Gå til innhold

små kinajenter..noen erfaringer..

Anbefalte innlegg

Gjest anonym denne gang

Vi har ei jente på 3 år. Hun har alltid vært lita men nå reagerer vi og helsesatsjonen på at hun er veldig lita.

Var og målte og veide idag. Hun er nå 85 cm. liggende (83 stående). Hun var i oktober 84 cm. liggende.

Nå skal vi på barneklinikken for undersøkelse og mor er jo litt bekymret da!

Vekten hennes er helt fin (ca. 12 kg) og hun har lagt på seg fint ifh. til "kurven" sin.

Høyden hennes fulgte også fint sin "kurve" helt til denne målingen. Nå er jeg av de som ikke er så veldig opptatt av dette med kurver og sånt, men kan ikke unngå å bli litt bekymret når jeg ser at lengdeveksten har stoppet så veldig.

For oss så "vokser" hun, men det er mest i kroppen. Dvs. vi merker at bodyer og selebukser blir for små, men at buksene fortsatt er lange nok.

Noen andre med erfaringer der ute som kan fjerne noen bekymringer for meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/147172-sm%C3%A5-kinajenternoen-erfaringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vesla vår har vokst veldig i rykk og napp. Vesla er nå 2,5 år gammel.

Jeg kan gi deg noen eksempler:

* Fra 2/5 - 8/8 i fjor vokste hun 5 cm

* Fra 8/8 - 13/11 vokste hun 2 cm

* Fra 13/11 - 7/5 i år vokste hun 3,5 cm

På siste målingen hadde lengdeveksten flatet veldig ut i forhold til den kurven hun tidligere har fulgt.

Vektmessig har hun hele tiden ligget lavt i forhold til høyden. På siste veiingen (7/5-04) veide hun 11,5 kg.

Mange gjør den erfaringen at barna vokser mye i sommerhalvåret.

Det er sikert OK å få sjekket ut at det ikke er noe galt, men jeg vil tro at hun også er en rykk-og-napp vokser

hilsen fra

Gjest En lykkelig kinamams

Jeg forstår din bekymring. Min datter er 4, og er nå 92,5 cm lang. Hun har en veldig spinkel kroppsbygning og veier

kun 14 kg. Da hun kom ( sør-kina) var hun 16 måneder og 70 cm. Apetitten er stort sett god, det kommer mye ut igjen også. Hun er skarp, ler og gråter som unger flest, og elsker å hoppe trampoline.

Fysioterapeuten er litt bekymret over vekstprognosen og vil følge henne opp for evt hormonbehandling i førpuperteten. Å være under 160 cm som voksen kan være en påkjenning.

Men noen unger vokser i rykk og napp. Jeg har sett puslinger bli svære. Men i Sør-kina er det visst mange lave mennesker?

Håper flere vil bidra med tanker og erfaringer

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...