Gå til innhold

Hva skal vi gjøre?


Gjest (Anonymous)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Vi har en gutt på 9 år som tisser på seg om natten. Han har aldri hatt tørre perioder. Har brukt minirin ( 2 tabletter om kvelden), men dette bare reduserer mengden på urin.

Både far og søsknene til far var sengevætere, de ble alle tørre i ti års alder.

Hva vil dere anbefale at vi gjør nå?

Skal vi fortsette men minirin og vente til han blir ti ( og regne med at han da bli tørr), eller er det noe annet vi kan og burde prøve nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finns mange forskjellige tilbud til behandling av dette problemet.

Vi har prøvd kiropraktor, osteopat, homeøpat, Minirin nesespray og tabletter.

Til nå har ikke noe fjernet problemet, men jeg har jo hørt om andre som har blitt hjulpet av noen av disse "tiltakene", så det skader vel ikke å prøve???

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til Anonymous

Hos svært mange sengevætere ser man at det er flere i familien som også har hatt det.

Det er viktig at gutten får forståelse at dette er noe han ikke kan noe for.

Se ellers litt på dotidene på dagen. Det er viktig at han går regelmessig på toalettet. Barn skal gå minst 4 ganger pr. dag, også når de er på skolen.

I forhold til minirin så kan dere vurdere sammen med legen som har gitt dere om styrken en maksimal. Det som også kan gjøres er å ta et opphold med medisinen. Hvor lenge oppholde skal vare er litt evhengig av om det blir mye verre igjen,dere kan starte igjen når som helst. Bytt evt. til nesespray og se om det gjør noe forskjell. Minirins effekt er å redusere urinproduksjonen om natten.

Det går også an å spørre legen om det kan henvises til uroterapeut om det finnes der dere bor. Hensikten med det er å motivere og samarbeide med barnet om tissingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at på meg virket ikke minirin tabletter. Men med nesesprayen trenger jeg kun halve dosen og jeg er helt tørr. Forløpig ikke et eneste uhell i løpet av 5 år med minirin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...