Gå til innhold

har man bytterett på adoptivbarn?

Anbefalte innlegg

Gjest ble sjokkert

hørte en historie som sjokkerte meg og jeg håper virkelig at jeg misforsto det jeg hørte. Det var en som fortalte meg at det var et døvt par i Norge som ville adoptere et døvt barn for mange år siden. Da barnet endelig kom til Norge så fant de ut at ungen ikke var døv som de hadde blitt lovet, derfor sendte de han/henne tilbake igjen og fikk en ny unge som var døv.

Går sånt virkelig an? kan man sende ungen tilbake selv om den ikke har de egenskapene som var lovet? Og hva sier det om disse menneskene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/147759-har-man-bytterett-p%C3%A5-adoptivbarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hilsen en adoptant

Dette høres ikke ut som en helt sann historie. Jeg kjenner ikke saken, men jeg vil tro at det som kan ha skjedd er at et døvt par har blitt godkjent for å få adoptere et døvt barn. Og så har det kommet en tildeling (forespørsel) om et barn som var hørende. Og så ble den tildelingen (altså papirene) returnert, fordi det var et døvt barn de skulle ha (og antakelig ville de ikke blitt godkjent for et hørende barn heller, vil jeg tro).

Dette er bare min antakelse, altså.

Gjest Timari

Dette høres ikke ut som en helt sann historie. Jeg kjenner ikke saken, men jeg vil tro at det som kan ha skjedd er at et døvt par har blitt godkjent for å få adoptere et døvt barn. Og så har det kommet en tildeling (forespørsel) om et barn som var hørende. Og så ble den tildelingen (altså papirene) returnert, fordi det var et døvt barn de skulle ha (og antakelig ville de ikke blitt godkjent for et hørende barn heller, vil jeg tro).

Dette er bare min antakelse, altså.

ja jeg håper også at det er denne forklaringen som var den samme. Men uannsett har man i noen tilfeller rett til å sende barnet tilbake? og er det i det hele tatt noen adoptivforeldre som har gjort det?

Gjest hilsen en adoptant

ja jeg håper også at det er denne forklaringen som var den samme. Men uannsett har man i noen tilfeller rett til å sende barnet tilbake? og er det i det hele tatt noen adoptivforeldre som har gjort det?

I Norge har man helt sikkert ikke lov til å sende barna tilbake. Jeg har hørt at det er blitt gjort i USA, men det kan jo være bare vandrerhistorier, hva vet jeg.

Dårlig med det, gitt.

Men eksen min mente vi skulle klage til adopsjonsforeningen da vi fikk et barn med en helseanmerkning som først ble oppdaget etter at h*n kom hjem. Så det skulle ikke forundre meg om det finnes folk som ville prøvd å få bytte inn de ikke altfor perfekte barna sine.

Annonse

Gjest En som morer seg

Spørs nok om kjøpsloven gjelder i slike tilfeller. :/

Skal man sende med en returlapp som det står "Varen returneres da den har en skade/mangel"?

*uff*

Kjøpsloven gjelder helt sikkert her også! Vi har da våre rettigheter liksom alle andre :-O

Jeg hørte om en som ikke var fornøyd med barnet hun fødte og fikk levert det tilbake til sykehuset! - Man kan høre mye rart hvis man bare lytter lenge nok og holder ørene litt på skjeve. Men pass på så de ikke faller av...

Heldigvis har vi ingen bytterett på adoptivbarn. Det skulle også bare mangle!

Når man får forespørsel om et barn, kan man si nei. (En forespørsel er kun på papiret - barnet er fremdeles i sine vante omgivelser i giverlandet.) Det er for eksempel mulig å adoptere et barn med helseanmerkning. Hvis adoptantene får forespørsel om et barn med en så alvorlig helseanmerkning at de ikke ser seg i stand til å kunne takle det, har de mulighet for å komme på venteliste for ny forespørsel.

Av og til takker adoptanter nei til forespørsel fordi de har fått kalde føtter i siste øyeblikk. Da blir det selvsagt ikke noe barn.

Jeg kjenner til noen få tilfeller der adoptanter har takket ja til barn som ifølge helserapporten skulle være friske, og så har det ved henting vist seg at barna har vært så alvorlig helseskadet at adoptantene har måttet dra hjem igjen uten barn. Det er fryktelig når slikt skjer, og heldigvis er dette svært sjeldent. Heldigvis har det da også vært mulig for adoptantene å få tildelt et nytt barn.

Av og til skjer det også at det kommer forespørsler der barnet ikke er de obligatoriske 2 år yngre enn det yngste barnet adoptivfamilien har fra før (norske regler krever minst 2 års aldersforskjell). Noen ganger har det likevel blitt godkjent, andre ganger har adoptivfamilien måttet vente på ny forespørsel.

Men når man først har fått barnet hjem, er det ingen bytterett i Norge. Tenk noe så hjerteskjærende - å skulle bli vraket av sin nye familie! Nei, det unner jeg ingen barn.

Gjest Myrna

I Norge har man helt sikkert ikke lov til å sende barna tilbake. Jeg har hørt at det er blitt gjort i USA, men det kan jo være bare vandrerhistorier, hva vet jeg.

Når det gjelder adopsjon fra Colombia, så gjennomføres den i Colombia (etter at man har takket ja på en forespørsel), og saken er oppe i retten når man er i landet; man blir rettslig kjent som foreldre VED DOM. Det er soleklart at det ikke er noen bytterett; NOE SÅ UHØRT!!

Da vi var på hentereise for tre år siden traff vi et amerikansk par som ikke ville ha det barnet de ble tildelt, ennå de hadde sagt ja på forhånd.

