Gå til innhold

Adopsjon og helseattest. Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Gjest er det noen som vet?

Kan sannsynligvis ikke få barn, men vi skal prøve en liten stund til for å se.

Vi har begynt å tenke på adopsjon.

Og så lurer vi på hvilke helseopplysninger vi må gi.

Skal vi utlevere hele journalen eller skal vi bare få legen til å skrive en helseattest?

Grunnen til at jeg spør er at jeg for noen år tilbake var veldig plaget med depresjonerog var innlagt ett par ganger på psykiatrisk. Jeg er forøvrig helt frisk nå.

Håper noen kan svare meg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/147331-adopsjon-og-helseattest-noen-som-vet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til søknaden som skal vurderes av norske myndigheter skal følgende legges ved:

Legen skal fylle ut en attest på eget skjema, i tillegg til at dere skal fylle ut en egenerklæring om helse. På egenerklæringsskjemaet skal man gi sitt samtykke til at norske myndigheter får tilgang til helseopplysninger som finnes i journaler. Men selve journalene skal altså ikke utleveres.

Mange giverland krever ytterligere helseattester/ - opplysninger som går grundigere til verks. Bl.a. kreves det ofte HIV - attester og særlige legeerklæringer dersom man har eller har hatt kroniske lidelser eller sykdom av lengre varighet.

I ditt tilfelle vil det sannsynligvis bli behov for uttalelse fra spesialister du har vært i kontakt med i fbm. med din sykdom, selvom det er noen år tilbake i tid.

Lykke til!

Hilsener fra

Hvis du er helt frisk nå, så er det jo det som teller. Eneste spørsmål måtte være om det er noen fare for tilbakefall.

Hvis en spesialist kan dokumentere at du er frisk og forventes å forbli frisk, så burde du ha et godt utgangspunkt.

Jeg tror det er veldig dumt å prøve å unngå temaet. Ting vi forsøker å holde skjult, har en tendens til å komme fram allikevel når vi minst ønsker det. Det er også et nervepress å skjule noe og gå rundt og være nervøs for at det likevel skal bli oppdaget (og da kan det kanskje bli trøbbel nettopp fordi du har holdt det skjult).

Siden du er frisk har du egentlig ikke noe å skjule heller. Det som er over, er over. Kan en spesialist gi dokumetasjon som bekrefter dette (og det tror jeg er viktig at du skaffer deg), kan jeg ikke skjønne annet enn at du stiller sterkt.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...