Gå til innhold

har jeg nok melk


Jinni

Anbefalte innlegg

Jeg har en jente på 3 1/2 uke som jeg fullammer. Men jeg begynner å tro jeg har for lite melk. Hun skriker alltid etter hun har fått mat, og hun suger på fingrer og virker helt vill.

Jeg tenkte jeg ville sjekke ut hvor mye melk jeg har og jeg klarte å pumpe ut litt under 90 ml (begge bryst tilsammen).

Jeg føler dette ikke er nok. Og om natten har jeg av og til blandet opp en porsjon morsmelkerstatning. Det gjør vel ingenting å gi morsmel.erst. i tillegg til bryst hvis hun ikke får nok.

Må og legge til at jeg legger henne ofte til brystet (2 -3 timer mellom hver gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lisemor

Hei Jinni!

Hvis du legger barnet til brystet hver 2-3 time og lar barnet suge på begge bryst så lenge det vil (innen rimelighetens grenser) har du sikkert nok melk. Tøm det ene brystet først. Hvis du ikke har fått en liten gul brosjyre fra helsestasjonen om amming, bør du skaffe deg den. Der står det mye som er lurt å lese. Bl.a. at du allerede etter 1 time har produsert 40% av melken som er tatt ut. Nattamming er dessuten veldig lurt. Ammer du på denne tiden av døgnet stimulerer du melkeproduksjonen spesielt godt. Dersom du derimot gir morsmelkerstatning går din egen produksjon ned. Mitt råd er derfor - kutt ut tillegget på natten - gi heller brystet. Det er dessuten mye mindre styr. Jeg har en datter på 5 mnd og var den første tiden veldig usikker på om jeg hadde nok melk. Små pupper. Men jeg har melk nok, hun har til nå kun fått morsmelk (aldri tillegg) og er god og rund. Når det gjelder skrikingen rette etter puppen, kan det skyldes at barnet ditt har stort sugebehov. Har du prøvd smukk?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem å pumpe "for å se hvor mye du har". Barnet får ut mye mer enn en pumpe klarer. Ødelegg ikke selvtilliten din ved å sjekke på den måten. Selv klarer jeg 30-40 ml. pr. bryst, men barnet mitt er rolig og fornøyd, vokser og spiser med 3-4 timers mellomrom, så jeg er rimelig sikker på at hun får det hun skal.

Har du prøvd å la henne fortsette å suge når hun gråter ? Brystet er aldri helt tomt, så noe vil hun få i seg, hvis det er sult som er problemet. Dessuten, 2-3 timer mellom hvert måltid er da helt normalt i hennes alder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første 3-4 ukene ammet jeg lillegutt hver time! Han fikk med andre ord ligge ved brystet så ofte han bare ville ha, og jeg gikk med puppen ute omtrent hele tiden (fikk ikke gjort særlig mye annet *s*). Han la godt på seg, og jeg fikk melk i overflod. Det var slitsomt, men føler at det var verdt det, for lillegutt kommer foran alt...Nå vil han aldri ligge lenge ved brystet mer, og vil "bare" ha pupp hver fjerde time ca. ...(han er 3 måneder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Jinni,

Du har fått mange gode råd fra dine medsøstrer. Det er selvfølgelig ikke noe galt i å gi morsmelkerstatning hvis det ikke er å fullamme barnet sitt som man ønsker. Du må være klar over at for hver gang du gir flaske, istedenfor å tilby brystet, får ikke kroppen din beskjed om å lage mer melk, og din morsmelkproduksjon stagnerer og følger ikke barnets behov. Jeg synes ikke det var spesielt lite du klarte å få pumpet ut. Barnet er alltid en bedre melkemaskin enn pumpen slik at det er ikke noe godt mål for din melkemengde. Å amme hver 2-3.e time er en helt normal hyppighet hos et så lite barn. Hvis det skulle være slik at du har for lite melk (hvilket slett ikke er sikkert, det er mange grunner til at et barn kan være urolig) tar du noen dager hvor du tilbyr brystet så hyppig som du og barnet klarer og tar livet litt med ro. Hvis alt går vel er det bare det som skal til for å få økt melkemengden. Blir du usikker vil jeg anbefale deg å ta kontakt med din helsesøster.

Jeg ønsker deg lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...