De fikk bytte der og da, enda grunnen ikke var helsemessige årsaker. Grunnen var at barnet ikke kunne gå enda det hadde stått i rapporten. Paret var sjokkert over alle oss andre som bare var lykkelige over å få et barn. Den kinesiske guiden var veldig sjokkert over hendelsen og sa at dette hadde hun bare vært med på en gang tidligere med et spansk par.

Da vi var på hentereise for tre år siden traff vi et amerikansk par som ikke ville ha det barnet de ble tildelt, ennå de hadde sagt ja på forhånd.

De fikk bytte der og da, enda grunnen ikke var helsemessige årsaker. Grunnen var at barnet ikke kunne gå enda det hadde stått i rapporten. Paret var sjokkert over alle oss andre som bare var lykkelige over å få et barn. Den kinesiske guiden var veldig sjokkert over hendelsen og sa at dette hadde hun bare vært med på en gang tidligere med et spansk par.

Uff, jeg får helt vondt.

Det stod i papirene til snuppa vår at hun kunne gå, men da vi fikk henne ville hun ikke sitte engang.

Det viste seg jo at hun kunne både sitte og gå og ellers det man forventer at et barn på 14 måneder skal kunne, men hun var for redd og traumatisert av hele situasjonen til å tore å sette beina under seg. En uke etterpå gikk hun for første gang så vi så det. (og siden har hun ikke stoppet...hehe..)

MVH

Gjest en alenemor til kinajente

Uff, jeg får helt vondt.

Det stod i papirene til snuppa vår at hun kunne gå, men da vi fikk henne ville hun ikke sitte engang.

Det viste seg jo at hun kunne både sitte og gå og ellers det man forventer at et barn på 14 måneder skal kunne, men hun var for redd og traumatisert av hele situasjonen til å tore å sette beina under seg. En uke etterpå gikk hun for første gang så vi så det. (og siden har hun ikke stoppet...hehe..)

MVH

Jeg opplevde akkurat det samme, datteren min ville ikke krabbe engang, langt mindre stå oppreist på beina, de første dagene jeg hadde henne. Men jeg visste at hun kunne gå, for det hadde de sagt, og jeg hadde såvidt sett det da de kom. Men hun var bare helt i sjokk og livredd den første tiden, og reagerte derfor slik.

Så dette er jo helt vanlig!

Annonse

Gjest ChiengMai

Nei, heldigvis har man ikke bytterett på barnet.

Vi lurte imidlertid litt da vi ble intervjuet av Notarius Publicus i Kina - og vedkommende spurte om vi var fornøyde .......

fra

På møtet vi hadde med de thailandske myndighetene ved vår første adopsjon spurte de også om vi var fornøyde. Der satt vi med den vakreste, mest fortreffelige gutten i hele universet, og så lurte de på om vi var fornøyde. :-)

I ettertid har jeg tenkt at det nok var mer et generelt spørsmål til oss ferskingene.

Gjest ChiengMai

Kjøpsloven gjelder helt sikkert her også! Vi har da våre rettigheter liksom alle andre :-O

Jeg hørte om en som ikke var fornøyd med barnet hun fødte og fikk levert det tilbake til sykehuset! - Man kan høre mye rart hvis man bare lytter lenge nok og holder ørene litt på skjeve. Men pass på så de ikke faller av...

"Jeg hørte om en som ikke var fornøyd med barnet hun fødte og fikk levert det tilbake til sykehuset!"

Noen kjenninger av oss skulle til kontroll på sykehuset et par uker etter fødselen. Ved ankomst sto vaktmesteren på sykehuset utenfor inngangsdøra. Den forholdsvis nybakte far hilste pent og spurte om det var her man leverte tilbake barna. Vaktmesteren stakkar så helt sjokkert ut. :-D

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche

På møtet vi hadde med de thailandske myndighetene ved vår første adopsjon spurte de også om vi var fornøyde. Der satt vi med den vakreste, mest fortreffelige gutten i hele universet, og så lurte de på om vi var fornøyde. :-)

I ettertid har jeg tenkt at det nok var mer et generelt spørsmål til oss ferskingene.

Har ikke lest hele tråden her, men er det virkelig noen som kunne tenke seg å levere tilbake et barn????

Gjest mor i juni

"Jeg hørte om en som ikke var fornøyd med barnet hun fødte og fikk levert det tilbake til sykehuset!"

Noen kjenninger av oss skulle til kontroll på sykehuset et par uker etter fødselen. Ved ankomst sto vaktmesteren på sykehuset utenfor inngangsdøra. Den forholdsvis nybakte far hilste pent og spurte om det var her man leverte tilbake barna. Vaktmesteren stakkar så helt sjokkert ut. :-D

*ler*

Når det gjelder adopsjon fra Colombia, så gjennomføres den i Colombia (etter at man har takket ja på en forespørsel), og saken er oppe i retten når man er i landet; man blir rettslig kjent som foreldre VED DOM. Det er soleklart at det ikke er noen bytterett; NOE SÅ UHØRT!!

Nei, det er klart at det ikke er bytterett når adopsjonen har tredd rettslig i kraft, men vi opplevde faktisk at et barn ble levert tilbake til ICBF etter en uke i de ny foreldrenes varetekt når vi var på hentereise i Colombia.

Vi ble spurt om vi fortsatt ville ha barnet når vi var på intervju hos ICBF (husker ikke helt ordrett hilke ord de brukte, men det var hvertfall de de mente) I det intervjuet hadde da et par fra et annet nordisk land takke nei og leverte barnet tilbake.En tragisk historie, som vi ikke trodde var mulig:-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...