Gå til innhold

Til en adoptant og psykolog: Ang. 20% RAD hos barn fra Kina

Anbefalte innlegg

carla1365380461

Jeg vil bare vise til en av trådene under hvor du sier at du har lest at 20% av barna adoptert fra Kina har RAD (Tilknytningsforstyrrelser).

Som også andre har pekt på, vil jeg gjerne at du oppgir hvor du har dette fra.

Ellers vil jeg anbefale at man alltid lar uttalelser av denne art følges av kildereferanser. Har man ikke det, så er vanlig faglig skikk og bruk at man ikke uttaler seg.

Fortsetter under...

Gjest Speedo

Hvorfor skal man ikke få uttale seg, selv om man kanskje ikke greier å henvise til en forskningsrapport der og da??? Selvfølgelig er det ønskelig at man kan henvise til forskning, men så lenge innlegget er "saklig" kan det da ikke være utenfor "Skikk og bruk"?

Hvorfor skal man ikke få uttale seg, selv om man kanskje ikke greier å henvise til en forskningsrapport der og da??? Selvfølgelig er det ønskelig at man kan henvise til forskning, men så lenge innlegget er "saklig" kan det da ikke være utenfor "Skikk og bruk"?

Hei!

Jeg syns faktisk at når man kommer med prosenttall og full pakke og sier at så mange som 20% av barna fra Kina har en så alvorlig diagnose som RAD (som er en alvorlig diagnose og noe helt annet enn "bare" symptomer på tilknytningsforstyrrelse) så er det minste man kan forvente at påstandene underbygges. Skulle bare mangle! Og _særlig_ når den som kommer med påstanden påberoper seg fagkunnskap innen emnet, som han/hun gjorde her.

carla1365380461

Jeg mener selvsagt ikke at man ikke skal få lov til å snakke lenger uten å vise til forskningsrapporter... Men, som AAA også peker på (under), så er det å komme med slike uttalelser om en bestemt gruppe av barn (enten det nå er fra det ene eller det andre landet) såpass alvorlig at det krever henvisning til kilde.

Hilsen

Jeg er så enig med deg Carla - slike påstander må vel kunne dokumenteres.

Før jeg rakk å reflektere noe over det jeg leste om at 20 % av barna hadde RAD - ble jeg kjempe bekymret. Så tenkte jeg at dette kanskje var et useriøst inlegg....Jeg venter spent på¨om vedkommende kan komme med kilde henvisning.

Hilsen fra meg

Gjest en annen fagperson

Jeg reagerte også på disse såkalte faktaopplysningen om RAD uten kildehenv.Antagelig er det også store uenigheter om disse tallene ulike kilder imellom.Både i forhold til selve Diagnosen og hvordan man leser forskningsresultater. Derfor bør man vise til kilder i en slik sammenheng da det kun er ett syn som kommer frem med en fagpersons stemme.

Annonse

Gjest hilsen en adoptant og psykolog

Det finnes svært mye om RAD på internett. Hvis du søker på "Reactive Attachment Disorder" og "Adoption", vil du finne mye. Det var i disse artiklene (flere steder) at dette tallet var nevnt. Jeg husker ikke referansen i hodet, men du kan sikkert finne den fram selv relativt lett.

Jeg har forøvrig ikke kommet med noen bestemte faktapåstander, jeg sier bare at jeg har lest dette tallet. Som med all forskning er det sikkert uenigheter her også, og mange faktorer å ta hensyn til.

carla1365380461

Det finnes svært mye om RAD på internett. Hvis du søker på "Reactive Attachment Disorder" og "Adoption", vil du finne mye. Det var i disse artiklene (flere steder) at dette tallet var nevnt. Jeg husker ikke referansen i hodet, men du kan sikkert finne den fram selv relativt lett.

Jeg har forøvrig ikke kommet med noen bestemte faktapåstander, jeg sier bare at jeg har lest dette tallet. Som med all forskning er det sikkert uenigheter her også, og mange faktorer å ta hensyn til.

Takk skal du ha for opplysningen!

Med vennlig hilsen

carla1365380461

Takk skal du ha for opplysningen!

