Gå til innhold

FU: Hva jobber du med?


Gjest Utah

Anbefalte innlegg

Gled dere over at dere kan være hjemme og ta dere av barna.

Husarbeid og slikt pusleri må gjøres i alle hus- også hos yrkeskvinner.

Har du vært hjemmearbeidende selv med små barn? Mange har fått mer forståelse for hva det innebærer, etter selv å ha prøvd det.

Vedr.: "Husarbeid og slikt pusleri må gjøres i alle hus- også hos yrkeskvinner.".

Hvorfor nevner du ikke menn? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 220
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lurveline

    34

  • Vanedis

    9

  • morsan

    8

  • favn

    5

Mest aktive i denne tråden

Har du vært hjemmearbeidende selv med små barn? Mange har fått mer forståelse for hva det innebærer, etter selv å ha prøvd det.

Vedr.: "Husarbeid og slikt pusleri må gjøres i alle hus- også hos yrkeskvinner.".

Hvorfor nevner du ikke menn? ;o)

Jeg regner da med at å ha en mann i huset/ ikke ha en mann i huset - er noenlunde likt fordelt mellom begge "parter" her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner da med at å ha en mann i huset/ ikke ha en mann i huset - er noenlunde likt fordelt mellom begge "parter" her

Vedr.: "Jeg regner da med at å ha en mann i huset/ ikke ha en mann i huset - er noenlunde likt fordelt mellom begge "parter" her"

Hva har det med saken? Spurte hvorfor du kun nevner yrkeskvinner, og ikke yrkesmenn. Gjør ikke de også husarbeid og slikt pusleri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr.: "Jeg regner da med at å ha en mann i huset/ ikke ha en mann i huset - er noenlunde likt fordelt mellom begge "parter" her"

Hva har det med saken? Spurte hvorfor du kun nevner yrkeskvinner, og ikke yrkesmenn. Gjør ikke de også husarbeid og slikt pusleri?

Grunnen til at jeg "henger meg oppi" at du ikke nevner menn, er at menn kan også være hjemmearbeidende. Samt når begge er utearbeidene, er det oftere at man deler på husarbeidet, enn om den ene er hjemmearbeidende. Slik at en yrkeskvinne gjør ikke nødvendigvis like mye husarbeid i løpet av en dag, som en hjemmearbeidende - siden man oftere deler på jobben. I tillegg blir det mer rot, når man bruker ett hjem hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr.: "Jeg regner da med at å ha en mann i huset/ ikke ha en mann i huset - er noenlunde likt fordelt mellom begge "parter" her"

Hva har det med saken? Spurte hvorfor du kun nevner yrkeskvinner, og ikke yrkesmenn. Gjør ikke de også husarbeid og slikt pusleri?

Nei, la oss ikke dra menn inn i denne saken.

Det jeg reagerer på at hjemmeværende husmødre skal fortelle oss utearbeidende hvor mye de har å gjøre. Derfor sier jeg at jeg vet det er en hel del å gjøre i et hus.

Er det for å rettferdiggjøre at de er hjemme eller hva?

Trenger ikke det.

Det er fint at folk kan være hjemme - iallefall mens barna er små - for de som har anledning til det.

Men denne utdypningen av alt de har å gjøre - nei,den klarer jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din situasjon er jo litt spesiell - legger meg ikke borti det.

Kanskje jeg skulle gå litt lenger ned i tråden-

Dette var før jeg ble syk.

Jeg mener det,det blir mer å gjøre i ett hus hvor det er folk HELE dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at jeg "henger meg oppi" at du ikke nevner menn, er at menn kan også være hjemmearbeidende. Samt når begge er utearbeidene, er det oftere at man deler på husarbeidet, enn om den ene er hjemmearbeidende. Slik at en yrkeskvinne gjør ikke nødvendigvis like mye husarbeid i løpet av en dag, som en hjemmearbeidende - siden man oftere deler på jobben. I tillegg blir det mer rot, når man bruker ett hjem hele dagen.

Helt enig med deg!:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, la oss ikke dra menn inn i denne saken.

Det jeg reagerer på at hjemmeværende husmødre skal fortelle oss utearbeidende hvor mye de har å gjøre. Derfor sier jeg at jeg vet det er en hel del å gjøre i et hus.

