Gå til innhold

sengevæting

Anbefalte innlegg

fortvilt sengevæting

Hei.

Jeg var for et halvt år siden i utlanget og hentet min nå 5 år gamle adoptivsønn. Han er en utrolig sosial og utadvent gutt.

Vi har siden første dag forsøkt å bli kvitt sengevæterproblemet. Alle 40 ungene på barnehjemmet han kom fra, lå med bleie om natten også de som ble 8 år. På dagtid er det ingen problemer, det kan skje uhell når han er i aktiv lek men det er sjeldent og ikke et problem. Til å begynne med fikk han drikke så mye vann han ville, men det førte til at han tisset seg ut på dagen, tisset på gulvet og utenfor do og det ble en masse gris. Så vi begynnte å redusere inntaket. Det rare er at det virker som han er helt manisk på vann. Får han lov drikker han 3 liter om dagen. Han stjeler kaffeskvetter og hva som måtte være tilgjengelig. Jeg måtte tape for bideet på badet og vi oppdaget at han drakk fra bassenget. Han bruker (nå er det blitt noe bedre) enhver anledning til å snike til seg vann når vi ikke ser på. Jeg har sjekket han for diabetes og det er det ikke, ikke får han salt mat heller. Jeg lurer på om denne manien stammer fra barnehjemmet, at de har drukket mye for å kompensere for sult? Jeg synes likevel det er merkelig at denne manien ikke gir seg, for det var likeens med maten de første ukene, men den overspisingen ga seg fort. I samråd med lege får han nå ca 1/2 liter vann om dagen, jeg følger med urinen at den er blank og fin.I samråd med fastlegen får han ingeting å drikke etter kl 16.00. Han har fått Minurin nesespray siden februar og den virket allerede første natten. I perioder har han han vært tørr om natten 7-9 dager, med kanskje et uhell, men plutselig og uten grunn snur dette og han er tørr kanskje en av 7-9 dager. Vi sprayer han med Minurin kl.20.00 når han legger seg og vi er litt uenige om vi skal ta han opp rundt midnatt når vi legger oss eller ikke. Vi har opplevd å ta han opp ved midnatt og at han likevel tisser seg ut i løpet av natta, og vi opplever å ikke ta han opp fra han legger seg og han er tørr om morgenen. Vi oppdager også at det er ikke det at han sover så tungt at han ikke vokner, det klarer han når han vil, vi oppdaget også her en natt at han var oppe tre ganger å drakk vann på badet, men ikke gikk på toalettet, så dette er en gåte jeg så veldig gjerne skulle hatt svar på.

Vi gjør etter vår mening ikke mye styr utav dette, men vi markerer forskjell på dagene han er tørr og de han er uttisset.

Håper på godt svar.

mvh fortvilt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/146648-sengev%C3%A6ting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siri Harket, uroterapeut

Til fortvilet.Det er bra du har sjekkket ham med tanke på diabetes, for det var det første jeg tenkte,når du sier han drikker så mye.Når det gjelder å ta barna opp på kvelden før foreldre legger seg, så kan det resultere i tørre netter, men det har ingen hensikt med tanke på "læring"Når man slutter å ta de opp fortsetter de å tisse igjen.Jeg synes også det er litt vanskelig å si noe om væskerestriksjon,da dere har avtalt med fastlegen, men jeg vil vel si at 1/2 liter om dagen er lite for et barn som er tørst.Når han heller ikke får drikke etter kl 16, så tror jeg det er flere enn ham som ville fått drikkemani. Det er vanskelig å gi råd, men det er viktig å ha faste rutiner på tissingen om dagen. Dvs at han skal gå jevnlig på toalettet fordelt gjennom dagen.Helst 5-7 ganger.Det er også viktig at han går på do før han legger seg, noe dere helt sikkert er flinke til å minne ham på. La han gjerne sitte på do på det siste dobesøket.Grunnen til at jeg vil anbefale det er at han da sikkert bruker bedre tid og kanskje får til en bedre tømming.Det er også kjempebra at dere ikke gjør noe styr ut av dette. Han har mye nytt å forholde seg til og det er viktig at han får tid på deg.Han er bare 5 år, og det ikke uvanlig for barn på hans alder.Husk han er vant til å bruke bleier.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/146648-sengev%C3%A6ting/#findComment-929832
Del på andre sider