Med vennlig hilsen

Nå har jeg vært innom og søkt både her og der og funnet blant annet et eget nettsted for adoptivforeldre med barn fra Kina som har RAD. (http://www.attach-china.org/)

Jeg finner imidlertid ikke det prosenttallet du viser til, og lurer på om du vil hjelpe meg i informasjonsmengden og si litt nærmere om hvor du fant det?

Med hilsen

Gjest en adoptant og psykolog

Nå har jeg vært innom og søkt både her og der og funnet blant annet et eget nettsted for adoptivforeldre med barn fra Kina som har RAD. (http://www.attach-china.org/)

Jeg finner imidlertid ikke det prosenttallet du viser til, og lurer på om du vil hjelpe meg i informasjonsmengden og si litt nærmere om hvor du fant det?

Med hilsen

Jeg mener å huske at det var Martha Welch som kom med det tallet. Hun er ihvertfall en av de som har forsket på temaet og skrevet mye om temaet. Så jeg foreslår at du søker på Martha Welch, og ser om du finner det der. Hun kommer uansett med mye interessant,og gir bl.a. gode råd om hvordan foreldre kan hjelpe sitt barn som har RAD-diagnose.

Ellers kan jeg dessverre ikke hjelpe deg mer akkurat nå. Jeg er opptatt av og bekymret for veslejenta mi som er syk i disse dager (slett ikke noe alvorlig heldigvis, men du vet vi mødre!), og jeg har ikke tid til å sjekke disse tingene nå. Leste veldig mye om det i fjor i ventetiden, men det er litt for langt bak i hukommelsen akkurat nå.

Med vennlig hilsen

Psykolog sier du?

Merkelig....

Da bør du også vite såpass at du ikke slenger ut av deg med tall som du ikke kan dokumentere. Enhver seriøs psykolog vet bedre enn som så...

Hvor mange vekttall har du?

Hva er tittelen din?

Hva er din spesialitet?

Psykolog sier du?

Merkelig....

Da bør du også vite såpass at du ikke slenger ut av deg med tall som du ikke kan dokumentere. Enhver seriøs psykolog vet bedre enn som så...

Hvor mange vekttall har du?

Hva er tittelen din?

Hva er din spesialitet?

Ønsker deg en god dag!

:-)

Annonse

carla1365380461

Jeg mener å huske at det var Martha Welch som kom med det tallet. Hun er ihvertfall en av de som har forsket på temaet og skrevet mye om temaet. Så jeg foreslår at du søker på Martha Welch, og ser om du finner det der. Hun kommer uansett med mye interessant,og gir bl.a. gode råd om hvordan foreldre kan hjelpe sitt barn som har RAD-diagnose.

Ellers kan jeg dessverre ikke hjelpe deg mer akkurat nå. Jeg er opptatt av og bekymret for veslejenta mi som er syk i disse dager (slett ikke noe alvorlig heldigvis, men du vet vi mødre!), og jeg har ikke tid til å sjekke disse tingene nå. Leste veldig mye om det i fjor i ventetiden, men det er litt for langt bak i hukommelsen akkurat nå.

Med vennlig hilsen

Takk skal du ha, jeg skal prøve å finne MW.

God bedring med vesla!

Hilsen

Jeg er så enig med deg Carla - slike påstander må vel kunne dokumenteres.

Før jeg rakk å reflektere noe over det jeg leste om at 20 % av barna hadde RAD - ble jeg kjempe bekymret. Så tenkte jeg at dette kanskje var et useriøst inlegg....Jeg venter spent på¨om vedkommende kan komme med kilde henvisning.

Hilsen fra meg

Sjekk mitt svar lenger opp når det gjelder referanser.

Jeg vet ikke om anslaget på 20 % er riktig eller ikke. Men for min del var jeg faktisk heller litt forbauset over at tallet ikke var MER enn 20 %.

Det er tross alt et svært alvorlig traume som spebarna opplever, når de brått mister sin mor. Deretter er barnet (oftest) uten en nær morsfigur i mange mange viktige måneder, i en periode da tilknytning er veldig viktig. På toppen av det hele opplever barnet enda et sjokk når det forlater barnehjemmet (eller fosterhjemmet), som tross alt er det eneste trygge og kjente på det tidspunktet. I Kina (og kanskje i en del andre land også for alt jeg vet) skjer dessverre denne overgangen brått og sjokkartet for barnet.

