Gjest Timian Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 hei jeg er en jente på 23 år som helt fra barndommen har slitt med oppmerksomhetsproblemer. Jeg har ofte problemer med å få med meg hva folk sier til meg, særlig hvis det blir mye informasjon. Jeg har problemer med å få med meg informasjon hvis flere snakker samtidig (noe som er et stort problem for meg i jobbsammenheng). Jeg misforstår veldig mange beskjeder som blir gitt.Selv om jeg er normalt utrustet og er student så har jeg ofte slitt med en følelse av å være dum fordi jeg ikke får med meg ting. Jeg blir veldig fort distrahert og kan ikke konsentrere meg i et klasserom om jeg hører skraping fra stoler eller noen som hvisker sammen bak meg. Derfor blir konsentrasjone så som så.jeg sliter også med å kjenne igjen ansikter og knytte dem til navn. jeg er ikke spesielt klønete men har problemer med å koordinere armer og ben som feks dans eller aerobic. Jeg er ikke i stand til å følge en annens bevegelser om de ikke står ved siden av meg. Jeg har opplevd veldig mange nederlag pga disse problemene, mest oppmerksomhetsproblemene. Hvor kan jeg i såfall få en utredning? takknemmelig for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146898-hvordan-f%C3%A5-nevropsykologisk-utredning-i-voksen-alder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nøytral Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Hei Jeg tror du skal begynne hos din fastlege, så henviser han deg til rette instans. Hvis ikke så bør han vite hvor du skal begynne. Lykke til!! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146898-hvordan-f%C3%A5-nevropsykologisk-utredning-i-voksen-alder/#findComment-931849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady 2004 Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Hei Du snakker som om jeg skulle sagt det selv. Jeg er 30 år og fikk diagnosen adhd for to årsiden. Nå vet jeg midlertidig ikke om du føler uro, for det kan jo være at du også har add. Det er det samme som adhd, men med uten h. Ellers er problemene det samme. Hèn står for hyperactivity. Som sagt må du først henvnede deg til fastlege for å få videre henvisning. Og til dette vil jeg si at det er helt avgjørenede for om legen din tar deg på alvor. Tro det eller ei, men har hørt om tilfeller hvor folk med slike vansker får feil diagnose som f.eks. manisk depresiv. Helt vilt. Håper virkelig du blir tatt på alvor,men uansett ikke gi deg. Lykke til!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146898-hvordan-f%C3%A5-nevropsykologisk-utredning-i-voksen-alder/#findComment-931975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Timian Skrevet 15. mai 2004 Del Skrevet 15. mai 2004 Hei Du snakker som om jeg skulle sagt det selv. Jeg er 30 år og fikk diagnosen adhd for to årsiden. Nå vet jeg midlertidig ikke om du føler uro, for det kan jo være at du også har add. Det er det samme som adhd, men med uten h. Ellers er problemene det samme. Hèn står for hyperactivity. Som sagt må du først henvnede deg til fastlege for å få videre henvisning. Og til dette vil jeg si at det er helt avgjørenede for om legen din tar deg på alvor. Tro det eller ei, men har hørt om tilfeller hvor folk med slike vansker får feil diagnose som f.eks. manisk depresiv. Helt vilt. Håper virkelig du blir tatt på alvor,men uansett ikke gi deg. Lykke til!!! hei igjen. Jo jeg har en god del uro i kroppen men det er vanskelig å vite om det hovedsakelig er psykiske forhold eller en eventuelt ADD. har hatt mistanke om noe ADD relatert problem men er redd for at hvis jeg nevner det til noen så vil jeg i hvertfall ikke få diagnosen fordi jeg har foreslått den selv. Vet ikke helt om jeg ville kvalifisert til en diagnose på ADD men er mest interessert i om det kan påvises at jeg virkelig har et problem når det gjelder oppmerkomhet. Det kan også hjelpe meg til å finne noen strategier til å håndtere problemet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146898-hvordan-f%C3%A5-nevropsykologisk-utredning-i-voksen-alder/#findComment-932177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady 2004 Skrevet 16. mai 2004 Del Skrevet 16. mai 2004 hei igjen. Jo jeg har en god del uro i kroppen men det er vanskelig å vite om det hovedsakelig er psykiske forhold eller en eventuelt ADD. har hatt mistanke om noe ADD relatert problem men er redd for at hvis jeg nevner det til noen så vil jeg i hvertfall ikke få diagnosen fordi jeg har foreslått den selv. Vet ikke helt om jeg ville kvalifisert til en diagnose på ADD men er mest interessert i om det kan påvises at jeg virkelig har et problem når det gjelder oppmerkomhet. Det kan også hjelpe meg til å finne noen strategier til å håndtere problemet. Ikke vær redd for det. Tenk heller på å fortell legen din hvordan du opplever det, og at du plages av den indre uroen og konsentrasjons problemene. Legen har plikt til å ta deg på alvor. Krev det, fordi de er viktig med kartlegging og eventuelt en diagnose for å få hjelp videre. I dag forstår jeg viktigheten av dette pga. tilretteleggingen jeg får for at jeg i detheletatt skal klare å få meg en jobb jeg kan mestre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146898-hvordan-f%C3%A5-nevropsykologisk-utredning-i-voksen-alder/#findComment-932257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest billemor Skrevet 17. mai 2004 Del Skrevet 17. mai 2004 Hei, jeg er over 40 og psykiateren min henviste meg til nevropsykologisk team ifjor høst. Der står jeg nå på venteliste til utredning. Så det tar sin tid. Har vært på ett møte der med overlegen og nevropsykolog, svart på spørsmål, legesjekk, og fylt ut spørreskjema. Flere tester venter sikkert før jeg får vite om jeg kan prøve ritalin. Dette skal jo godkjennes av et råd i oslo. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/146898-hvordan-f%C3%A5-nevropsykologisk-utredning-i-voksen-alder/#findComment-933064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.