fortvilt sengevæting

Til fortvilet.Det er bra du har sjekkket ham med tanke på diabetes, for det var det første jeg tenkte,når du sier han drikker så mye.Når det gjelder å ta barna opp på kvelden før foreldre legger seg, så kan det resultere i tørre netter, men det har ingen hensikt med tanke på "læring"Når man slutter å ta de opp fortsetter de å tisse igjen.Jeg synes også det er litt vanskelig å si noe om væskerestriksjon,da dere har avtalt med fastlegen, men jeg vil vel si at 1/2 liter om dagen er lite for et barn som er tørst.Når han heller ikke får drikke etter kl 16, så tror jeg det er flere enn ham som ville fått drikkemani. Det er vanskelig å gi råd, men det er viktig å ha faste rutiner på tissingen om dagen. Dvs at han skal gå jevnlig på toalettet fordelt gjennom dagen.Helst 5-7 ganger.Det er også viktig at han går på do før han legger seg, noe dere helt sikkert er flinke til å minne ham på. La han gjerne sitte på do på det siste dobesøket.Grunnen til at jeg vil anbefale det er at han da sikkert bruker bedre tid og kanskje får til en bedre tømming.Det er også kjempebra at dere ikke gjør noe styr ut av dette. Han har mye nytt å forholde seg til og det er viktig at han får tid på deg.Han er bare 5 år, og det ikke uvanlig for barn på hans alder.Husk han er vant til å bruke bleier.

takk for svar. Jeg ble ikke særlig klokere av det, men det er vel ikke lett å gi noe råd. Dette med drikkemanien og restriksjonene han har nå er utprøvd.De første to mnd fikk han drikke så mye han ville uten at det hjalp, det ble verre, jeg tror det en slags greie han har. En halv liter er det han klarer å holde seg tørr om natta på uten av urinene blir for gul. Han der bare 16 kilo. Regner man dette om i voksen kroppsvekt blir det mange liter et voksent menneske skal drikke i løpet av en dag. Jeg vet det sies at vi skal drikke 3 liter vann om dagen, men hven i all verden klarer det og føler behov for det hvis du ikke trener ets? Kan det i dette tilfellet være en form for trass?? Jeg har lurt på det for han styrer dette ganske godt når han bare vil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/146648-sengev%C3%A6ting/#findComment-929928
Del på andre sider

Gjest Solkloppen

Jeg syns dere skal ta det med ro og fortsett med nattbleier på han, gutten er ikke mer enn 5 år, og som du sier var det normalt på barnehjemmet at de hadde bleier om natten. Gutten har hatt en vanskelig start på livet og jo mer dere stresser med dette, jo lengre tid kan det ta før han blir tørr. Er det så ille å måtte sette på an en bleie før han legger seg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/146648-sengev%C3%A6ting/#findComment-932461
Del på andre sider

Gjest gomle

Ikke noe å engste seg for, mange på 5 år bruker nattbleie! Min mellomste sønn gjør det bl.a, mens broren hans sluttet med nattbleie da han var 2 1/2. Det er bare forskjell på når kroppen klarer å regulere tissing på natten. Hvis han fremdeles tisser på seg om natten når han nærmer seg 7 år, er det på tide å søke hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/146648-sengev%C3%A6ting/#findComment-938673
Del på andre sider

Gjest gomle

Ikke noe å engste seg for, mange på 5 år bruker nattbleie! Min mellomste sønn gjør det bl.a, mens broren hans sluttet med nattbleie da han var 2 1/2. Det er bare forskjell på når kroppen klarer å regulere tissing på natten. Hvis han fremdeles tisser på seg om natten når han nærmer seg 7 år, er det på tide å søke hjelp.

Jeg må også si meg enig med lege Harket her, om at det hørtes litt rart ut at han ikke kunne få vann etter kl 16. Det blir jo lenge å gå uten vann, mine barn drikker alltid til kveldsmaten, pluss at de ofte drikker litt til tannpussen. Så lenge han har bleie på om natten gjør det da ikke noe om han tisser på seg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/146648-sengev%C3%A6ting/#findComment-938689
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Gjest Den opprinnelige m&m

Min 5-åring bruker fortsatt nattbleie, og jeg ser ingen grunn til å stresse med å få den av så lenge bleia er våt hver morgen. Storebroren var sengevæter til han var 7 år. Vi loaget ikke noe stort nummer ut av det, og det løste seg før det ble et stort psykologisk problem for ham selv, heldigvis.

Du får bleier og tisselaken gratis på blå resept. En buksebleie på om natta er vel ikke noe å mase med.

Ikke stress med å få ham tørr nå, det er såvidt jeg vet over 15% som tisser om natta i den alderen. Å bli adoptert bort som 5-åring er vel stor nok omveltning for en liten kar, om han ikke skal presses til å klare noe han ikke er moden nok til ennå.

Jeg synes det høres altfor strengt ut å ikke gi noe å drikke de siste fire timene før han skal legge seg. Hvis han leker og er aktiv må han da bli kjempetørst. Og nå i sommervarmen er det jo helt uansvarlig å ikke gi ham nok væske??!

Jeg synes du virker over-stresset. Jeg skjønner at du er bekymret over litervis av vanndrikking, men det virker som om du går helt til motsatt ytterlighet hvis du setter en grense på 1/2 l. væske frem til kl. 16 hver dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/146648-sengev%C3%A6ting/#findComment-981633
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...