Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sønnen vår og vi har nå hatt vårt første møte med BUP. Det ble antydet at han problemer innenfor ADHD-området, med hovedvekt på oppmerksomhet- og konsentrasjonsproblemer.

Som forventet, må jeg vel si.

Men jeg har fundert litt på de hjelpetiltakene som er beskrevet i informasjonsmateriell og på nettsider. Det er mye fokus på hjelp til å konsentrere seg.

Men gutten min har overhode ikke problemer med å konsentrere seg,- når ting interesserer ham.

Så for meg ser det ut som det er den manglende motivasjonen som er hovedproblemet.

Klarer vi å finne nøkkelen til guttens motivasjon, så tror jeg det vil bli en dominoeffekt av det:

Han har lyst til å lære - han klarer å konsentrere seg - han mestrer oppgaven - han blir fornøyd med sin egen innsats - han får bedre selvbilde.

Dere som har vært inne i systemet lenger enn oss,- er dette noe dere også har sett og reflektert over?

Og har det vært tema i utredning/behandling?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/147143-konsentrasjonsproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

må bare spøre om hva som intereser han. Kan man konsentrere seg om skriverelatert arbeid selv om det ikke har noe med skolearbeid å gjøre, eller går konsentrasjonsevnen hans på helt andre ting.

Jeg er klar over at ADHD-personer ofte klarer å være nikonsentrert om ting som interesserer, mens oppmerksomheten glipper hele tiden dersom de ikke er interessert.

Min sønn konsentrerer seg aldeles glimrende om tv og data som er nevst her, men også om legobygging, diverse leserelaterte sysler (som illustrert vitenskap f.eks) og når han skriver historier på pc.

Han klarer ikke å konsentrere seg om leksearbeid som han synes er kjedelig eller ikke skjønner vitsen med å lære (krl).

Poenget mitt var egentlig at siden evnen til konsentrasjon og vedvarende oppmerksomhet faktisk er tilstede, så burde det kanskje legges mer vekt på gjøre det kjedelige interessant, slik at lysten til å lære økte.

Jeg har ikke fått intrykk av at det legges noe særlig vekt på akkurat dette.

Vet dere noe om det?

Og har dere tenkt de tankene som jeg gjør nå?

Gjest Timari

Jeg er klar over at ADHD-personer ofte klarer å være nikonsentrert om ting som interesserer, mens oppmerksomheten glipper hele tiden dersom de ikke er interessert.

Min sønn konsentrerer seg aldeles glimrende om tv og data som er nevst her, men også om legobygging, diverse leserelaterte sysler (som illustrert vitenskap f.eks) og når han skriver historier på pc.

Han klarer ikke å konsentrere seg om leksearbeid som han synes er kjedelig eller ikke skjønner vitsen med å lære (krl).

Poenget mitt var egentlig at siden evnen til konsentrasjon og vedvarende oppmerksomhet faktisk er tilstede, så burde det kanskje legges mer vekt på gjøre det kjedelige interessant, slik at lysten til å lære økte.

Jeg har ikke fått intrykk av at det legges noe særlig vekt på akkurat dette.

Vet dere noe om det?

Og har dere tenkt de tankene som jeg gjør nå?

jeg er enig med deg. Hvis han klarer å gjøre noe leksearbeid som interesserer han så burde man kunne klare å motivere han til å gjøre andre ting også. Poenget er vel at han opplever det som meningsfullt det han blir bedt om å gjøre. (Enklere sagt enn gjort)Kunne det være noen ide at han gjorde alt leksearbeid på data og kunne leke seg med litt grafikk som kunne pynte på skrivingen? Har det vært vurdert læreprogrammer på data til han?

Bugge1365380662

Jeg hadde ansvaret for en elev med store konsentrasjonsproblemer blant annet,og et evig problem på mange skoler og til stor frustrasjon for spesiallærer, foreldre og barnet,er at man på så mange skoler sliter med dårlig materiell,lite penger til å kjøpe nytt,og man prøver så godt man kan å vri hodet for å gjøre det motiverende.På enkelte skoler er det såå dårlig utvalg,og det hadde vært så mye lettere hvis man hadde mere midler.Man gjør så godt man kan,men vanskeligere blir det dessverre.(Må innrømme at jeg kjøpte litt materiell for egne penger i all stillhet for å lette arbeidet for meg selv,og gjøre det lettere å drive prosessen fremover for eleven.) Jaja. Vi får stå på så godt vi kan . Bugge.

