelig og heldigvis, men altså av og til. Det være seg i diskusjoner ang hentereise/eskorte, eller også i diskusjoner ang søsken med eller ikke med på hentereise.

For å være ærlig, så tror jeg ikke det har så mye å si hvis du setter det litt i perspektiv - fem år etter tror jeg det skal godt gjøres å finne målbare forskjeller mellom "hentebarn og eskortebarn" - eller "hentesøsken og ventesøsken"...

skorpionfisken
Skrevet

Jeg ble overrasket over reportasjen under flyplassen på TV. Tenk at det ennå er folk som får barn via eskorte sa jeg til min sambo. Jeg trudde det var slutt på det.

Jeg ser ikke ned på de som velger eskorte, jeg ble selv rørt av innslaget og syntes det var fint.

Men det at jeg ikke ser ned på det betyr ikke at jeg skjønner at de vil få barna med eskorte. Jeg skjønner ikke at de ikke vil reise å se landet barnet kommer fra, være den første som møter barnet sitt fra der det kommer fra (barnehjem eller fosterhjem). Se hvordan barnet har levd, hvordan landet til barnet er, og hvordan folkene der er. Det er ting som bare må oppleves, man kan ikke lese seg til slikt.

Selv er jeg overlykkelig over at vi måtte reise til Kina. Der er ikke eskorte fra, så problemstillingen kom heldigvis ikke opp. Vi hadde så dårlig råd under adopsjonen at vi kunne funnet på å få barnet via eskorte for å spare penger.

Skrevet

Jeg ble overrasket over reportasjen under flyplassen på TV. Tenk at det ennå er folk som får barn via eskorte sa jeg til min sambo. Jeg trudde det var slutt på det.

Jeg ser ikke ned på de som velger eskorte, jeg ble selv rørt av innslaget og syntes det var fint.

Men det at jeg ikke ser ned på det betyr ikke at jeg skjønner at de vil få barna med eskorte. Jeg skjønner ikke at de ikke vil reise å se landet barnet kommer fra, være den første som møter barnet sitt fra der det kommer fra (barnehjem eller fosterhjem). Se hvordan barnet har levd, hvordan landet til barnet er, og hvordan folkene der er. Det er ting som bare må oppleves, man kan ikke lese seg til slikt.

Selv er jeg overlykkelig over at vi måtte reise til Kina. Der er ikke eskorte fra, så problemstillingen kom heldigvis ikke opp. Vi hadde så dårlig råd under adopsjonen at vi kunne funnet på å få barnet via eskorte for å spare penger.

Det har i hvertfall jeg vanskelig for å tro. Det jeg vet er at det finnes gode grunner for eskorte som jeg aldri hadde tenkt på, fordi alles utgangspunkt er forskjellig.

;o)

Skrevet

Det har i hvertfall jeg vanskelig for å tro. Det jeg vet er at det finnes gode grunner for eskorte som jeg aldri hadde tenkt på, fordi alles utgangspunkt er forskjellig.

;o)

Jeg leste en reportasje i Dagbladets lørdagsmagasin - tror det var vinteren 2002 / 2003 - om et par som hentet sønnen sin på Gardermoen. Han som skulle bli pappa, hadde en eller annen leddsykdom. Den gjorde at han fungerte helt greit til daglig, men ville hatt store smerter og plager under og etter en kjempelang flytur.

Mammaen ville de skulle stille likt mht. den første kontakten med barnet (fra Korea), derfor reiste ikke hun heller.

Det finnes sikkert flere årsaker i samme gata.

Skrevet

Jeg leste en reportasje i Dagbladets lørdagsmagasin - tror det var vinteren 2002 / 2003 - om et par som hentet sønnen sin på Gardermoen. Han som skulle bli pappa, hadde en eller annen leddsykdom. Den gjorde at han fungerte helt greit til daglig, men ville hatt store smerter og plager under og etter en kjempelang flytur.

Mammaen ville de skulle stille likt mht. den første kontakten med barnet (fra Korea), derfor reiste ikke hun heller.

Det finnes sikkert flere årsaker i samme gata.

Det er akkurat slike ting jeg tenker på, og det er jo gjerne ikke noe man tenker på hvis man ikke kjenner/vet om noen som opplever det..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...