Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest bunad

Hei

Jeg har ikke adoptert noen barn selv, men har en mørkhudet gutt (mulatt)!

Begynner og lure om det er jeg som er veldig naiv eller andre som bare er veldig skeptisk!

Saken er den, at jeg vil gjerne dresse gutten opp i bunad..(han er 11 år)!Men, får høre at han som er mørkhudet, vil bli latterliggjort hvis han tropper opp i bunad!Noe jeg ikke tror...han har vel like mye rett til og gå i bunad han som alle oss andre?? Han er tross alt halvt norsk!!!

Selv, så kunne han godt tenke seg bunad, men maser ikke om det! sier jada mamma når jeg har spurt han!

Sorry hvis dere syns at jeg er inne på feil forum, men tror at jeg her inne vil få ærlige svar!

Så, hva er greia.....blir det så feil at han går i bunad??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/146916-m%C3%B8rkhudete-og-bunad/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og venninna mi (som er adoptert fra Korea) har blitt stoppa på gata 3-4 ganger, med spørsmål om folk kan ta bilde av oss. De har sagt at det ser så flott ut, jeg som er norsk, hun som er koreansk, og begge to i nesten like bunader.

Selvfølgelig vil det være noen som reagerer på det, men dere får nok flest positive tilbakemeldinger vil jeg tro.

Gjest Lubba

Hei hei

Norge har hatt all slags innvandring i alle år. De har blitt en del av den norske befolkningen, og deres egenart har blitt utvannet. Men de har tilført den norske befolkningen nye og friske gener. Og det er slik det skal være! Vi er en del av verden, og må la verden være en del av oss. Det er ingen som stiller det spørsmålet hvis mor/far er svensk/dansk e.l.

Jeg tar på min sønn bunad med stolthet. Han er en del av Norge, han er bare litt mørkere enn de fleste andre. Bunad har med kulturarv å gjøre, ikke genetikk.

Gå med bunad hvis dere har lyst.

Det er en selvfølge at han skal kunne gå med bunad.

Det fins sikkert noen forstokka rasistrasser som reagerer på det, men dette er mindreverdige mennesker som skulle vært tvangssendt til sætra og stengt inne i et stabbur.

Normale mennesker vil ikke reagere på det.

Jeg vet hvertfall at jeg vil stase vårt adoptivbarn(Etiopia) i bunad og matrosdress/kjole, den dagen h*n er kommet hjem til oss og festlige anledninger byr seg.

Er sikkert noen som reagerer, men det får de da bare gjøre, det vil ikke stoppe meg fra og kle på mine barn i henhold til norske skikker og tradisjoner.

Gjest bunad

Det er en selvfølge at han skal kunne gå med bunad.

Det fins sikkert noen forstokka rasistrasser som reagerer på det, men dette er mindreverdige mennesker som skulle vært tvangssendt til sætra og stengt inne i et stabbur.

Normale mennesker vil ikke reagere på det.

Tusen takk for svar!

Blir nok bunad på sønnen min etterhver ja!

Annonse

Klart sønnen din må få gå med bunad! Han blir sikkert veldig fin i den.

At noen kan reagere, må man vel alltids regne med, men det synes jeg ikke dere skal bry dere om i det hele tatt. Folk må venne seg til at bunad tar seg flott ut uansett hudfarge, mener nå jeg. Selv har jeg to kinajenter, og den eldste hadde bunad på 17. mai for et par år siden. Riktig søt var hun, og jeg så ingen som reagerte negativt på det.

God 17. mai med bunad!

ut mot havet

Kommer til å bruke bunad på jenta vår fra Etiopia neste 17.mai.

Da passer min egen barnebunad, og det er med stolthet den går i arv fra meg og storesøster som nå er 18 år...

Kle gutten din i bunad...det ville jeg ha gjort!!!...-og vil gjøre om jeg en dag får en sønn som er mørk..

Lykke til

tut og kjør

Jeg er av de som "reagerer". Ikke negativt, jeg synes det er fantastisk flott å se på, men jeg kvekker til på en måte. Jeg vet at ungene mine _ikke_ gjør det, så verden går framover :-) Sett på ungene deres buna, slik at jeg og andre "treiginger" får jobbet litt med oss selv

tut og kjør

Jeg er av de som "reagerer". Ikke negativt, jeg synes det er fantastisk flott å se på, men jeg kvekker til på en måte. Jeg vet at ungene mine _ikke_ gjør det, så verden går framover :-) Sett på ungene deres buna, slik at jeg og andre "treiginger" får jobbet litt med oss selv

Bør vel kanskje tillegge at jeg kvekker til når "mørke" begynner å prate og det ramler ut en masse ord på dialekt :-) Jeg "forventer" på et vis at språket som kommer ut er en variant av bokmål.......jaja dere skal se at det er håp for sånne som meg å.

Vesla (adoptert fra Kina) har hatt bunad helt siden vi fikk henne 10 mnd. gammel. Hos oss er det aldri en 17. mai, julaften, barndåp, konfirmasjon eller bryllup uten bunad!

Kjør i vei!

Sist 17. mai var Vesla 18 mnd, og det var flere som stoppet oss og ville fotografere henne for de syns hun var så søt og yndig i bunad ..... og det var hun oxo *ler* Myrsnipa fornekter ikke eget barn, vettu :o)

hilsen

Gjest bebba

For all del la gutten din bære bunad med stolthet. Det har med røtter og kultur å gjøre, og han som har en norsk mor bør bære den. Selv kommer jeg fra Island og har alltid på meg islandsk bunad og det har mine barn også. Hvis vi kommer til å ønske norske bunader i fremtiden blir det Oslobunader for det er her vi bor og har bodd lenge. Barn som er blandet er ofte vakre og de blir spesielt vakre i bunader.

Annonse

Bunad er nydelig.

Ikke la deg stoppe av di som måtte mene noe annet.

Min lille gutt, ble døpt i bunad. Og om han vil, har han allerede spart opp til alt søvet til Vestfold mannsbunad når han blir stor.

Mormoren hans skal begynne på en barnebunad til han nå, som blir passe til høsten.

Bunad er for di som har lyst og gå i det.

Ferdig med den saken.

17mai klemmer fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...