Er det for å rettferdiggjøre at de er hjemme eller hva?

Trenger ikke det.

Det er fint at folk kan være hjemme - iallefall mens barna er små - for de som har anledning til det.

Men denne utdypningen av alt de har å gjøre - nei,den klarer jeg ikke.

"Nei, la oss ikke dra menn inn i denne saken."

Jeg har svart på at du mener at yrkeskvinner også må gjøre husarbeid og slikt pusleri etter jobb.

For meg er det da naturlig å nevne at utearbeidende _menn_ og kvinner kan dele på husarbeidet, samt at yrkeskvinnen ikke passer barn på dagtid (bruker en del tid på det, samt at huset blir brukt/rotet til mer i løpet av en dag).

Jeg har prøvd begge deler, og synes ikke det ene er bedre eller verre enn det andre. Nå er jeg utearbeidende, og gjør mindre husarbeid/pass av barn - og trives med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var før jeg ble syk.

Jeg mener det,det blir mer å gjøre i ett hus hvor det er folk HELE dagen.

Klart det!

"Alle" vet vel at det blir mer rot i ett hjem som blir brukt i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det!

"Alle" vet vel at det blir mer rot i ett hjem som blir brukt i løpet av dagen.

Alle i hermetegn ja.Gjennstår å overbevise noen her enda;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr.: "Jeg regner da med at å ha en mann i huset/ ikke ha en mann i huset - er noenlunde likt fordelt mellom begge "parter" her"

Hva har det med saken? Spurte hvorfor du kun nevner yrkeskvinner, og ikke yrkesmenn. Gjør ikke de også husarbeid og slikt pusleri?

Dagens unge fedre er vel stort sett ganske flinke til å deltatt i hustell og i omsorgen for barna, etter det jeg har sett - det gjelder for også for de med hjemmeværende partner.

Og er mennene ikke av "den

sorten", er det ikke mye "hjelp" å få uansett.

Og her jeg bor er det en del pendlermenn- det blir hele uken alene - og hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens unge fedre er vel stort sett ganske flinke til å deltatt i hustell og i omsorgen for barna, etter det jeg har sett - det gjelder for også for de med hjemmeværende partner.

Og er mennene ikke av "den

sorten", er det ikke mye "hjelp" å få uansett.

Og her jeg bor er det en del pendlermenn- det blir hele uken alene - og hva da?

Likevel så kan man ikke legge på husbonden like mange oppgaver i hjemmet,som husmoren har.

Og for de med pendlende menn,så blir det selvsagt enda mer å gjøre på husmoren.

Den tiden folk er på jobb,så sitter normalt ikke husmødrene hjemme og tvinner fingrer og ser på såpeserier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens unge fedre er vel stort sett ganske flinke til å deltatt i hustell og i omsorgen for barna, etter det jeg har sett - det gjelder for også for de med hjemmeværende partner.

Og er mennene ikke av "den

sorten", er det ikke mye "hjelp" å få uansett.

Og her jeg bor er det en del pendlermenn- det blir hele uken alene - og hva da?

Det er ikke sjelden at den som er utearbeidende må jobbe mer, for å tjene nok til at man kan velge å være hjemme hos små barn. Klart det da faller mer på den som er hjemme da.

I tillegg så er det naturlig at den som har jobben hjemme - for man er ikke "kun hjemmeværende" - gjør husarbeidet, lager middag etc. Har ikke noe med om en mann er hjelpsom eller ikke.

Det som er fordelen med at den ene er hjemmearbeidende, er at man har mer tid sammen etter jobb. Samtidig kan det for enkelte være ensforming å være hjemmearbeidende, og man kan sitte igjen med en følelse av å aldri ha fri. Det er fordelen med å være utearbeidende - får impulser og (alt etter yrke) mer variasjon. Som tidligere skrevet - jeg synes ikke det ene er noe bedre eller verre enn det andre - fordeler og ulemper med begge deler.

Når det gjelder de som lever med pendlere, eller som er eneforsørgere, så har de klart mer å gjøre enn "oss andre" - uansett om de er hjemmearbeidende eller utearbeidende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sjelden at den som er utearbeidende må jobbe mer, for å tjene nok til at man kan velge å være hjemme hos små barn. Klart det da faller mer på den som er hjemme da.

