Gå til innhold

Tuberkulose og hentereiser til Kina

Anbefalte innlegg

Vi skal hente ei lita jente i Kina i juli.

I papirene vi fikk fra Verdens Barn står følgende:

"Tuberkulose er et økende problem i Kina. Alle som reiser bør forvisse seg om at de er immune".

Vi foreldre er vaksinert i tenårene og må vel regne med at vi er immune, MEN:

Vi har planlagt å ha med vår 3,5 år gamle sønn til Kina for å hente lillesøster, og han er selvfølgelig ikke vaksinert. Hva gjør vi?

Opplysninger vi har fått fra Folkehelseinstituttet sier: BCG-vaksine er "aktuelt for ikke-vaksinerte barn og voksne som skal oppholde seg mer enn en måneds tid i nær kontakt med lokalbefolkningen i områder med høy tuberkulosesykelighet".

For oss ser det ut som om VB anbefaler et "strengere" vaksinasjonsprogram enn Folkehelseinstituttet. Hva er årsaken til dette mon tro?

Og hva er årsaken til at Folkehelseinstituttet opererer med et en måneds skille?

For oss er det nå for sent å vaksinere storebror. Det tar fra 1-3 mnd. før tuberkolosevaksinen er virksom ( i følge Folkehelseinstituttet).

Hva gjør dere andre som planlegger å ha med småbarn på hentereise i juli / Hva har dere fått beskjed om?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/146943-tuberkulose-og-hentereiser-til-kina/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endelig vår tur

Jeg leste det samme men har valgt å ikke gjøre noe med det. Som du selv sier så er det for sent med vaksine. Da jeg var på vaksinekontoret med vår sønn forrige uke for å få den siste dosen med vaksine før reisen, fortalte jeg hvilket distrikt vi skulle til, og helsesøster slo opp i vaksineboka sin. Hun nevnte ikke noe om TB fare.

Jeg foreslår at dere ber helsestasjonen sjekke området dere skal til, og at dere skaffer dere opplysninger om hvordan tuberkulose smitter, hvor lett det smitter, hvilke grep dere evt kan gjøre for å unngå smitte, osv. Såvidt jeg vet er det dråpesmitte. Spør også hvordan man behandler en person som er smittet. Jeg tror det har blitt ganske kurant å behandle TB nå.

VB ønsker naturlig nok å være føre var ved å varsle om eventuelle farer, og det er lett å bli engstelig når man leser slikt. Samtidig tror jeg ikke at man skal bli over-engstelig heller.

Jeg vet ikke om TB har spredd seg med stor fart i Kina de siste få årene, men på vår siste hentereise for 3 år siden var ikke TB nevnt, og vi tenkte overhodet ikke på det heller. (Derimot tenkte vi på malaria og veide for og imot om vi skulle gjøre noe mot det. Distriktet vi skulle til, var litt i faresonen. Vi tok ingen kur, og jeg må innrømme jeg ble nervøs da det var en mygg på bussen en dag, men alt gikk bra.)

Sannsynligheten for at det går bra, er antakelig veldig stor. God tur!

Heisann. Vi valgte å vaksinere tvillingene våre mot Tub. før vi reiste til Kina. Men på vaksinasjonskontoret sa de at vi måtte gjøre det MINST et halvt år før vi skulle dra, for vaksina kan veske lenge.

Så når dere skal reise allerede i juli, tror jeg det kanskje er forsent med vaksina uansett. (Jeg presiserer at jeg bare TROR)

Sannsynligvis vil det gå bra uansett om dere vaksinerer eller ikke, har aldri hørt om noen som har blitt smittet på hentereise, men vi valgte altså å vaksinere våre barn før vi reiste i 2002.

Vennlig hilsen

TUB smitter gjennom dråpesmitte. Barn er generelt lite smittsomme - og smittes ikke så lett heller. Det er derfor Norge velger å ta BCG-vaksinen i ungdomsskolen.

Alle land VB formidler adopsjoner gjennom er å betrakte som risikoland i forhold til TUB.

For at TUB skal smitte må man leve i et smittepresset område over flere dager. Hvis man f.eks. skulle bo på barnehjemmet mens man hentet barnet i Kina, så ville det være å betrakte som potensielt smittefarlig. På hentereisene i Kina bor man imidlertid på hotell - og ikke tett innpå kineserne.

Jeg ville ha tatt dette helt med ro i forhold til storesøsken.

Var på VB seminar forrige uke, hvor bl.a TUB var ett av temaene. Hvis du vil snakke med noen anbefaler jeg Frøydis Stornes. Hun er lege ved Ullevål sykehus, adoptivmor og sentralstyremedl. i VB. Det var hun som deltok på VB seminaret 12/5.

Hilsen

Annonse

Hei og gratulerer med lillesøster!

Da vi var på hentereise i Kina i desember 2002 var storebror på 4 1/2 år heller ikke vaksinert mot TUB. Jeg var litt engstlig, og ringte litt rundt til forskjellige leger. Svaret jeg fikk var at siden dette dreide seg om en organisert reise og at vi skulle bo på bra hoteller og ikke langt ut på landsbygda, var det annsynligvis ikke noe å engste seg over i det hele tatt. Det var jo uansett for sent å få virkning av en evt. vaksine, men for sikkerhets skyld kunne vi heller ta en pirquet-prøve på sønnen vår da vi kom tilbake.

(Det hører med til historien at vi glemte hele pirquet´en, men storebror er frisk som en fisk, han...)

Lykke til og god hetereise!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...