Gå til innhold

Cambridge når ammer?


Gjest kizzy

Anbefalte innlegg

Jeg ammer fortsatt barnet mitt på syv måneder ganske mye, men nå er jeg så lei av overvekten som jeg pådro meg

etter svangerskapet at jeg vurderer cambridge kuren. Jeg eier ikke motivasjon, det er hovedproblemet mitt. Jeg spiser

nemlig mye, og har store problemer med å kutte ut usunne ting. Har prøvd cambridge før, og det var enkelt - sikkert

fordi man da ikke skal spise NOE, så er det ikke så lett å utsette det til i morgen når man først har startet.

Men bør jeg ta noe ekstra vitaminer? Jeg regner med at babyen tar det han trenger fra meg, og at det er min kropp

som eventuelt tar skade. Jeg har tenkt å prøve i en uke, så håper jeg at motivasjonen kommer samtidig med et lite

vekttap.

Er det noen som har noen gode råd? (Jeg har 30 kilo som skal bort, så jeg må bare komme igang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil anbefale deg ikkeå begynne på Cambridge, kjenner ei som gjorde det flere ganger, og hun ødela til slutt forbrenningen sin, dvs. hun kunne ikke spise normalt sunn mat engang, hun la på seg fordi forbrenningen var satt på lavgir.

Det som skjer ved sånne kurer er at du mister muskler og vann, og kroppen forbrenner dermed mindre. Når du da spiser normalt igjen etter slankekuren vil du gå opp mer enn du gikk ned på kuren etter en tid.

En annen ting er at det sikkert ikke er bra for melkeproduksjonen å gå på en slik kur.

Begynn heller på Grete Roede kurs, der lærer du å spise riktig for å kunne holde seg på riktig vekt etter en slankekur. Og gå turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cambridge-kuren anbefaler jeg ikke hverken om man ammer eller ikke. Jeg var dum nok til å gå på Cambridge-kuren for noen år siden, slanket meg fra 60 til 55 kilo (passe dum, var ikke overvektig en gang). 18 måneder etter var jeg 78 kilo. Mistet totalt kontrollen etter kuren.

All logikk tilsier at det ikke er lurt å spise så lite, kiloene kommer nesten garantert på igjen.

Sakte men sikkert kom jeg meg ned til 60 kg igjen, med sunt kosthold (a la Grete Roede) og trening. Tror nok du må krype til korset og prøve å slanke deg langsiktig. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke finne på å bruke Cambridge-kuren når du ammer!

Dersom du slanker deg hardt mens du ammer, vil oppsamlede avfallsstoffer fra fettet i kroppen frigjøres og gå ut i morsmelka. Dette er _ikke_ bra for barnet ditt.

I tillegg kan det gå ut over melkemengden din, slik at du må slutte å amme tidligere.

...en annen ting er naturligvis at Cambridgekuren ikke er spesielt sunt for deg heller! Prøv heller Grete Roede - der spesialtilpasser de kurset for deg hvis du ammer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Kizzy,

Jeg vil ikke anbefale en hard slankekur under amming, bl.a. på grunn av miljøgifter som vi har lagret i fettvevet i løpet av livet som vil komme i morsmelken når fettlaget brytes ned. Jeg sier meg også enig med dine medsøstre som har skrevet om de problemer det kan medføre å sette kroppen på sparebloss - kiloene kommer tilbake og mange ganger fler av dem!

Enligt Elisabet Helsing, ernæringsfysiolog bør man ikke slanke seg mer enn 2 kilo i måneden under ammeperioden og dagsinntaket av kalorier bør være ca. 1800 kcal. Uten at jeg kjenner Cambridgekuren har jeg en følelse av at kalori innholdet er betydelig lavere i den.

Jeg håper iat du klarer å få tak i motivasjon til å forandre på kosten. På et Grete Rohde kurs elller lign. vil du helt sikkert finne fler som er glad i god mat og sliter med motivasjonen!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...