Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har en god oppskrift på sukkerbrødbunn til 26 cm form?

Brukte en oppskrift jeg fant i et blad da jeg skulle lage bløtkake til 17. mai, men da ble sukkerbrødet så hardt, liksom...

Fortsetter under...

Skrevet

Husk å sikte melet og kun bruke slikkepott etter du har laget eggedosis. Visper du videre, vil du piske ut all luften. Bruker du slikkepott og løfter melet inn, vil den bli mer luftig. Selv med slikkepott skal du ikke røre rundt, men riste melet inn i røren.

(Beklager om jeg har fornærmet husmorkunnskapene dine.)

Skrevet

Husk å sikte melet og kun bruke slikkepott etter du har laget eggedosis. Visper du videre, vil du piske ut all luften. Bruker du slikkepott og løfter melet inn, vil den bli mer luftig. Selv med slikkepott skal du ikke røre rundt, men riste melet inn i røren.

(Beklager om jeg har fornærmet husmorkunnskapene dine.)

Hvilke husmorkunnskaper??? Jeg er ikke gift før om tre måneder, og inntil da er jeg for novise å regne. (og i år fremover....)

Jeg fikk med meg det med å sikte melet, men jeg rørte med slikkepotten... de må advare om sånt!

Skrevet

Hvilke husmorkunnskaper??? Jeg er ikke gift før om tre måneder, og inntil da er jeg for novise å regne. (og i år fremover....)

Jeg fikk med meg det med å sikte melet, men jeg rørte med slikkepotten... de må advare om sånt!

Fysj da!

Det er et par ting jeg har lært meg i pur ung alder. Men dessverre har repertoaret ikke utvidet seg betraktelig....

Skrevet

Fysj da!

Det er et par ting jeg har lært meg i pur ung alder. Men dessverre har repertoaret ikke utvidet seg betraktelig....

Vel, jeg har i løpet av siste året lært meg å lage følgende (fra scratch):

Brun saus

Hvit saus

Komle

Gjærdeig (...)

Sjokoladefromasj

Bløtkake

Kjøttkaker

Julemiddag med ribbe

Kålrabistappe

Vårruller

Fiskegrateng

Jeg skulle være nokså klar for å gifte meg, mener jeg.... Jeg blir ikke bedre enn dette....

Skrevet

Brun saus

Hvit saus

Komle

Gjærdeig (...)

Sjokoladefromasj

Bløtkake

Kjøttkaker

Julemiddag med ribbe

Kålrabistappe

Vårruller

Fiskegrateng

Jeg skulle være nokså klar for å gifte meg, mener jeg.... Jeg blir ikke bedre enn dette....

Hva med å koke poteter da?

Kan vel ikke gifte seg før man kan det vel?;o)

Annonse

Skrevet

Brun saus

Hvit saus

Komle

Gjærdeig (...)

Sjokoladefromasj

Bløtkake

Kjøttkaker

Julemiddag med ribbe

Kålrabistappe

Vårruller

Fiskegrateng

Komle?!!?

Rogalending?

Slettes ikke verst liste det der c",)

Skrevet

Komle?!!?

Rogalending?

Slettes ikke verst liste det der c",)

Rogalending ja... :)

Skrevet

Rogalending ja... :)

Skjønte det, for alle andre vestlendinger skjønner ikke bæret når jeg kaller deres raspeballer for komle.

Skrevet

Skjønte det, for alle andre vestlendinger skjønner ikke bæret når jeg kaller deres raspeballer for komle.

Så du er rogalending du også da?

Skrevet

Finn deg en oppskrift der noe av hvetemelet (50%?) er byttet ut med potetmel. Da kan det ikke gå galt.

OBS: Dette er viktigst av alt. Det er strengt, strengt forbudt å foreta seg bevegelser av typen tramping i gulvet under steking. Det er også fullstendig tabu å åpne komfyren under steking. Brytes disse reglene, er du garantert å mislykkes.

Skrevet

Så du er rogalending du også da?

E nok det, ja.

Gjest værguden
Skrevet

Finn deg en oppskrift der noe av hvetemelet (50%?) er byttet ut med potetmel. Da kan det ikke gå galt.

OBS: Dette er viktigst av alt. Det er strengt, strengt forbudt å foreta seg bevegelser av typen tramping i gulvet under steking. Det er også fullstendig tabu å åpne komfyren under steking. Brytes disse reglene, er du garantert å mislykkes.

men potetmel gjør jo hele kaka sprø og ikke myk da...

bare pass på å ikke puste mens den stekes..så går det bra.

Annonse

Skrevet

bare pass på å ikke puste mens den stekes..så går det bra.

Feil.

Gjest værguden
Skrevet

Feil.

Ja, så feil kan man altså ta, men jeg trodde at ved å ta potetmel i vaffelrøren så fikk man sprø vafler?

DET er da ikke feil.

Skrevet

Huff nei, potetmel i kaker gjør de tørre og fæle.

Skrevet

Her er en oppskrift som du enkelt kan regulere etter størrelsen på formen.

18 cm - 2 egg

22 cm - 4 egg

24 cm - 5 egg

26 cm - 6 egg

Til hvert egg brukes 25 g sukker, 25 g hvetemel og ¼ ts bakepulver. Pisk _stiv_ eggedosis av egg og sukker og vend forsiktig inn det tørre. Hell i en smurt form og stek ved 175 grader i ca 25 minutter.

Skrevet

Huff nei, potetmel i kaker gjør de tørre og fæle.

Fælt så vanskelig dette var da... det er ikke meningen å droppe alt hvetemelet, kun bytte ut en del av det.

Og sukkerbrødet blir overhodet ikke tørt.

Skrevet

Her er en oppskrift som du enkelt kan regulere etter størrelsen på formen.

18 cm - 2 egg

22 cm - 4 egg

24 cm - 5 egg

26 cm - 6 egg

Til hvert egg brukes 25 g sukker, 25 g hvetemel og ¼ ts bakepulver. Pisk _stiv_ eggedosis av egg og sukker og vend forsiktig inn det tørre. Hell i en smurt form og stek ved 175 grader i ca 25 minutter.

Takk! Glimrende oppskrift!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...