Gå til innhold

Helsesøster: holder på med nattavvenning


gurvin

Anbefalte innlegg

Julie er nå litt over 6 mnd, og på fredag begynte vi med avvenning av nattamming. Det vil si vi har beholdt måltider før kl. 2400. Dette vil si at hun ofte spiser 2 ganger fra vi legger henne kl. 20.00og til kl 2400. Hun er vant til å våkne hver 2. time...

For det første; er det mulig for henne å skjønne forskjell på dette at hun kan få mat før kl. 2400, men ikke etter? Eller virker dette forvirrende?

Vi har klart å drøye måltidet fra 24.00 til 08.00, men hun våknet veldig mange ganger fortsatt. I natt våknet hun kl.01.00, 02.00, 04.00, 06.00 og 07 ca. Vi stryker henne over pannen, gir smokken evt. litt vann. Er det håp om at hun kommer til å sove i lengre økter og at dette er for tidlig å vente. Eller er det det at hun blir forvirret av når hun kan få mat? Hva bør vi gjøre? (Hun er en bestemt liten dame, så jeg hadde ventet meg litt kamp, men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det andre måter å gjøre dette på enn å bruke skrikemetoden? Jeg kan ikke si den tiltaler meg helt... I går prøvde jeg å la henne gråte litt, mens jeg kom innom å strøk henne over hodet + ga smokken, men hun gråt så veldig at hun virket redd og helt fortvilet, synes jeg. Resultatet var at jeg tok henne opp og trøstet.

Synes alle anbefaler denne skikemetoden, men er det virkelig ingen andre måter å gjøre dette på? Jeg synes det strider litt mot min indre logikk og dagens teorier om at babyer trenger nærhet og ikke skal ligge og gråte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Er det andre måter å gjøre dette på enn å bruke skrikemetoden? Jeg kan ikke si den tiltaler meg helt... I går prøvde jeg å la henne gråte litt, mens jeg kom innom å strøk henne over hodet + ga smokken, men hun gråt så veldig at hun virket redd og helt fortvilet, synes jeg. Resultatet var at jeg tok henne opp og trøstet.

Synes alle anbefaler denne skikemetoden, men er det virkelig ingen andre måter å gjøre dette på? Jeg synes det strider litt mot min indre logikk og dagens teorier om at babyer trenger nærhet og ikke skal ligge og gråte...

Kjære Gurvin,

Jeg synes ikke du skal bruke ”skrikemetoden” hvis det føles feil for deg/dere. Jeg tror det er lurt å gjøre slik som du/dere har gjort å ta deler av natten først, Det er ikke uvanlig at barn har nattmåltider til langt over 6 måneders alder og hvis du nå har klart å redusere fra hver 2. time til et opphold på 8 timer er det kjemepflott! Men det blir kanskje ikke så mye mer søvn hvis småen våkner allikevel...Det tar tid å snu på vanene og jeg trur dere er på god vei. Det som nå ikke er et behov for mat er heller en uvane og det er ikke lurt å begynne å gi f.eks. vann isteden. Prøv å erstatt brystet minst mulig med annen stimuli. Fortell vennlig men bestemt at det er natten og at nå skal det soves. Det er også slik at pappa kan være den beste til å ta nattvakten da barnet slipper melkelukten og vissheten om at godsakene finnes i nærheten. Velg en helg og bli enig på hvilken måte ni vil gjennomføre dette.

Jeg personlig synes at et barn på 6 måneder er litt for liten for ”skrikmetoden”, men som du vet er det meget skilte meninger. Prøv å finn noen, et helsepersonell, en erfaren mor og venninne som har løsninger som tiltaler deg og skriv gjerne dagbok for hvordan det går hver natt. Man blir ofte blind for sin egen fremgang.

Jeg ønsker deg og dere lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...