At ikke flere enn 20 % av barna utvikler RAD, beviser vel nettopp at barn har mye overlevelsesevne og styrke i seg og at mye kan repareres i en senere god relasjon.

trk1365380645

Med hilsen

Jeg har vært inne og lest på siden du sendte link til, veldig god side, ser det ut til, jeg lærte mye. Hvis du går inn på Frequently Asked Questions og ser på spørsmål 2, står det noen antagelser fra tre forskere. Og de tallene ser ut til å stemme noenlunde med det psykologen sier.

Syns for øvrig denne debatten har vært lavmål, det må da være lov å si noe som ikke er bare positivt uten å bli kallt for taper! Syns det sier mer om andre enn om psykolog og adoptant. Jeg syns det var innlegget fra psykolog og adoptant var bra, da det satte fingeren på et viktig tema, samtidig som vi får vite at det faktisk går an å jobbe med. Det er jo også viktig å huske at RAD finnes i ulike grader!

Mvh

carla1365380461

Jeg har vært inne og lest på siden du sendte link til, veldig god side, ser det ut til, jeg lærte mye. Hvis du går inn på Frequently Asked Questions og ser på spørsmål 2, står det noen antagelser fra tre forskere. Og de tallene ser ut til å stemme noenlunde med det psykologen sier.

Syns for øvrig denne debatten har vært lavmål, det må da være lov å si noe som ikke er bare positivt uten å bli kallt for taper! Syns det sier mer om andre enn om psykolog og adoptant. Jeg syns det var innlegget fra psykolog og adoptant var bra, da det satte fingeren på et viktig tema, samtidig som vi får vite at det faktisk går an å jobbe med. Det er jo også viktig å huske at RAD finnes i ulike grader!

Mvh

Takk skal du ha!

Jeg syntes også at attach china var en veldig interessant side, og jeg er så enig i det du sier: Det må kunne gå an å vise respekt og ikke kalle folk for tapere og uten videre anta at de er andre enn de gir seg ut for å være.

Ha en god dag - jeg har lært mye av å lese mer om tilknytningsforstyrrelser.

Med vennlig hilsen

Sjekk mitt svar lenger opp når det gjelder referanser.

Jeg vet ikke om anslaget på 20 % er riktig eller ikke. Men for min del var jeg faktisk heller litt forbauset over at tallet ikke var MER enn 20 %.

Det er tross alt et svært alvorlig traume som spebarna opplever, når de brått mister sin mor. Deretter er barnet (oftest) uten en nær morsfigur i mange mange viktige måneder, i en periode da tilknytning er veldig viktig. På toppen av det hele opplever barnet enda et sjokk når det forlater barnehjemmet (eller fosterhjemmet), som tross alt er det eneste trygge og kjente på det tidspunktet. I Kina (og kanskje i en del andre land også for alt jeg vet) skjer dessverre denne overgangen brått og sjokkartet for barnet.

At ikke flere enn 20 % av barna utvikler RAD, beviser vel nettopp at barn har mye overlevelsesevne og styrke i seg og at mye kan repareres i en senere god relasjon.

Jeg fant det du henviser til på www.attach-china.org, og det du skriver om 20% stemmer jo iflg forfattere der - de mente sågar at det kunne dreie seg om enda fler!!!

Jeg trålte sidene, og fant mye spennende lesning, men skremmende. Jeg syns jo datteren min har flere symptomer, men det skal jeg ikke utbrodere.

Jeg beklager at jeg var litt skarp...

Hilsen fra meg

Jeg fant det du henviser til på www.attach-china.org, og det du skriver om 20% stemmer jo iflg forfattere der - de mente sågar at det kunne dreie seg om enda fler!!!

Jeg trålte sidene, og fant mye spennende lesning, men skremmende. Jeg syns jo datteren min har flere symptomer, men det skal jeg ikke utbrodere.

Jeg beklager at jeg var litt skarp...

Hilsen fra meg

Jeg har forsøkt 'Holding therapy' på et av mine barn. Resultatet var påtagelig. Anbefales!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...