Annonse

jeg er enig med deg. Hvis han klarer å gjøre noe leksearbeid som interesserer han så burde man kunne klare å motivere han til å gjøre andre ting også. Poenget er vel at han opplever det som meningsfullt det han blir bedt om å gjøre. (Enklere sagt enn gjort)Kunne det være noen ide at han gjorde alt leksearbeid på data og kunne leke seg med litt grafikk som kunne pynte på skrivingen? Har det vært vurdert læreprogrammer på data til han?

Nei, det er ikke så mye som er vurdert ennå i forhold til gutten min. Er i startgropen i forhold til utredning.

Men jeg tenker endel på dette med motivasjon som en nøkkel til det andre.

I vinter begynte han med en ny fritidsaktivitet. De første seks ukene var det bare teori. 1,5 time med tavleundervisning, lærebok, notering, og en barnegruppe på ca 40.

Han hadde i utgangspunktet veldig lyst til å begynne med dette, og hadde bestemt seg for at dette skulle gå bedre enn skolearbeidet.

Ingen problemer. Gutten satt som et tent lys og fulgte med. Skrev notater, lot seg ikke nevneverdig forstyrre av de andre barna, leste lekser hjemme og hadde full kontroll.

Han var altså motivert. Det er denne motivasjonen som mangler i skolesammenheng, men som det kanskje går an å styrke, tenker jeg.

Jeg hadde ansvaret for en elev med store konsentrasjonsproblemer blant annet,og et evig problem på mange skoler og til stor frustrasjon for spesiallærer, foreldre og barnet,er at man på så mange skoler sliter med dårlig materiell,lite penger til å kjøpe nytt,og man prøver så godt man kan å vri hodet for å gjøre det motiverende.På enkelte skoler er det såå dårlig utvalg,og det hadde vært så mye lettere hvis man hadde mere midler.Man gjør så godt man kan,men vanskeligere blir det dessverre.(Må innrømme at jeg kjøpte litt materiell for egne penger i all stillhet for å lette arbeidet for meg selv,og gjøre det lettere å drive prosessen fremover for eleven.) Jaja. Vi får stå på så godt vi kan . Bugge.

Fint å se at det finnes ildsjeler der ute.

Materiellet har mye å si for "krydringen" av undervisningen.

Men har du tenkt på den grunnleggende motivasjonen?

F.eks sønnen min og faget krl.

Han klarer ikke konsentrere seg om noe som har med det faget å gjøre fordi han synes det er et kjempeteit fag, og han ser ikke noen grunn til at han skal lære dette.

Det må en mental snuoperasjon til for at han skal ha lyst til å gjøre noe arbeid i dette faget.

Hva kan få ham til å slutte å tenke : det er teit, det er teit,- og heller ønske å lære noe om religioner.(eller andre ting som han pr idag ikke interesserer seg for)

Det er denne gnisten som kan tenne lysten til å lære jeg tror kunne legges vekt på i tillegg til de tiltakene som er beskrevet i listene om tips for barn med konsentrasjonsproblemer. (F.eks. skjermet arbeidsplass, noe som fingrene kan fikle med, hyppige lærertilbakemeldinger osv.

Jeg er klar over at ADHD-personer ofte klarer å være nikonsentrert om ting som interesserer, mens oppmerksomheten glipper hele tiden dersom de ikke er interessert.

Min sønn konsentrerer seg aldeles glimrende om tv og data som er nevst her, men også om legobygging, diverse leserelaterte sysler (som illustrert vitenskap f.eks) og når han skriver historier på pc.

Han klarer ikke å konsentrere seg om leksearbeid som han synes er kjedelig eller ikke skjønner vitsen med å lære (krl).

Poenget mitt var egentlig at siden evnen til konsentrasjon og vedvarende oppmerksomhet faktisk er tilstede, så burde det kanskje legges mer vekt på gjøre det kjedelige interessant, slik at lysten til å lære økte.

Jeg har ikke fått intrykk av at det legges noe særlig vekt på akkurat dette.

Vet dere noe om det?

Og har dere tenkt de tankene som jeg gjør nå?

Det er absolutt viktig at lærdommen tilpasses barna og ikke omvendt . Her tok vi fatt i interessene til gutten , han fikk selv være med å påvirke skolehverdagen sin . Men klart at de må også lære seg at alt kan ikke være bare morsomt og fengene heller , men bruke dette som gulrot i klare avtaler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...