Gå til innhold

Språklige morsomheter! :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går det an å se gjennom fingrene med noe? Med mindre du jobber med röntgenbilder, da! ;-)

Og hvordan stiller man spørsmålstegn ved noe? Har man kanskje skåret ut et spørsmålstegn i papp, og så stiller man det opp inntil noe(n)?

*humre*

Har dere flere eksempler på vanlige "feil" slik som dette?

Til orientering: Man ser _mellom_ fingrene, og man setter spørsmålstegn, men _stiller_ et spørsmål! ;-)

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

17

• siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

8

• annegunn

7

• laban

2

Skrevet

"I hytt og pine". Sammenblanding av "hytt og vær" og "død og pine".

Og så grøsser jeg hver gang jeg leser om "dyre" eller "billige" priser. En pris er ikke dyr eller billig, den er høy eller lav. Man kjøper da ikke prisen !

Skrevet

Og så grøsser jeg hver gang jeg leser om "dyre" eller "billige" priser. En pris er ikke dyr eller billig, den er høy eller lav. Man kjøper da ikke prisen !

Jeg har en kollega - en ganske klok og "oppegående" kvinne - som stadig vekk snakker/skriver om dyre priser!

Skrevet

Jeg har en kollega - en ganske klok og "oppegående" kvinne - som stadig vekk snakker/skriver om dyre priser!

Det er jo fort gjort å si feil i farten, men stadige gjentagelser er noget annet! :-)

I det siste har jeg dessverre hengt meg esktra mye opp i om folk sier ennå eller enda! Svært mange sier enda når man snakker om tid.....

Men denne tråden ble jeg inspirert til av et innlegg hvor en snakket om å se gjennom fingrene med noe! *he he*

Gjest uten signatur
Skrevet

Det heter ikke 'hytt og vær' men 'hytt og gevær'

Skrevet

Fant denne på nettavisen! Et godt eksempel på at mange av oss leser det vi tror det skal stå, fordi det er det eneste logiske. Jeg hadde lest denne nyheten uten å reagere på ordbruken! *S*

«John Carew stod og ventet på rødt lys, da en Fiat med en eldre mann kom kjørende i full fart i ham bakfra»

Eldre Fiat-eier overrasket fargeblind spiss (VG Nett)

Annonse

Gjest Mr Papp
Skrevet

Det er jo fort gjort å si feil i farten, men stadige gjentagelser er noget annet! :-)

I det siste har jeg dessverre hengt meg esktra mye opp i om folk sier ennå eller enda! Svært mange sier enda når man snakker om tid.....

Men denne tråden ble jeg inspirert til av et innlegg hvor en snakket om å se gjennom fingrene med noe! *he he*

Det er en del år sia Norsk språkråd sidestilte de to. Du kan faktisk bruke "enda" som tidsadverb og "ennå" som gradsadverb i skriftlig språk..

Jævlig trist, men sant.

Gjest mor i juni
Skrevet

Det er en del år sia Norsk språkråd sidestilte de to. Du kan faktisk bruke "enda" som tidsadverb og "ennå" som gradsadverb i skriftlig språk..

Jævlig trist, men sant.

Har blitt og Er blitt er visst også likestilt?

Jeg liker ikke HAR blitt! Arrgh!

*ikke sint altså, bare littegrann irritert* :-)

Skrevet

Jævlig trist, men sant.

HVA????!!!!

*dypt sjokkert*

Ja ja, jeg får prøve å la den kjepphesten ligge....

Snart godtar man vel sjole og sjøleskap også.... :-(((

Gjest Mr Papp
Skrevet

Har blitt og Er blitt er visst også likestilt?

Jeg liker ikke HAR blitt! Arrgh!

*ikke sint altså, bare littegrann irritert* :-)

Akkurat det har ikke jeg noe imot. Det blir en litt annen greie, lisssssom.. :)

Gjest Mr Papp
Skrevet

HVA????!!!!

*dypt sjokkert*

Ja ja, jeg får prøve å la den kjepphesten ligge....

Snart godtar man vel sjole og sjøleskap også.... :-(((

Natta etter et slikt vedtak er blitt fatta, vil jeg ikke få sove.

Gjest mor i juni
Skrevet

Akkurat det har ikke jeg noe imot. Det blir en litt annen greie, lisssssom.. :)

Iggnorrant!

Annonse

Skrevet

Varme teperaturer

Spå været

Dette var virkelig riktig tråd å glemme å lese korrektur...

*dytter inn en 'm'*

Skrevet

Dette var virkelig riktig tråd å glemme å lese korrektur...

*dytter inn en 'm'*

Og nå gir jeg opp......

Skrevet

Og nå gir jeg opp......

*S*

Skrevet

*S*

Du kan flire du, når fingrene snubler over tastaturer og jeg alltid glemmer å lese gjennom innlegget før jeg sender det.

Men hva var feil i det nest siste?

Skrevet

Du kan flire du, når fingrene snubler over tastaturer og jeg alltid glemmer å lese gjennom innlegget før jeg sender det.

Men hva var feil i det nest siste?

og/å, antar jeg?

Skrevet

Antar? Det er for vagt.

så streng du er da! Er alle matematikere slik? ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...