I tillegg så er det naturlig at den som har jobben hjemme - for man er ikke "kun hjemmeværende" - gjør husarbeidet, lager middag etc. Har ikke noe med om en mann er hjelpsom eller ikke.

Det som er fordelen med at den ene er hjemmearbeidende, er at man har mer tid sammen etter jobb. Samtidig kan det for enkelte være ensforming å være hjemmearbeidende, og man kan sitte igjen med en følelse av å aldri ha fri. Det er fordelen med å være utearbeidende - får impulser og (alt etter yrke) mer variasjon. Som tidligere skrevet - jeg synes ikke det ene er noe bedre eller verre enn det andre - fordeler og ulemper med begge deler.

Når det gjelder de som lever med pendlere, eller som er eneforsørgere, så har de klart mer å gjøre enn "oss andre" - uansett om de er hjemmearbeidende eller utearbeidende.

Jeg må bare nevne nabofruen. Mannen pendler.

Hun har det litt tøft.

Skal begynne på arbeid kl. O7.45 ungene til barnehage først - dvs. aller først må hun kanskje måke snø.

Dette slipper en hjemmeværende- og kan kanskje ligge litt lenger utpå om morgensen.Litt fordelaktig det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare nevne nabofruen. Mannen pendler.

Hun har det litt tøft.

Skal begynne på arbeid kl. O7.45 ungene til barnehage først - dvs. aller først må hun kanskje måke snø.

Dette slipper en hjemmeværende- og kan kanskje ligge litt lenger utpå om morgensen.Litt fordelaktig det og.

Bare til orientering: Det er hjemmearbeidende (m/små barn også hjemme), som f.eks. leverer barn enten i barnehage eller skole om morgonen, som må ut og måke snø om morgonen.

Ligge lenge utover dagen? Hvem skal ta seg av barna da - skal de være uten tilsyn?

Jeg synes det vitner om intoleranse å sette grupper opp mot hverandre - spesielt når det vil være fordeler og ulemper med begge deler. Det kommer også an på hva man selv trives med - noen kunne aldri tenkt seg å være hjemmearbeidende, og andre kunne ikke tenke seg å være utearbeidende når barna er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til orientering: Det er hjemmearbeidende (m/små barn også hjemme), som f.eks. leverer barn enten i barnehage eller skole om morgonen, som må ut og måke snø om morgonen.

Ligge lenge utover dagen? Hvem skal ta seg av barna da - skal de være uten tilsyn?

Jeg synes det vitner om intoleranse å sette grupper opp mot hverandre - spesielt når det vil være fordeler og ulemper med begge deler. Det kommer også an på hva man selv trives med - noen kunne aldri tenkt seg å være hjemmearbeidende, og andre kunne ikke tenke seg å være utearbeidende når barna er små.

Jeg har selv vært hjemmeværende en tid da barna var små. Og jeg synes jeg hadde det ganske konfortabelt. Slapp å henge i denne klokkestrengen, spesielt om morgenen.

Og jeg unner da faktisk småbarnsforeldre å være hjemme.

Det er bare denne poengteringen av alt arbeid de har å gjøre som jeg reagerer på.

Ellers er det kanskje ikke så mye mer å si om den saken

GOD TUR TIL ISTANBUL !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært hjemmeværende en tid da barna var små. Og jeg synes jeg hadde det ganske konfortabelt. Slapp å henge i denne klokkestrengen, spesielt om morgenen.

Og jeg unner da faktisk småbarnsforeldre å være hjemme.

Det er bare denne poengteringen av alt arbeid de har å gjøre som jeg reagerer på.

Ellers er det kanskje ikke så mye mer å si om den saken

GOD TUR TIL ISTANBUL !

Vedr. "Det er bare denne poengteringen av alt arbeid de har å gjøre som jeg reagerer på.".

Det er vel snakk om at hjemmearbeidene er lei av å høre at man ikke gjør noe/eller lite, og så svarer at man faktisk gjør en jobb, samt at enkelte ikke forstår hva det innebærer, og at man er forskjellig.

Jeg er ikke noe mer sliten av å være utearbeidende, enn jeg var som hjemmearbeidende.

Det kommer jo an på hvordan man organiserer seg, og hvilke arbeid man har osv.

Takk for diskusjonen! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...